Hallo,
Op het internet lees ik dat de waterwilg tweeslachtig is, de mannelijke bloeivorm geeft veel stuifmeel en nectar maar is dat bij de vrouwelijke variant ook wel het geval of hebben de bijen daar niks aan?
Groeten,
Roeland
Vraag over de waterwilg (salix caprea)
Moderator: maartenkleijne
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Vraag over de waterwilg (salix caprea)
De vrouwtjes geven veel nectar maar geen pollen.
Als de bijen op emn plek komen te staan waar alleen veel vrouwelijke wilgen staan en ook geen andere stuifmeel bronnen zijn, kan een volk zich stuk vliegen aan de wilgennectar en teloor gaan door gebrek aan stuifmeel. In de Flevopolder was dat ooit mogelijk door een overmaat aan vrouwelijke krakwilgen die was ontstaan door herhaaldeijke vegetatieve vermeedering.
Imkers planten meestal bij voorkeur mannelijke wilgen aan, maar een natuurlijke mengeling van vrouwtjes en mannetjes is ook niet verkeerd.
Je vraag geldt dus voor ale wilgensoorten.
Weet iemand trouwens iets te melden over het geslacht in de wilgengrienden?
gr,
maarten
Als de bijen op emn plek komen te staan waar alleen veel vrouwelijke wilgen staan en ook geen andere stuifmeel bronnen zijn, kan een volk zich stuk vliegen aan de wilgennectar en teloor gaan door gebrek aan stuifmeel. In de Flevopolder was dat ooit mogelijk door een overmaat aan vrouwelijke krakwilgen die was ontstaan door herhaaldeijke vegetatieve vermeedering.
Imkers planten meestal bij voorkeur mannelijke wilgen aan, maar een natuurlijke mengeling van vrouwtjes en mannetjes is ook niet verkeerd.
Je vraag geldt dus voor ale wilgensoorten.
Weet iemand trouwens iets te melden over het geslacht in de wilgengrienden?
gr,
maarten
Re: Vraag over de waterwilg (salix caprea)
Oh okay, dat is dan weer een redelijke geruststelling.
Ik kom namelijk met deze vraag omdat we in ons bijen bosje alleen maar vrouwelijk wilgenstruiken geplant hebben (waar ik dit jaar achter kwam) wat een fout is van de kweker.
Dus nu hoeven we alleen de helft van de wilgen struiken er weer uit te spitten en daarvoor mannelijke in de plaats.
Ik kom namelijk met deze vraag omdat we in ons bijen bosje alleen maar vrouwelijk wilgenstruiken geplant hebben (waar ik dit jaar achter kwam) wat een fout is van de kweker.
Dus nu hoeven we alleen de helft van de wilgen struiken er weer uit te spitten en daarvoor mannelijke in de plaats.