mede

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
osterfroster
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 20:49
Contacteer:

mede

Bericht door osterfroster » do 14 jun 2007, 22:18

Is er iemand die mij een handleiding kan bezorgen hoe ik van honing de beste mede kan maken, zonder al te veel chemische middelen, en een methode die geen jaren duurt ?

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Jan Kruit » vr 15 jun 2007, 14:12

Via google "mede recept" en dan diverse recepten.
b.v. : http://www.bijlmakers.com/wine/mede.htm

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Bart de Coo » za 16 jun 2007, 16:41

Het bekende Duitse boek over de bedrijfsmethoden met de 'Lüneburger Stülper' (Laatste druk, Hannover 1922, als facsimile te bestellen bij holtermann.de) geeft drie recepten. Ik geef de twee simpelste. Geen van de recepten heb ik zelf ooit uitgeprobeerd!

Recept 1.
Overgiet alle honingresten - perskoeken en ontzegelwas - met water, zodat het net onder staat. Laat het 24 tot 36 uur zo staan. Af en toe omroeren. Laat het vervolgens 4 tot 5 uur zachtjes koken. Voortdurend afschuimen. (De Hema verkoopt prima schuimspanen!) Helemaal laten afkoelen. Onmiddellijk afvullen in sterke flessen. (Ikea verkoopt fantastische flessen met z'n Grolsch-beugel erop. Ideaal, lijkt mij!) Enkele jaren laten liggen. De mede raakt haar honingsmaak volledig kwijt. De substantie wordt dan een beetje vettig en de smaak doet aan zoete, zuidelijke wijnen denken.

Recept 2.
Neem op 10 liter water, 1,5 kilo honing. Laat het koken. Schuim het voortdurend af. Het is klaar als het geen schuim meer vormt. Na het afkoelen een stuk gist erbij, ter grootte van een walnoot - bijvoorbeeld verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels. Laat 3 tot 5 dagen in een open vat gisten op keldertemperatuur. Daarna zou je er nog het sap van een citroen aan kunnen toevoegen. Grondig filteren. Afvullen in stevige draad- of touwflessen (Ikea!). Op zijn zij bewaren. Na enige tijd drinkbaar. Het zou sterk schuimen en met name in de zomer heerlijk smaken - dan heb je gelijk enig idee hoe lang het op zijn zij moet liggen.

Heel veel succes ermee Osterfroster en ik denk dat ik het zelf ook ga proberen! Overigens, je moet niet te veel haast hebben natuurlijk, want gisten en rijpen kost nu eenmaal tijd!

Groet,

Bart de Coo

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Dirk Blanken » za 16 jun 2007, 18:14

Bart, ik denk dat je bij het eerste recept het eerst moet zeven voordat je begint te koken anders krijg je wasmede.
Als je het dan nog uit de fles krijgt betwijfel ik.
Eerst opwarmen Gluewasmede.
Meestal worden mensen van mede gezellig en beginnen wat meer te praten maar van wasmede hou je zeker de kiezen op elkaar.
Ik heb veel wijn gemaakt maar van dat lang koken moet ik niets hebben, fruit hoogstens met kokend water overgieten om de wilde gist te verwijderen en te ontsmetten.
Door zo lang te koken verwijder je ook de smaak stoffen.
Ik zou het honingwater mengsel hoogstens bijna aan de kook brengen en dan direct stoppen.
Voor de gist moet je niet zomaar een brok gist nemen dat blijf je proeven, gebruik een geselecteerde bordeaugist, je kan dan wijnen krijgen tot 16 a 18 % alcohol afhankelijk van de toevoegingen.
Een recept is maar een basis gegeven je kan steeds varieren.
Je kan ook fruitwijnen maken met honing i.p.v. kristalsuiker.
Vorig jaar heb ik bramen/vlierbessen gemaakt het gist nog steeds, bij het schonen een slokje genomen en dat wordt zeker een goede wijn, hopelijk is het klaar voordat de bramen en de vlierbessen dit jaar gerijpt zijn.
Als de temperatuur zakt in het najaar gaan de 2 flessen totaal 15 liter in de broedstoof op 28 graden.
Vroeger deed ik alles met controle nu alles op de gok dus proeven nou een pond honing erbij kan nog net.
Is het te zoet dan wat water erbij.
Als de wijn een alcoholpercentage heeft van 16 % is dat meestal geen probleem.
Ook kan je te sterke wijnen bijmengen.
Een meidoornwijn is meestal veel te sterk maar een 5 % toevoeging aan een wijn met te weinig body/nasmaak kan die te slappe wijn wat betreft smaak lekker maken.
Wel voorzichtig uitproberen.
Het beste is om de wijn te vergeten op een koele plaats te bewaren en voor feestelijke gelegenheden te proeven vaak een succes.
3 potjes honing op 10 liter water lijkt me veel te weinig.
Vergelijk dit met andere recepten en dan zit er in fruit ook nog de eige suikers.
Dirk


dertiende

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: mede

Bericht door jjmvaningen » za 16 jun 2007, 18:22

ad methode 1.

