Van honingkamer naar broedkamer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
BeeBos
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Van honingkamer naar broedkamer

Bericht door BeeBos »

Hoi,
Een vraag in de beginnersrubriek, gezocht of ik het antwoord ergens kan vinden maar dat is niet gelukt. Ik heb een 6-raamskast meegekregen van de cursus afgelopen jaar. De bijen zitten nu in de honingkamer boven, de broedkamer bevindt zich eronder. Hoe krijg ik de bijen naar beneden in de broedkamer? Het doel is om naar een 10-raams kast toe te gaan over het seizoen heen. Wat is het juiste moment om dit te doen?
Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? :be8:
Dank alvast! Groeten BeeBos
Japs
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Van honingkamer naar broedkamer

Bericht door Japs »

Ik zou het nog zeker een maand zo laten zitten. Halverwege maart bij goed weer de kast voor het eerst dit jaar open maken. Zit het broednest onder, kun je de kleine bak wegnemen. Boven en/of verspreid? Dan lekker zo laten tot het uit zn voegen barst. Over naar een 10 (of 8, erg tilbaar op latere leeftijd als je 2 grote bakken wilt gebruiken!) raams kast. Kleine bak kan dan mee met moerrooster ertussen. Wel even controleren dat de moer onder het rooster belandt.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

BeeBos schreef: vr 21 feb 2025, 15:54 Hoi,
. Hoe krijg ik de bijen naar beneden in de broedkamer? Het doel is om naar een 10-raams kast toe te gaan over het seizoen heen. Wat is het juiste moment om dit te doen?
Daar hoef je helemaal niets aan te doen , dat gaat vanzelf .
Wanneer er in de honingbak geen ruimte meer is voor het broednest zakken zij vanzelf naar beneden . Ik zou ze ( ongeveer April ) overhangen in een grotere kast bij voorbeeld een ( 10 HK en 10 BK ) kast .
BeeBos
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door BeeBos »

Dank voor de reacties!
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

Er zijn meerdere opties, eea. hangt af van hoe je imkert. De zeer letterlijk genomen optie is het simpelweg afnemen van de bovenste bak en de bijen afslaan beneden. Kan om meerdere redenen niet wenselijk zijn. Belangrijkst reden, is dat ik aanneem dat je het moerrooster weg hebt genomen vóór de winter, en er best wel eens broed bovenin kan zitten. Dan is het afnemen van die bak eigenlijk niet meer wenselijk.

Als ze koppig boven blijven zitten, is het dan niet een optie om meteen naar een broedbak met honingkamer 10 ramer over te gaan? Dan hang je er flink wat blokramen bij zodat de "lege" ruimte niet te snel groter wordt. Anders zou je bij de voorjaarsinspectie de moer moeten opzoeken en het moerrooster moeten plaatsen, moer onderin terugzetten. Dan wacht je tot het broed is uitgelopen voor je de bovenbak afneemt.
Plaats reactie