Hoi,
Mogelijk moet ik binnenkort een kast verplaatsen. De kast komt dan ca 2 kilometer verderop te staan. Ik weet dat het verplaatsen idealiter gebeurd door een volk op ruime afstand te zetten voor een paar weken en daarna de kast terug te zetten op de gewenste plek. Ben benieuwd of hier ook een alternatief voor is. Zijn er handigheidjes waardoor je de kast in 1 keer kan verplaatsen en zo de bijen niet al teveel onrust meegeeft? Wellicht is er een tip waarmee je de kast ´reset´ zonder deze ver buiten de regio te verplaatsen? Heb ooit ergens gehoord dat een takje op een vliegplank leggen zou helpen of zoiets; heeft iemand hier ervaring mee?
Dank vast voor het meedenken!
Groeten BeeBos
Het ultieme handigheidje is om kasten in de winter te verplaatsen, dan heb je nergens last van. Zeker in deze periode zullen de vliegbijen op een groter gebied zijn georiënteerd en zullen ze mogelijk vervliegen bij een verplaatsing van 2km. Met wat takjes bij de entree forceer je eigenlijk heroriëntatie en zal je het aantal bijen wat vervliegt wat terugbrengen, maar zal misschien niet 100% lukken. Toch zou ik er niet zo bang voor zijn om ze tóch te verplaatsen. Ik neem aan dat je niet anders kan.
Een factor die ook meespeelt is, of er in de directe nabijheid van de huidige standplaats flinke dracht is. Daarmee zullen de bijen niet zo ver in de omtrek hoeven te foerageren. Mijn ervaring is dat in zulke gevallen er nauwelijks bijen naar de oude plaats terugvliegen. Als er weinig dracht in de directe omgeving is van de oude kast, neemt de kans toe dat er 'terugvliegers' zijn na de verplaatsing.