Ik ben super blij dat ik via Marktplaats een prima 3-raams observatiekast heb kunnen overnemen. Met een lik verf staat hij er mooi bij!
Maar nu zit ik met een aantal vragen mbt de plaatsing van de kast. Graag jullie advies en ervaringen!
* De kast is slank en hoog! Wie kan adviseren mbt een deugdelijk onderstel. Zijn twee steunpoten, diep ingegraven, genoeg? Of is ivm wind etc een andere constructie nodig? Hoe? Kunnen scheerlijnen voldoende stabiliteit geven?
* Laten jullie de observatiekast het hele jaar staan (in de winter zonder bijen.) of plaatsen jullie hem alleen maar in de zomermaanden?
* Ik lees dat plaatsing in de zon wordt afgeraden. De kast is achter de deurtjes prima geïsoleerd. Hoe strikt is dan dit advies? En als zon en schaduw zich afwisselen?
* In welke windrichting moet de vliegopening staan? Of maakt dit voor zo'n kleine kast eigenlijk niet uit?
* Tot slot is de hoogte en daarmee de belemmering van zicht op de tuin vanuit huis een dingetje. Om goed te kijken is hoge plaatsing te prefereren, maar dat maakt de keuze voor plaatsing in de tuin weer beperkt. En dan wil ik ook nog dat beide deurtjes open kunnen? Of is in de praktijk een deurtje al meer dan genoeg? Ik snap dat dit dilemma moeilijk te beantwoorden is, maar wellicht zijn er toch ervaringen mee? Bijvoorbeeld om de kast er niet het hele jaar hoeft te staan?
Graag jullie ideeën en ervaringen! Alvast bedankt!
Plaatsing observatiekast
Moderator: Hans van der Post.
- Fish
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 14
- Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
- Contacteer:
Re: Plaatsing observatiekast
Een 3 raams kast, observatie kast of niet, is niet geschikt voor permanente bewoning. Het is simpelweg te klein. Als je het over slank en hoog hebt, vermoed ik dat de ramen boven elkaar staan, wat het nog eens extra moeilijk maakt voor een volk. Vandaar denk ik dat je even goed na moet denken over het gebruik er van. Wil je een observatiekast voor open dagen of school bezoeken of wat dan ook, dan kan je het volk beter in een "gewone" kast houden en de moer opzoeken + raampjes overhangen op de paar dagen van het jaar dat je gebruik wilt maken van de observatiekast. Wil je echt op ieder moment even in de kast kijken, dan moet je al denken aan zwakke volkjes zoals de tennisbal zwermpjes die je zo nu en dan wel eens vindt. Maar voor een gezond volk is het niks.
Wat betreft onderstel, hangt af van je gebruik. Wil je dat er mensen op af lopen en zelf de deurtjes openen, dan moet het wel op ooghoogte natuurlijk.
Warmtehuishouding is een probleem in een lange, smalle kast en warm lopen daardoor ook. Vandaar het advies het niet in de volle zon te zetten. Een serieus probleem zelfs met isolatie, maar goed waarschijnlijk zijn het toch slechts afdank volkjes die in een dergelijke kast zitten. Een beetje bot gezegd maar je zou de educatiewaarde van jaar-rond een observatiekast hebben, af moeten wegen tegen het risico dat je het volkje zou kunnen verliezen op een warme dag.
Windrichting zelfde als een gewone kast, maar aangezien je verwachtingen (zeer) laag moeten zijn voor dit volk maakt het niet zoveel uit.
Of één deurtje genoeg is, hangt af van je beoogde gebruiker. Als je mensen rond leidt bijvoorbeeld is het leuk als je de koningin kan vinden, dan is het tweede deurtje wel belangrijk.
Wat betreft onderstel, hangt af van je gebruik. Wil je dat er mensen op af lopen en zelf de deurtjes openen, dan moet het wel op ooghoogte natuurlijk.
