Gedrag en kwetsbaarheid koningin

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jobe
Imker sinds: 2024
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Gedrag en kwetsbaarheid koningin

Bericht door Jobe »

Hallo, ik ben vrij nieuw in de wondere bijenwereld, sinds afgelopen september 2 volkjes te verzorgen en dus mijn eerste lente met ze. De moeren zijn beide uit 2024.

Vandaag was ik bezig met een inspectie, een van de volken zat redelijk krap qua broedruimte. De koningin liep op een voerraam, en leek wat haast te hebben. Na terug hangen van het raam kwam ze opeens omhoog op de raat en dreigde over de rand van de bak te vallen. Ik probeerde haar met mijn hand naar het naastgelegen raam te sturen, waarop ze mijn hand op liep, en in een reflex heb ik haar van mijn hand in de kast geschud. Ze verdween daarna onder de ramen. Ik heb haar niet meer terug proberen te zetten want bang om nog meer stress te bezorgen.

Vraag 1: is bovengenoemd gedrag normaal? Vraag 2, veel belangrijker: hoe groot is de kans dat ik haar heb gekwetst en/of dat ze zelf niet meer de raat op komt? Is het verstandig van de week nog eens te kijken of ze er nog is? Of eerder?
Bureveld
Imker sinds: 2023
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Gedrag en kwetsbaarheid koningin

Bericht door Bureveld »

Welkom, altijd spannend de eerste stappen als imker.
Puur een nieuwsgierigheid, heb je een cursus gevolgd?
Dat over de rand lopen van de kast herken ik niet. Ze blijft meestal tot bijna altijd op de raten lopen en is een meester in verstoppen.
Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat ze liep op een voerraam wat in het midden hing en dat jij dit raam hebt opgetild met de moer er op.
Probeer dat te voorkomen, als je haar ziet, het raam voorzichtig terughangen. Later in het jaar kan je haar proberen te vangen en in een kluisje plaatsen mocht dat nodig zijn, dan kan je wat meer ontspannen werken.
Ik zou me niet gelijk te druk maken, ze kunnen echt wel wat hebben.