Zwerm van ‘eigen’ volkje - waar plaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
AudreyF
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Contacteer:

Zwerm van ‘eigen’ volkje - waar plaatsen?

Bericht door AudreyF »

Ik heb 3 volkjes staan en 2 gaan als de brandweer!
Beide op 1 BK en inmiddels 2 HK.
Paar dagen geleden gecontroleerd en al sterk vermoeden van aanstaande zwermdrift bij 1 van de 2 (flinke hoeveelheid darren, speeldopjes en naar het leek ook serieuzere moerdoppen in wording, en een volle kast bijen). Koningin is van 2023 en een pracht exemplaar met ongekende broeddrift :be3:
Vanmorgen al “afwijkende” activiteit bij deze kast gezien. Vanmiddag einde dag zie ik een flinke kluit bijen achter de kasten in de beukhaag hangen. Dus toch!!
De tak met hangende zwerm uit de haag kunnen knippen en in een klaarstaande lege kast (met ramen kunstraat) afgeschud.

De kast staat nu ongeveer 2 meter achter de kast waar de zwerm vanaf gekomen is, nog half onder de beukhaag.
Kan ik deze kast morgen op de bok naast de andere kasten plaatsen? Met ongeveer 50 cm tussenruimte. Of vliegen de dames dan weer terug naar de oude kast? Een paar strootjes op de vliegplank wellicht, om te heroriënteren?

Alvast dank voor jullie reactie.
Groet Audrey
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Zwerm van ‘eigen’ volkje - waar plaatsen?

Bericht door Fish »

Dat is erg lastig om te controleren, of ze vervliegen of niet, vandaar dat ik het in de praktijk nog nooit heb ervaren. Maar ik zou de kast er gewoon naast zetten, en die paar strootjes kan dan ook geen kwaad. Het verhaal gaat dat de bijen sowieso gaan heroriënteren na een zwerm, maar baten die strootjes niet, dan schaadt het ook niet.
AudreyF
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Contacteer:

Re: Zwerm van ‘eigen’ volkje - waar plaatsen?

Bericht door AudreyF »

Dank voor de reactie Fish!
Zal ze vanavond op de bok naast de andere kasten zetten.

Net wel even gespiekt door het plastic deksel en mai oh mai wat een werkdrift! Prachtig om te zien dat binnen 12 uur de kale kunstraat al zo ver uitgebouwd is.
Het blijft me elke keer weer fascineren.

En dit jaar kan ik voor het eerst voorjaarshoning oogsten!
Volgend weekend verwacht ik voldoende verzegelde HK ramen te hebben. Nu al een leuk vooruitzicht.
Plaats reactie