Woensdagavond om een uur of zeven krijg ik een vreemd telefoontje uit Stavenisse over een tak uit een boom gevallen met bijen er in . Wat moet je daar nu van denken . Nou ik ben er maar gewoon even heen gegaan om die mensen uit de zorgen te helpen . Het bleek een groot volk in een helemaal vermolmde afgebroken tak te zijn . Hier wat plaatjes met uitleg in twee keer .
. 1 Kast geplaatst , en een bak voor de resten was .
2 Begonnen met het los maken van de raten welke door het vallen allemaal tegen elkaar zaten en de bijen in de kast te vegen .
3 Het blijkt nog een flinke klus te zijn om de stukken raat wat fatsoenlijk er uit te krijgen .
4 Van de grotere stukken heb ik er twee met open broed in een raampje geknutseld , bind materiaal was ik vergeten en de bewoners konden mij enkel aan een paar stukje bindmateriaal helpen .
Volk uit een boomstam
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
-
- Contacteer:
Re: Volk uit een boomstam
Vervolg .
6 wel alle stukken raat geveegd , Ik heb wel gekeken of ik de koningin zag maar dat is op deze manier onbegonnen werk .
7 Ook de laatste stukken raat welke nog in de stam waren er uit gehaald en geveegd .
8 Ik ben om 19.20 begonnen met deze klus en om 21 uur wat de klus geklaard
9 twee dagen later heb ik de koningin gespot .
5 Er waren best wat grote stukken raat maar had niet de tijd om tussendoor weer naar huis te gaan om ander materiaal , de avond was alweer gevorderd en in het donker is daar geen beginnen aan .6 wel alle stukken raat geveegd , Ik heb wel gekeken of ik de koningin zag maar dat is op deze manier onbegonnen werk .
7 Ook de laatste stukken raat welke nog in de stam waren er uit gehaald en geveegd .
8 Ik ben om 19.20 begonnen met deze klus en om 21 uur wat de klus geklaard
9 twee dagen later heb ik de koningin gespot .
-
- Imker sinds: 1990
- Aantal volken: 10
- Contacteer:
Hallo Jaap,
Een mooie actie en reportage.
Heb je dit zonder bescherming gedaan en geen steken opgelopen en heb je dezelfde avond alle bijen binnengekregen of heb je
de kast nog een dag laten staan?
Vr. gr, Anne
Een mooie actie en reportage.
Heb je dit zonder bescherming gedaan en geen steken opgelopen en heb je dezelfde avond alle bijen binnengekregen of heb je
de kast nog een dag laten staan?
Vr. gr, Anne
-
- Contacteer:
Ik heb vrijwel tot het laatst zonder bescherming kunnen werken Op het laatst toen ik de nog bestaande stam uit ging vegen heb ik mijn pap aan moeten doen . Zoiets is met handschoenen aan vrijwel onmogelijk .
Toen ik zover was ben ik naar mijn stal om een bak met uitgebouwde ramen gegaan om er op te plaatsen , de ruimte was niet voldoende . De volgende morgen om 6.30 uur zat vrijwel alles binnen en heb deze naar mijn stal gebracht .
Toen ik zover was ben ik naar mijn stal om een bak met uitgebouwde ramen gegaan om er op te plaatsen , de ruimte was niet voldoende . De volgende morgen om 6.30 uur zat vrijwel alles binnen en heb deze naar mijn stal gebracht .