Warmtehuishouding is een probleem in een lange, smalle kast en warm lopen daardoor ook. Vandaar het advies het niet in de volle zon te zetten. Een serieus probleem zelfs met isolatie, maar goed waarschijnlijk zijn het toch slechts afdank volkjes die in een dergelijke kast zitten. Een beetje bot gezegd maar je zou de educatiewaarde van jaar-rond een observatiekast hebben, af moeten wegen tegen het risico dat je het volkje zou kunnen verliezen op een warme dag.
Windrichting zelfde als een gewone kast, maar aangezien je verwachtingen (zeer) laag moeten zijn voor dit volk maakt het niet zoveel uit.
Of één deurtje genoeg is, hangt af van je beoogde gebruiker. Als je mensen rond leidt bijvoorbeeld is het leuk als je de koningin kan vinden, dan is het tweede deurtje wel belangrijk.
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Beste Fish,
dank voor je reactie.
Ik heb inderdaad niet de illusie dat het ideaal is voor permanente bewoning.
Ik vind het fijn om enkele reserve moeren te hebben, want ik heb een beperkt aantal kasten.
In oude discussies lees ik dat het bijenvolk zich aan de situatie aanpast en dat de koningin op lage toeren eitjes zal leggen.
Op deze manier kan ik dubbel van dit kleine reserve volkje kunnen profiteren.
Zorg voor onze wereld begint bij verwondering over haar schoonheid.
Ik geloof oprecht in de kracht van educatie.
Ik verwonder me nog iedere dag over mijn bijen en zou het prachtig vinden om nog iets meer bij ze binnen te kunnen gluren, en velen in mijn omgeving met mij. Ik ga ook bijenlessen verzorgen voor scholen. Mogelijk zou later die kast daar een rol in kunnen spelen, maar dan moet ik de kast en het gedrag van de bijen erin eerst ook beter leren kennen.
Ik begrijp de urgentie mbt de warmtehuishouding, e.d. en wil goed voor de bijen zorgen.
Het wordt een extraatje. Het is niet bewust een volk plaatsen in slechte huisvesting, maar begrijp je zorg over de huisvesting ook goed.
Nogmaals dank voor je reactie.
dank voor je reactie.
Ik heb inderdaad niet de illusie dat het ideaal is voor permanente bewoning.
Ik vind het fijn om enkele reserve moeren te hebben, want ik heb een beperkt aantal kasten.
In oude discussies lees ik dat het bijenvolk zich aan de situatie aanpast en dat de koningin op lage toeren eitjes zal leggen.
Op deze manier kan ik dubbel van dit kleine reserve volkje kunnen profiteren.
Zorg voor onze wereld begint bij verwondering over haar schoonheid.
Ik geloof oprecht in de kracht van educatie.
Ik verwonder me nog iedere dag over mijn bijen en zou het prachtig vinden om nog iets meer bij ze binnen te kunnen gluren, en velen in mijn omgeving met mij. Ik ga ook bijenlessen verzorgen voor scholen. Mogelijk zou later die kast daar een rol in kunnen spelen, maar dan moet ik de kast en het gedrag van de bijen erin eerst ook beter leren kennen.
Ik begrijp de urgentie mbt de warmtehuishouding, e.d. en wil goed voor de bijen zorgen.
Het wordt een extraatje. Het is niet bewust een volk plaatsen in slechte huisvesting, maar begrijp je zorg over de huisvesting ook goed.
Nogmaals dank voor je reactie.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
- Contacteer:
Wat mij in het verleden opviel, is dat het best aardig lijkt te gaan in zo'n kast, maar het probleem zit er vaak in dat door die beroerde warmtehuishouding, het voerverbruik extreem is, waardoor de bijen heel erg snel door hun voer geraken en verschrikkelijk veel moeten poepen. Denk je dat ze zat voer hebben, blijken ze er 2 weken later finaal doorheen te zijn bij wat slechter weer.
-
- Imker sinds: 2021
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Dank voor je reactie.
Dit bevestigt nog eens het belang dat de kast niet in de volle zon komt te staan.
Dit bevestigt nog eens het belang dat de kast niet in de volle zon komt te staan.