volgend jaar. zwermen voorkomen ?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
remolen
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

volgend jaar. zwermen voorkomen ?

Bericht door remolen »

Ik lees verschillende methoden om zwermen te voorkomen. Elke methode met zijn eigen voor en nadelen. tot nu toe denk ik dat de konininge aflegger het beste is ? Graag meningen hierover?

groet Rene
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: volgend jaar. zwermen voorkomen ?

Bericht door Bart de Coo »

Er zijn wel heel veel punten van overweging te bedenken om die beslissing te nemen.

Zo heel veel methodes zijn er trouwens niet. Er zijn er maar twee. Of je zet de moer op een andere plaats, of je laat de moer op dezelfde plaats staan. Op de praktische invulling daarvan kun je inderdaad eindeloos varieren.

Ik merk alleen dat mijn kop naar totaal andere dingen staat. Ik vind dat je de vraag in april nog eens zou moeten herhalen. Lijkt me heel aardig trouwens, want ik ben ook behoorlijk nieuwgierig naar de motieven van imkers om een veger dan wel een vlieger te maken.

Groet,

Bart de Coo
remolen
Contacteer:

Bericht door remolen »

je hebt veger vlieger en Koningine aflegger toch ? bij deze laatste plaats je een rooster. tussen 2 broedkamers.. ga je 10 dagen later kijken de kamer met open broed daar is de koningin. 1 raam met eitjes en larfjes zet je over in de kast die blijft staan. de andere bak met koningin breng je min 6 km weg. hierdoor krijg je niet dat verhouding tussen vlieg en huisbijen zo uit ballans raakt.
dat begreep ik tenminste.
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Klinkt als een merkwaardige methode. Als ik het goed begrijp, wil je de moer met een groot broednest ver weg gaan brengen? Dan kun je wachten tot ze weer doppen gaat aanzetten natuurlijk, als die er al niet in zitten op het moment dat je die kast wegbrengt. Dit klinkt als het uitbreiden van je bijenbestand en niet als zwermverhindering.

Maar geduld, geduld, geduld. Ga van de winter een schepkorf vlechten met een paar ouwe rotten in het vak en vraag ze de oren van de kop. En lezen natuurlijk, veel lezen. En stel de vraag in april nog eens.

Groet,

Bart
remolen
Contacteer:

Bericht door remolen »

is het al bijna april?
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Dag Rene als je bijen heb [V] blijf er af tot half mei.
Ik denk dat je ze moet laten zwermen,wil je dat niet dan een veger maken als de kast vol is.

Tinus Kolsters
't Bakhuis
remolen
Contacteer:

Bericht door remolen »

ik weet dat dit nu nog niet ter zake doet maar ben al wel een planning aan het maken voor komende zomer.
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Ik zit me hier rot te lachen, Rene. Wat een geheugen!

Groet, Bart
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

[:)][:)][:)] Rene wacht eerst eens af hoe het voorjaar zich ontwikkeld. Hiervan hangt af hoe jou volken zich ontplooien. Zolang ik bijen heb - verzorg? is het nog niet voorgekomen dat ik twee maanden in de toekomst kan zeggen op die datum doe ik dit of dat.
Maar je kunt natuurlijk wel zorgen dat alles spic en span is en ramen beraaden enz enz.

!Hans.
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Rene,

Ik kreeg vandaag de nieuwe Bijenhouden in de bus. Als je het blad openslaat, dan zie je gelijk het grote artikel van Astrid Schoots over de maand maart. Als deze maand voorbij is, dan hoeven we alleen maar even te kijken hoe groot het broednest is, of het volk moergoed is en of er genoeg voer in zit. We kunnen er vervolgens een of twee raampjes naast hangen, al dan niet mer kunstraat, zonder mag ook. Daarna gaan we na een weekje of twee weer eens kijken. Dan wordt het misschien zachtjes aan tijd voor een honingkamer en/of nog wat kunstraat. Over kunstzwermen maken gaan we over een maandje eens nadenken.

En wat Tinus voorstelt, is helemaal brutaal, maar zeer verdedigbaar: gewoon met je tengels er vanaf blijven en wachten tot de ouwe moer in de boom hangt. Tja, zo kan het ook inderdaad.

Het punt is dat ik niet zo'n puf heb om een uitgebreid epistel te schrijven over de kunst van het vegers en vliegers maken en alle voor- en nadelen daarvan. Het zou bovendien een heel lang en heel saai stuk worden. En je kunt het ook nog eens nalezen in de handboeken. En je kunt het ook nog eens leren op de beginnerscursus. Ik reken er een beetje op dat Astrid Schoots het volgende maand over kunstzwermen gaat hebben.

1 goeie tip. Maak als beginner alsjeblieft gewoon een veger en bekreun je nog niet om voor- of nadelen. Hou je bijen eerst maar eens een beetje in de hand. Je gaat er je klauwen vol aan krijgen en je krijgt zeker teleurstellingen en frustraties te verwerken. Let op mijn woorden.

Groet,

Bart de Coo
Plaats reactie