Op vakantie en varroa?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Jjriet80
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Op vakantie en varroa?

Bericht door Jjriet80 »

Vraag. Vorige week een aflegger gekregen en die is 1x gespeoied met oxaal. De aflegger doet het goed hier nu.
Zelf snijd ik darrenraat eruit altijd tegen varroa.
Vraag: vanaf begin juli tot half augustus ben ik 6 weken weg. Dat is iets te lang, weet ik.
Wat is jullie advies voor nu. Nu 3 weken oxaalstrips erin?
Eruit voordat ik wegga, begin juli?
En als ik terug weer ben strips erin om de winterbijen alvast te ontlasten?
Dan in oktober weer strips en rond kerst druppelen?
Of wat zou jullie advies zijn?
Fish
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Op vakantie en varroa?

Bericht door Fish »

Mijn advies zou afhangen van de besmettingsgraad. Vrij algemeen zou ik zeggen niet twee keer dezelfde generatie behandelen, als ze al besproeit zijn dan zou ik ze maar met rust laten.
Baru
Imker sinds: 2021
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard,Buckfast
Contacteer:

Bericht door Baru »

Je kan nu ook nog behandelen met thymovar of iets gelijkaardigs en dan net voor je vertrek tweede behandeling opleggen. Die strips moeten een week of vier op het volk, maar denk niet dat dit een issue is om ze iets langer te leggen.

Wel zien dat je ze in augustus dan weghaalt
You make your own paradise
JEL
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard, Buckfast
Contacteer:

Bericht door JEL »

Jjriet80 schreef: wo 04 jun 2025, 11:43 Vraag. Vorige week een aflegger gekregen en die is 1x gespeoied met oxaal. De aflegger doet het goed hier nu.
Zelf snijd ik darrenraat eruit altijd tegen varroa.
Vraag: vanaf begin juli tot half augustus ben ik 6 weken weg. Dat is iets te lang, weet ik.
Wat is jullie advies voor nu. Nu 3 weken oxaalstrips erin?
Eruit voordat ik wegga, begin juli?
En als ik terug weer ben strips erin om de winterbijen alvast te ontlasten?
Dan in oktober weer strips en rond kerst druppelen?
Of wat zou jullie advies zijn?
Dat de tijdskeuze op zijn minst onhandig is dat begrijp je wel, maar dat is dan niet anders.
Om op je vraag te komen:
Ik ga ervan uit dat je aflegger is behandeld tijdens de broedloze periode. Vorige week gekregen betekend twee a drie weken aan de leg(denk ik), en de eerste jonge bijen moeten dus nog uitlopen. De behandeling zal dus zo'n vier weken geleden zijn, zonder dat er nu broed is uitgelopen. Dat wil dus zeggen dat de mijtendruk nu extreem laag is. Tel daarbij op dat het broednest uitbreidend is, dan kunnen die paar mijten die er nu in zitten echt niet zoveel kwaad.
Afleggers(Q dit jaar) worden nog wel eens pas 2e helft Augustus behandeld. Dat zal het probleem niet echt zijn.

Wel is het zeer belangrijk om het voer in de gaten te houden. Bij een kleine aflegger wil je dat die nog uitgroeit tot een sterk wintervolk, en bij een grote aflegger wil je niet hebben dat ie verhongerd.

Kortom, nu behandelen is zonde van het middel, van je geld en doet de bijen geen goed. Het middel lijkt me op dit moment erger dan de kwaal. Voor het voer zou ik zeggen dat het volk wel een paar volle ramen in de kast mag hebben. En wellicht nog een goed pak suikerdeeg erop. Ervan uitgaande dat ze 1 kilo p/w gebruiken mogen ze zes kilo wel hebben, liefst nog wat meer, maar ook afhankelijk van de dracht.
Jjriet80
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Jjriet80 »

Dank voor jullie reacties. Ik kan hier zeker wel wat mee.
Conclusie nu is dus dat ik niet behandel vóór vertrek....wel direct na terugkomst. Gr.
Plaats reactie