Moertje 's winters voeren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Moertje 's winters voeren

Bericht door Bart de Coo »

Collega's,

Stel, je hebt in mei bij het doppenbreken een jong moertje in een klein korfje gestopt, met een of paar bekers bijen erop. Je hebt het minikorfje afgevoerd naar je achtertuin en je bent ze geduldig gaan voeren. En warempel, het wonder geschiedde. Het moertje ging aan de leg en in de loop van het seizoen werd het korfje mooi uitgebouwd.

Het werd september, tijd om in te winteren, want ik wilde graag in het voorjaar een moertje op de achterhand hebben. Daarnaast vind ik het gewoon leuk als er in mijn achtertuintje wat rondfladdert. Dus ik begon suikerstroop te voeren. Hoeveel erin ging, ik weet het niet precies. Ik schat een kilootje of drie. Erg veel meer paste er gewoon niet in.

En toen bloeiden in oktober de hedera, de teunisbloem, de duizendknoop en de fuchsia. De bijen sleepten enorme hoeveelheden stuifmeel het korfje in. Misschien dat ze toen alsnog als gekken zijn gaan broeden. Toen ik vandaag het korfje omkeerde was ik in elk geval onder de indruk. Een prachtig, vitaal volkje dat kennelijk niet kan wachten tot het voorjaar is.

Alleen, het volkje is bedenkelijk licht. Zo licht, dat ik bijna zeker weet dat ze voorjaarsinspectie niet gaan halen zonder een flinke ingreep.

Wat zal ik eens doen? Kluiten suikerdeeg onder het korfje? En had ik dit probleem kunnen voorkomen? Of is het heel normaal om minivolkjes bij te voeren in de winter? Nogmaals, in september stopte ik zo veel voer in het korfje, dat ik me echt afvroeg of er nog wel ruimte overbleef.

Nou ja, ik hoop dat ervaren koninginnentelers er eens hun licht over willen laten schijnen. Bedankt alvast!

Groet,

Bart de Coo
LWPisa
Imker sinds: 1997
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Contacteer:

Re: Moertje 's winters voeren

Bericht door LWPisa »

Bart,
Hoe zwaar is de korf nu? Als ie nog zwaar aanvoelt zou ik niks bijvoeren en in maart pas dingen gaan proberen. En anders zijn plakjes suikerdeeg een optie maar als die onder het volk liggen dan gebruiken ze ze waarschijnlijk niet.

L
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Bart,

als dit bij korfimkers zo'n 100 jaar geleden gebeurde, dan werd er een plateautje gemaakt waarop borstplaat kon worden gelegd en dat in de korf paste. Door middel van een steen of i.d. werd het plateau met voer dan tegen de onderkant van de raat geschoven. Hierdoor konden de bijen via het raat het voer wel makkelijker bereiken. Het had als bijkomend voordeel dat de lege ruimte kleiner werd en waardoor er minder warmteverlies optrad.
Als de ruimte tussen de tros en de onderzijde van de raat te groot was, werd eerst nog een gedeelte van de raat afgesneden.
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... erwinteren

En deze:
http://bijenhouden.nl/forum/topic.asp?A ... IC_ID=3634

Bart hier twee links van hoe Piet het met zijn kleine buca-volkjes deed in de winter.

martin
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Een weekje of twee geleden heb ik op een mooie vliegdag het korfje eens opgebeurd. Het volkje zag er mooi vitaal uit en er lagen nauwelijks mijten op de bodemplank. Alleen zat het volkje helemaal tegen de achterwand en ik vond het korfje nu echt gevaarlijk licht worden. Alle mul weggeveegd en toch maar een kluit met suikerdeeg in een bakje eronder geschoven. Je moet toch wat.

Vandaag weer redelijk vliegweer hier. Korfje opgebeurd en alle suikerdeeg opgegeten! Bovendien hing het volk mooi onderaan de raten. Gauw weer een grote kluit suikerdeeg eronder geschoven. Ik zal niet te vroeg juichen, maar die zijn volgens mij de winter wel door!

Overigens denk ik dat Els helemaal de waarheid heeft gesproken. Het geheim is misschien dat de kluit met suikerdeeg tegen de onderkant van de raten aan ligt, zodat de bijen ook bij koud weer gemakkelijk bij het voer kunnen komen.

Nu wil ik over een paar weken de korf op een plank zetten met een gat erin. En die plank gaat dan weer op een zes- of een tienramer. Ik zie wel. En dan ben ik natuurlijk weer benieuwd of zo'n volk nog voor 1 juni zwermrijp wil worden.

Overigens Els, als je dit leest, het conserveren van de ganzenvleugels is goed gelukt. Als je nog een ronddwaalt in het Dierense, haal er dan eentje af.

Groet,

Bart de Coo
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Bart,

wellicht heb je een fotootje van je korfje??

JP
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Bericht door Els Kleijnendorst »

Hallo Bart,

het was niet mijn kennis en wijsheid hoor, maar die van die heel ervaren korfimkers van weleer. Ik had dit een aantal jaar geleden gelezen terwijl ik aan het "Groentjes-project" meewerkte.

Lief van je dat ik een van jouw geprepareerde vleugels mag hebben en laat ik nu net volgende week zaterdagnamiddag naar Dieren gaan :D. Neem per e-mail contact met je op.

Met vriendelijke groet,
Els
Bart de Coo
Moderator
Contacteer:

Deze foto's zijn van april vorig jaar. Ik had ze al eens geplaatst bij een topic over koeienmest in de Korventeeltrubriek. Die mestlaag op de korf mij prima bevallen. Ik krijg de indruk dat de mest een hele hoop nattigheid buiten heeft gehouden en een hele hoop warmte binnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo krijg je een goede indruk van het formaat van de korf. Ik heb inmiddels een korf gevlochten die net een slag groter is. Hij moet makkelijk uitgebouwd kunnen worden door een yoghurtbeker bijen, in de loop van het seizoen dan. En hij moet groot genoeg zijn voor een flinke hoeveelheid wintervoer. Want daar schortte het bij dit korfje aan. Het volk groeide in augustus/september/oktober te hard om voldoende wintervoer te stallen.

Overigens is het interessant om op te merken dat het piepkleine volkje geen seconde onder de indruk is geweest van 15 graden vorst. Dat hebben ze kennelijk moeiteloos doorstaan.

En kijk eens aan, een spotgoedkope manier om een moertje de winter door te helpen.

Bart
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Bart heel leuk, een korfje van deze grote en zo geplaatst, valt wat mij betref onder nestkasten [;)]. Je heb kasten voor vogels, vleermuizen, vlinders en zelf egels. En nu dus voor bijen, kan nooit iemand klagen over bijen in de bebouwde kom.
Iedereen mag toch een nestkasje ophangen, voor zijn favoriete dier:D.

martin
Plaats reactie