Nieuw volkje maken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Nieuw volkje maken

Bericht door Erick »

Ik wil graag van mijn enigste volk een tweede maken, wat is de beste manier en wanneer kan ik dat doen?
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Japs
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Nieuw volkje maken

Bericht door Japs »

Heel bot gezegd is dit eigenlijk het enige waar de basiscursus om draait. Dat geeft me de indruk dat je die niet gevolgd hebt. Niet verboden, maar toch erg handig.
Lees je eens in welke handelingen je in een bijenseizoen moet uitvoeren.
https://blog.debijenhouders.nl/blog/cat ... -spaarkast
Als voorbeeld, niet per-sé als leidraad.

Kort antwoord op je vraag: door een veger of vlieger te maken.
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

Er is geen beste manier; iedere manier heeft zijn voor- en nadelen. Even flauw maar je kan ze laten zwermen en de bijen uit de boom plukken, bij wijze van spreken. Misschien niet praktisch, maar wel fantastisch om te zien. Probeer een doel te hebben voor je twee volken. Dus welke dracht wil je van profiteren en past dit bij jouw timing en methode?

Qua timing, je zou ongetwijfeld nu al succesvol kunnen splitsen, maar dat zou ook ná de dracht kunnen. En is het volk nu al groot genoeg, of moet het nog even wachten? Deze inschatting moet je zelf maken.

Belangrijk is wat het volk zelf aan het doen is. Een natuurzwerm is natuurlijk het allermooist, en als je dit wilt benaderen met een kunstzwerm dan moet de zwermstemming behoorlijk in het volk zitten. Dus darren aanwezig, speeldoppen en mogelijk zelfs belegde doppen. Dan kiezen wat je wilt qua broedaflegger, zuiger, veger, vlieger etc.
Erick
Contacteer:

Bericht door Erick »

Fish schreef: ma 07 apr 2025, 10:22 Er is geen beste manier; iedere manier heeft zijn voor- en nadelen. Even flauw maar je kan ze laten zwermen en de bijen uit de boom plukken, bij wijze van spreken. Misschien niet praktisch, maar wel fantastisch om te zien. Probeer een doel te hebben voor je twee volken. Dus welke dracht wil je van profiteren en past dit bij jouw timing en methode?

Qua timing, je zou ongetwijfeld nu al succesvol kunnen splitsen, maar dat zou ook ná de dracht kunnen. En is het volk nu al groot genoeg, of moet het nog even wachten? Deze inschatting moet je zelf maken.

Belangrijk is wat het volk zelf aan het doen is. Een natuurzwerm is natuurlijk het allermooist, en als je dit wilt benaderen met een kunstzwerm dan moet de zwermstemming behoorlijk in het volk zitten. Dus darren aanwezig, speeldoppen en mogelijk zelfs belegde doppen. Dan kiezen wat je wilt qua broedaflegger, zuiger, veger, vlieger etc.
Dank je wel, ik zal er over na denken
Japs schreef: ma 07 apr 2025, 10:06Heel bot gezegd is dit eigenlijk het enige waar de basiscursus om draait.
Ook heel bot gezegd dat is niet het enige waar een basis cursus voor is maar veel meer
Japs schreef: ma 07 apr 2025, 10:06Dat geeft me de indruk dat je die niet gevolgd hebt.
Om nog botter te zijn dan jij, jij doet een bot aanname over het wel of niet volgen van een cursus, het wordt eens tijd dat mensen zoals jij eens ophouden met aannames te maken over dingen die jij niet weet van een ander.
Japs schreef: ma 07 apr 2025, 10:06Kort antwoord op je vraag: door een veger of vlieger te maken.
Kijk dat is nou een antwoordt waar ik iets aan heb, en als jij dat gelijk had geschreven zonder boven staande onzin was ik een stuk vriendelijker geweest
Erick

Lid van:
NBV
Japs
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Japs »

Nou nou. Sorry als ik je gekwetst heb, dat was niet de intentie. Ik probeerde enkel je wat te prikkelen om je wat meer te laten inlezen.
Je zou m.i. uit de cursus namelijk onthouden moeten hebben wat de 2 meest gebruikte vormen van afleggers zijn in Nederland. En dat je een volk pas kunt splitsen als er voldoende darren aanwezig zijn.
En misschien denk ik te klein, en worden er cursussen gegeven die niet via de NBV methode lopen. Waar de focus meer ligt op hoe je rustig in een volk werkt, de verschillende bijen herkent.
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Bericht door Fish »

Achtjah, de ene cursus is de andere niet. De cursus die ik zelf heb gevolgd was weer heel anders dan de cursus waar ik wat praktijklessen heb geholpen. Beide weken op hun eigen manier af van de NBV voorschriften, maar waren wel beide NBV cursussen door NBV opgeleide imkerdocenten. Toch totaal verschillend van elkaar. En een imker waar ik mentor voor was, volgde een biodynamische cursus en keek weer heel anders naar basishandelingen. En wat te denken van de online cursussen uit de Corona periode? Soms was er nauwelijks praktijkbegeleiding. Daarnaast kan ik mij ook wel voorstellen dat er in België ook anders wordt lesgegeven. En niet alles blijft hangen natuurlijk.
michel b
Imker sinds: 2023
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica en zwarte bijen
Contacteer:

Bericht door michel b »

De makkelijkste manier is de zuigeling, zeker voor de nieuweling (waar ikzelf ook bij hoor).
Heb het trouwens vandaag nog opnieuw gedaan.
Hier vind je alle uitleg: https://konvib.be/?page_id=2731

Michel
Erick
Contacteer:

Bericht door Erick »

michel b schreef: zo 13 apr 2025, 19:49 De makkelijkste manier is de zuigeling, zeker voor de nieuweling (waar ikzelf ook bij hoor).
Heb het trouwens vandaag nog opnieuw gedaan.
Hier vind je alle uitleg: https://konvib.be/?page_id=2731

Michel
Bedankt voor de link, ik heb het uitgeprint en zal het uitproberen :handgestures-thumbup:

Wordt vervolgd...
Erick

Lid van:
NBV
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Erick schreef: ma 07 apr 2025, 09:43 Ik wil graag van mijn enigste volk een tweede maken, wat is de beste manier en wanneer kan ik dat doen?
Eric en Hans bedankt datjullie deze vraag introduceren want ik
zit met dezelfde vraag. Ik wil alleen met mijn beste volk, dat al begin februari
dagenlang,
bij 7 graden,
vermoedelijk water ophaalde voortkweken. tenzij het roofbijen zijn.
Zjef.
P.S. ik kan niet meer via de gebruikelijke manier elders in het foum reageren.

Kan Hans van der Post of Collega Fish me helpen of Eric of Hans Hogendoorn..enz.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Het is in orde gemaakt; door wie weet ik niet; bedankt die wie.

ZJ. :b10:
Plaats reactie