Hallo ervaren imkers,
Als beginneling lees ik veel en heb ook de drachtplantengids op deze site al doorgespit. Over de vermelde bloeitijd heb ik wel sterke twijfels, maar nu even over de waarde als drachtplant.
Als voorbeeld de genoemde sleedoorn, die stuifmeel/honingklasse 1 en 2 heeft. Dan denk ik dus, dat is maar erg magertjes, terwijl ik op andere websites lees dat de sleedoorn een zeer waardevolle bijendrachtplant is.
Mijn vraag; Welke website of boeken zijn de beste en betrouwbaarste inzake het weergeven van de bijenwaarde?
groet Evert
drachtplanten
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 2005
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: drachtplanten
Menkveld schreef:
Hallo ervaren imkers,
Als beginneling lees ik veel en heb ook de drachtplantengids op deze site al doorgespit. Over de vermelde bloeitijd heb ik wel sterke twijfels, maar nu even over de waarde als drachtplant.
Als voorbeeld de genoemde sleedoorn, die stuifmeel/honingklasse 1 en 2 heeft. Dan denk ik dus, dat is maar erg magertjes, terwijl ik op andere websites lees dat de sleedoorn een zeer waardevolle bijendrachtplant is.
Mijn vraag; Welke website of boeken zijn de beste en betrouwbaarste inzake het weergeven van de bijenwaarde?
groet Evert
Je zou het drachtplantenvademecum van Arie Koster kunnen bestellen bij het bijenhuis dat is een mooi compleet en betrouwbaar overzicht van drachtplanten.
-
- Contacteer:
Re: drachtplanten
Evert,de sleedoorn(prunus spinosa) moeten we bezien als een zéér waardevolle voorjaars stuifmeelleverancier en wordt aldus ook goed bevlogen.Als nectarplant valt hij evenwel wat magertjes uit.
roger
roger