Wie heeft belangstelling?

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Jan Kruit
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Wie heeft belangstelling?

Bericht door Jan Kruit »

Via de email kreeg ik onderstaande vraag.
Zelf woon ik iets te ver van Dreibergen dus maar even op het forum.

Mag ik U lastig vallen met een vraag?
Ik volgde het nieuws over de toestand van de bijen. Ik weet niet veel van bijen, maar ik begrijp wel het belang.
ik woon in driebergen aan de oranjelaan, vlakbij de Linde laan en Ja INDERDAAD, de straat grenst aan een vijver. ruimte genoeg dus. er zijn veel lindebomen in mijn straat en ik denk wel eens, al jaren : waarom zijn er hier in deze straat niet af en toe een bijenkast. Want in die tijd dat die bomen bloeien is er enorm veel honing, dat kan niet anders. ik luister zelfs wel eens in die tijd naar het gezoem in die bomen.
Ik heb een klein voortuintje waar ik zelden het gras maai, tot verdriet van mijn buurman. Mijn voortuin is een mooie wilde bende. Ik zou die graag ter beschikking stellen van wat bijenkorven in de tijd waarin de lindebomen bloeien. Is dat van enig nut? En in dat geval: kunt u dit aanbod neerleggen bij de juiste personen?
dank
madeleine

madeleine ingenhousz
oranjelaan 22
3971 HG Driebergen
0343-531692
06 45 330 687

Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wie heeft belangstelling?

Bericht door Jaap v.Popering »

Het lijkt mij niet verstandig om in een klein voortuintje midden in een dorp ( stad ) bijenvolken neer te zetten .

Bovendien zal dit door een A.P.V. verboden zijn .

Jaap v P
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Contacteer:

Bericht door Astrid Schoots »

Mag ik U lastig vallen met een vraag?
Ik volgde het nieuws over de toestand van de bijen. Ik weet niet veel van bijen, maar ik begrijp wel het belang.(...) er zijn veel lindebomen in mijn straat en ik denk wel eens, al jaren : waarom zijn er hier in deze straat niet af en toe een bijenkast. Want in die tijd dat die bomen bloeien is er enorm veel honing, dat kan niet anders. ik luister zelfs wel eens in die tijd naar het gezoem in die bomen.
Ik heb een klein voortuintje waar ik zelden het gras maai, tot verdriet van mijn buurman. Mijn voortuin is een mooie wilde bende. Ik zou die graag ter beschikking stellen van wat bijenkorven in de tijd waarin de lindebomen bloeien. Is dat van enig nut? En in dat geval: kunt u dit aanbod neerleggen bij de juiste personen? dank
madeleine

Dag Madeleine, dank voor je sympathieke meedenken. Het is een leuk aanbod, maar het vraagt wel alerte zorg om in een woonwijk in een klein voortuintje bijen te kunnen zetten.
Maar misschien is het een troost voor je om te weten, dat al die lindebomen toch wel bevlogen worden door bijen uit de wijde omgeving: zelfs van imkers uit Zeist, Odijk, Werkhoven, Doorn, Austerlitz of Bunnik - als er in de directe omgeving onvoldoende te halen is. Maar jouw bomen worden duidelijk ook bezocht, je hoort ze zoemen!
In Zeist staat het ook vol met linden, en elk jaar vraag ik me af of al die rijkdom wel bevlogen en 'benut' wordt.
En iedere nazomer blijken weer de bomen bomvol met zaadbolletjes te hangen, dus ja, elke bloem heeft een bij, hommel of zweefvlieg op bezoek gehad.
Astrid
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Astrid Schoots schreef:
Dag Madeleine, dank voor je sympathieke meedenken. Het is een leuk aanbod, maar het vraagt wel alerte zorg om in een woonwijk in een klein voortuintje bijen te kunnen zetten.

Astrid.

Het vraagt geen alerte zorg , maar als je bijen in een klein voortuintje gaat plaatsen , is het vragen om overlast en moeilijkheden met voorbijgangers , buren , en de spelende kinderen op de straat niet te vergeten , Net als enkele jaren geleden weer een negatieve uitzending op T.V.
Toen waren er ook grote moeilijkheden ,als ik mij goed herinner diverse kinderen aangevallen en dan achter een schutting van twee meter hoog ,nog niet eens aan de openbare weg , ik dacht van in Breda .

Bovendien zal het verboden zijn door middel van een ; Algemene Politie Verordening "

Jaap v P
Plaats reactie