Na het koken overgieten geeft m.i. een zeer steriele boel die niet echt gaat gisten (alcohol maken), en dus geen mede produceerd. (tenzij je steriel honingwater ook mede noemt).

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Bart de Coo » za 16 jun 2007, 22:46

Dirk en Jacques,

Natuurlijk moet je de was niet meekoken [:p]! (Ik zal voortaan beter opletten) Maar dit terzijde.

Zals je ongetwijfeld gemerkt hebt, ben ik een totale nul op wijngebied. Toch heb ik de twee recepten die ik hierboven geef, blind overgenomen uit het boek waar ik het over heb. Zó dronken dus talloze Duitsers op en rond de Lüneburger Heide hun 'Met'!

Het boek maakt bijvoorbeeld geen enkel onderscheid tussen verschillende gistsoorten en heeft het gewoon over 'gist', basta. (Ik gebruik een vertaling van Rob van Hernen uit Hattum. Ik hoop dat zijn vertaling over een paar jaar of zo algemeen verkrijgbaar wordt).

Van een van de recepten die het boek geeft, is zelfs de naam van de bedenker bekend. Hij heette Goeken en hij kwam uit Osnabrück. Nadat hij zijn recept gegeven heeft - de schijver van het boek voert Goeken op als sprekend personage - verklaart hij waarom de mede gaat gisten: 'De met het persen in de honing belande pollen bewerkstelligen vermoedelijk de gisting.' (Vertaling: Rob van Hernen) En daarmee komt de aap uit de mouw: je hebt dus de zéér stuifmeelrijke perskoeken nodig voor dit recept.

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Bart de Coo » za 16 jun 2007, 22:49

Sorry hoor, nog één keer.

Maar wie geeft er nou eens een supersimpel mederecept? Een recept dus dat iedere volslagen amateur in zijn keuken met een emmer, een pan, wat water en een paar potten honing kan maken?

(Overigens, Jacques en Dirk, wat vonden jullie van mijn idee om die Ikea-flessen te gebruiken? Het zijn witte, doorzichtige literflessen met zeg maar een Grolsch-beugel erop.)

Bart

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: mede

Bericht door jjmvaningen » zo 17 jun 2007, 10:32

(Overigens, Jacques en Dirk, wat vonden jullie van mijn idee om die Ikea-flessen te gebruiken? Het zijn witte, doorzichtige literflessen met zeg maar een Grolsch-beugel erop.).


In de tijd dat ik zelf nog bier probeerde te maken (wel uit blik, dus niet met maischen e.d.) gebruikte ik de knalpot van Grolsch. Dat werkte prima. Het nagisten en rijpen gebeurde toch in de kelder (donker).

Wat betreft de doorzichtige flessen, prima!, dan kan je de verdere nagisting en rijping e.d. veel beter volgen dan in zo'n bruine fles.

Ik heb zelf ook wel een plastic literflessen gebruikt voor appelcider (5%), maar dan besef je pas goed wat een grote druk er kan ontstaan. De fles stond helemal bol (en bij openen was de helft al uit de fles voordat ik het door had).

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: mede

Bericht door jjmvaningen » zo 17 jun 2007, 10:47

Dag Bart, de door Jan Kruit opgegeven site (http://www.bijlmakers.com/wine/mede.htm) geeft prima weer hoe je als huisbrouwer kan werken.
(startgist in zakjes kan je ook in verschillende soorten kopen bij de 'doe-het-zelf-slijter').

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: mede

Bericht door Ati » zo 17 jun 2007, 11:31

Nog een recept, waar je behalve wijgist niets bijzonders voor nodig hebt:

-los een kwart liter honing op in een liter kokend water.

-Voeg wat wijngist toe en zet het in een open pot met een doek erover weg op een warm plekje (22 graden) waar het niet tocht en waar geen temperatuurschommelingen zijn.
De zaak gaat bruisen en er komt schuim op. Na een paar dagen is de felste gisting afgelopen

-doe de drank dan in een fles met de dop er losjes op, zodat er wel koolzuur kan ontsnappen, maar er niet teveel zuurstof in de fles komt
(of maak een waterslot, maar dat is wat ingewikkelder)

-borrelt de vloeistof niet meer, sluit dan de fles en leg de mede een jaartje weg om te rijpen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten