Mijn bijen hebben vandaag per ongeluk mijn oude (lege) kast gevonden waar nog wintervoer in zat. Deze hebben ze vandaag volop bevlogen en meegenomen naar hun kast. Ze kunnen er nu niet meer bij (sinds ~17.30 uur).
Ik heb 5 april het volk een (uitgebouwde) HK gegeven. Sindsdien nog niet gekeken, maar met hoe druk ze vlogen gok ik dat deze al mooi vol begint te lopen. Ik wilde woensdag ze controleren en een aflegger maken en evt. de HK wisselen met een lege.
De honing in mijn HK wil ik graag niet alleen voor eigen gebruik, maar ook kunnen weggeven of verkopen. Nu ben ik dus bang voor vervuiling met het wintervoer dat ze vandaag geroofd hebben (een mengsel van gevoerde suiker en honing van vorig jaar). Ik denk dat ze zo'n 2-3 ramen vandaag geroofd hebben.
Wat zouden jullie in deze situatie doen? Ik zou het zo jammer vinden de HK te moeten afschrijven.
Bijen hebben wintervoer geroofd; wat te doen met HK?
Moderator: Hans van der Post.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Bijen hebben wintervoer geroofd; wat te doen met HK?
Dat is een beetje een gewetensvraag natuurlijk. Ik zou het zelf niet meer verkopen, maar ik ben daar heel makkelijk mee (en heb geen vaste klantenkring). Voor mij alleen kwaliteit. Als je het dan zou verkopen, vraag je dan de volledige prijs?
Er zijn twee kanten natuurlijk; enerzijds is je honing vrijwel zeker gecontamineerd en mag je het technisch gezien niet als honing zijnde verkopen. Anderzijds; waren het wel jouw bijen die roofden? Als ze op een andere locatie hadden geroofd had je het niet eens geweten. En tjah, afhankelijk van hoeveel je oogst (meerdere volken?) wordt het ook nog verdund.
Er zijn twee kanten natuurlijk; enerzijds is je honing vrijwel zeker gecontamineerd en mag je het technisch gezien niet als honing zijnde verkopen. Anderzijds; waren het wel jouw bijen die roofden? Als ze op een andere locatie hadden geroofd had je het niet eens geweten. En tjah, afhankelijk van hoeveel je oogst (meerdere volken?) wordt het ook nog verdund.