Fuchsia

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Fuchsia

Bericht door Oude Essink »

Nog een plant die in oktober volop bijen aantrekt: de Fuchsia
Ik kreeg een paar jaar terug een paar stekjes van Hans v.d.Post; ik zette ze in een kuip en snoeide ze ieder vroeg voorjaar terug tot 10 cm. boven de grond. Nu een volle plant met bijen en hommels. (n + p)
.
Afbeelding
.
Afbeelding
Dirk Blanken
Contacteer:

Re: Fuchsia

Bericht door Dirk Blanken »

Hennie,
Waarschijnlijk magellanica, die het in een redelijk beschutte tuin lang volhoudt.
Ik heb er nog nooit een bij op gezien maar ik zal er eens op gaan letten.
Dirk

dertiende
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik heb er toevallig net eentje verplaatst vandaag. Mooie struik! Bij mij in de tuin wisselt het bijenbezoek ieder jaar sterk. Het ene jaar veel bezoek, het andere jaar niets. Dit jaar was het noppes, maar ik denk dat dat komt, doordat mijn struik verdrongen werd. Dus vandaar dat ik hem weer lekker de ruimte heb gegeven.

Toch wonderlijk. Een fuchsia is toch een windbestuiver? En dat is toch ook de reden waarom die bloemen omlaag hangen met van die lange stuifmeeldraden*? Wonderlijk dat het zo'n goede drachtplant is dan!

(*Ik schruif 'stuifmeeldraden', maar ik weet bijna zeker dat ik het verkeerde woord gebruik. Even te lui om Arie Koster erbij te pakken.)

groet,

Bart
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

In 2002 schreven Hans vdP en ik ook al eens over fuchsia oftewel 'beltsjeblommen':
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... sjeblommen

jp
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Ik lees in de oude topic die JP opgeeft dat de fuchsia geen windbestuiver is, maar een vogelbestuiver! Joh!

Bart
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

Een fuchsia is toch een windbestuiver?

een plant die bloemen heeft met bloemdelen als een kroon etc. is bij voorbaat geen windbestuiver. de bloem dient om een levende bestuiver te lokken. Bij de Fuchsia is dat duidelijk een vogeltje of een pijlstaartvlinder die hangend op haar vleugels de lange tong naar de nectar in de bloem laat gaan.
Ter illustratie laat ik je een echte windbestuiver zien: de Hazelaar.
.
Afbeelding
Behalve stempels op het vruchtbeginsel die het pollen moeten opvangen (hier fel rood gekleurd) en helmknoppen aan het katje, die een wolk van pollen afgeven als de wind ze beroert, zijn er geen bloemdelen om insecten of iets dergelijks als transporteurs van het pollen aan te lokken. De kapjes boven de helmknoppen in het katje zijn geen kroondelen maar dienen als bescherming van de helmknoppen tegen de regen.
.
Afbeelding
de vos roger
Contacteer:

Bericht door de vos roger »

Deze nam. eens op "vinkeslag" gelegen bij mijn fuchsia struik,en inderdaad er kwam af en toe een bijtje op bezoek.
Ik moet zeggen dat dit mij nog niet eerder was opgevallen.
groetjes uit de Vlaamse Ardennen

Afbeelding

roger
Plaats reactie