Gedrag en kwetsbaarheid koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jobe
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Gedrag en kwetsbaarheid koningin

Bericht door Jobe »

Hallo, ik ben vrij nieuw in de wondere bijenwereld, sinds afgelopen september 2 volkjes te verzorgen en dus mijn eerste lente met ze. De moeren zijn beide uit 2024.

Vandaag was ik bezig met een inspectie, een van de volken zat redelijk krap qua broedruimte. De koningin liep op een voerraam, en leek wat haast te hebben. Na terug hangen van het raam kwam ze opeens omhoog op de raat en dreigde over de rand van de bak te vallen. Ik probeerde haar met mijn hand naar het naastgelegen raam te sturen, waarop ze mijn hand op liep, en in een reflex heb ik haar van mijn hand in de kast geschud. Ze verdween daarna onder de ramen. Ik heb haar niet meer terug proberen te zetten want bang om nog meer stress te bezorgen.

Vraag 1: is bovengenoemd gedrag normaal? Vraag 2, veel belangrijker: hoe groot is de kans dat ik haar heb gekwetst en/of dat ze zelf niet meer de raat op komt? Is het verstandig van de week nog eens te kijken of ze er nog is? Of eerder?
Bureveld
Imker sinds: 2023
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Gedrag en kwetsbaarheid koningin

Bericht door Bureveld »

Welkom, altijd spannend de eerste stappen als imker.
Puur een nieuwsgierigheid, heb je een cursus gevolgd?
Dat over de rand lopen van de kast herken ik niet. Ze blijft meestal tot bijna altijd op de raten lopen en is een meester in verstoppen.
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat ze liep op een voerraam wat in het midden hing en dat jij dit raam hebt opgetild met de moer er op.
Probeer dat te voorkomen, als je haar ziet, het raam voorzichtig terughangen. Later in het jaar kan je haar proberen te vangen en in een kluisje plaatsen mocht dat nodig zijn, dan kan je wat meer ontspannen werken.
Ik zou me niet gelijk te druk maken, ze kunnen echt wel wat hebben.
Je weet nu dat je broed hebt, laat de kast even met rust.
Kijk over een aantal dagen, minimaal drie, eens voorzichtig of je eitjes of larfjes ziet, dan weet je dat ze legt en hoef je niet op zoek naar haar.
Jobe
Contacteer:

Bericht door Jobe »

Bureveld schreef: ma 24 mar 2025, 07:44 Welkom, altijd spannend de eerste stappen als imker.
Puur een nieuwsgierigheid, heb je een cursus gevolgd?
Dat over de rand lopen van de kast herken ik niet. Ze blijft meestal tot bijna altijd op de raten lopen en is een meester in verstoppen.
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat ze liep op een voerraam wat in het midden hing en dat jij dit raam hebt opgetild met de moer er op.
Probeer dat te voorkomen, als je haar ziet, het raam voorzichtig terughangen. Later in het jaar kan je haar proberen te vangen en in een kluisje plaatsen mocht dat nodig zijn, dan kan je wat meer ontspannen werken.
Ik zou me niet gelijk te druk maken, ze kunnen echt wel wat hebben.
Je weet nu dat je broed hebt, laat de kast even met rust.
Kijk over een aantal dagen, minimaal drie, eens voorzichtig of je eitjes of larfjes ziet, dan weet je dat ze legt en hoef je niet op zoek naar haar.
Hoi, bedankt voor je reactie. Ik volg inderdaad de basiscursus imkeren, de eerste praktijkles is aanstaande zaterdag. Ik heb ook een paar inspecties gedaan afgelopen jaar met de vorige imker. Het is inderdaad best spannend maar nog niet tegen problemen aangelopen.

De koningin zat aan de buitenkant van het meest linkerraam, dus echt tegen de kastwand. Vond ik ook raar evenals dus haar gedrag daarna. Broednest zat wel vrij krap dus heb een raam kunstraat gegeven. Misschien zocht ze een plek om nog eitjes kwijt te kunnen?

Mogelijk heb ik haar inderdaad van slag gebracht door het raam op te tillen, had ik misschien voorzichtiger mee moeten zijn. Ik zal je advies opvolgen en woensdag even kijken.
Bureveld
Contacteer:

Bericht door Bureveld »

Wat bedoel je precies met het broednest zit krap. Kan je iets meer vertellen over hoe je imkert?
Wat voor bak, hoeveel ramen en zo?
Jobe
Contacteer:

Bericht door Jobe »

Bureveld schreef: ma 24 mar 2025, 11:20 Wat bedoel je precies met het broednest zit krap. Kan je iets meer vertellen over hoe je imkert?
Wat voor bak, hoeveel ramen en zo?
Buckfast bijen in Dadant, ze zitten nu op 6/7 ramen. Bij deze combinatie zou krap zetten in maart de werkwijze zijn (ik gebruik oa het boek van Werner Gerdes als leidraad). Ik heb dat krap zetten begin maart gedaan en voerramen achter het sluitblok gehangen. Sindsdien is het broednest goed gegroeid. Ik heb een week geleden de hk erop gezet en voerramen weggehaald (waren amper meer aangeraakt). Het volk waar ik het over had heeft nog één voerraam waar in de binnenkant ook nog wat broed op zit. De koningin liep dus over het verzegelde voer aan de buitenzijde.
Bureveld
Contacteer:

Bericht door Bureveld »

Helder, ik imker anders vandaar mijn vraag. Ik herken dat niet.
Wel goed je voer nog in de gaten houden hoor, als het ineens toch weer erg koud wordt kan het hard gaan.
Jobe
Contacteer:

Bericht door Jobe »

Bureveld schreef: ma 24 mar 2025, 12:05 Helder, ik imker anders vandaar mijn vraag. Ik herken dat niet.
Wel goed je voer nog in de gaten houden hoor, als het ineens toch weer erg koud wordt kan het hard gaan.
Zal ik zeker doen, dank je. Voorlopig hebben ze nog genoeg.
Jobe
Contacteer:

Bericht door Jobe »

Bureveld schreef: ma 24 mar 2025, 12:05 Helder, ik imker anders vandaar mijn vraag. Ik herken dat niet.
Ben hare majesteit vandaag weer tegengekomen, op precies dezelfde raat :D Ze zag er prima uit en er was gewoon brias en geen wisselcellen. Niks aan de hand dus. Nogmaals dank voor je reacties!
Bureveld
Contacteer:

Bericht door Bureveld »

Mooi bericht, graag gedaan. Ik weet hoe fijn het is als je net start en je krijgt wat hulp.
Ik ben net twee jaar bezig en vraag nog heel veel, niks mis mee.
Echter soms krijg je wel eens wat botte opmerkingen, dat is jammer.
Plaats reactie