programmaatjes voor op de pc

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
willy kestemont
Contacteer:

programmaatjes voor op de pc

Bericht door willy kestemont »

Dag imkers,

Een aantal jaren terug heb ik eens een "bijenboekhoudings-programmaatje" gemaakt. Hiermee kunnen op de pc vele handelingen en gegevens die we klassiek op een kastkaart schrijven bijgehouden worden. Ondertussen is het iets geëvolueerd en gebruik ik het nog steeds met veel voldoening.

Onlangs publiceerde ik het op het Vlaamse imkersforum. Omdat daar veel goede reacties op kwamen wil ik het graag ook hier bekend maken. Het is gemaakt met Access2002 en je kan het dan ook enkel maar gebruiken als je Access op je pc hebt staan.Verder is de database op mijn maat gemaakt. Dat maakt dat het voor sommigen onder jullie veel te uitgebreid kan zijn en voor anderen dan weer te beperkt. Als er echter één imker is die er iets aan heeft of op het idee gebracht wordt om zelf iets in elkaar te knutselen is het het doormailen waard.

Het programma kreeg ook een vervolg met eentje om onze imkers-financiën bij te houden en een ander met een drachtplantengids. Die gids is enerzijds een resumé van diverse drachtplantengidsen uit onze boekenkast. Van een 400tal planten vind je o.a. de bloeiperiode en de nectar- en pollenwaarde. Anderzijds is er ruimte voor het bijhouden en klasseren van eigen waarnemingen. De rapporten kunnen je o.a. een fenologische kalender opleveren van de drachtplanten uit je buurt.

De drie programma’s zijn gratis te downloaden via de site http://tbrabantsbieke.be . Daar doorklikken op “gratis software imkerij”. Yves Mostien heeft er trouwens een hele verzameling imkerssoftware aangelegd. Een handleiding van het bijenprogramma kan je desgewenst bij mij opvragen.

Groetjes,

Willy
Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: programmaatjes voor op de pc

Bericht door Astrid Schoots »

willy kestemont schreef:
(...) Als er echter één imker is die er iets aan heeft of op het idee gebracht wordt om zelf iets in elkaar te knutselen is het het doormailen waard.(...)
Dag Willy,
wat een mooie uitgebreide informatie, op je site en alle bijensoftware, bedankt!
Astrid
Plaats reactie