Wedstrijd

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Wedstrijd

Bericht door martin b » zo 22 feb 2009, 17:18

Het is misschien wel leuk om een wedstrijd te houden. Ontwerp en bouw een leuke originele kast of korf. B.V. een kast gemaakt van afgebrande lucifers of een piramide korf. Verzin iets moois, je kunt het hele seisoen er over nadenken. Bouw het in de winter van 2009/2010, en zetten de foto's in februari op het forum. De leden zouden kunnen stemmen via een poll.

Met een beetje geluk kunnen we misschien het blad Landleven er een mooie artikel over laten plaatsen. Er staat elke maand iets over bijen in. Dat is dan positieve reclame voor de imkers, al die mooie foto's van originele kasten en korven. Zo'n artikel zou ook het imago van de imkers op kunnen beuren, geen duffe oude mannetjes maar coole bijenboys/girls.

O ja, ik vind iedereen die een mooie kast/korf heeft gemaakt, al de eerste prijs heeft gewonnen. Maar stel toch als prijzen, wijnpaketen tot beschikking. Uit eigen wijngaard, 10 voor de eerste, 7 voor de tweede en 5 voor de derde prijs.(of zo)

Korf en kast kan apart beoordeeld worden, net wat jullie willen.

Of had ik al te diep in het glaasje gekeken, toen ik dit idee kreeg?.

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Wedstrijd

Bericht door Bart de Coo » wo 25 feb 2009, 23:46

Je krijgt wel wat weinig reacties voor dit idee, Martin, dus laat ik de spits eens afbijten.

Ik betrap mezelf er namelijk op dat ik de afgelopen dagen wel eens heb lopen mijmeren over leuke bijenkastontwerpen, mede door een recente topic van LWPisa over bovenlatkasten in deze rubriek. Als je dan zo een avondje googlet op 'top bar hive' dan kom je echt de gekste dingen tegen: bijenhouden in een bloempot of in een olievat bijvoorbeeld. Toevallig plaatst net vanavond Roger de Vos zijn kettingzaag-perelaar-bevruchtingskastje:

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9760

Bevruchtingskastjes. Wat er op dat gebied allemaal te verzinnen is... Was jij niet de man die laatst die foto's plaatste van dat bevruchtingskastje met een uitklapbaar broedkamerraam. Echt retevet*.

Nou ja, je hebt me aan het denken gezet in elk geval. Je geeft ons een heel kalenderjaar de tijd, dus ik pieker nog even rustig verder. Wordt het een bevruchtingskastje? Een korf(je)? Een kast met raampjes of een bovenlatkast? Ik zie wel.

O ja, gaat het echt om het ontwerp? Of zou een imker ook zijn kast een artistiek aanzien mogen geven? Of de kast een bijzonder omhulsel mogen geven? Dus dat de kast zelf gewoon conventioneel blijft, bedoel ik.

Wie piekert er mee?


Groet,


Bart


* Dit is een heel hip woord dat gebezigd wordt door jonge menschen die bij den tijd zijn ende vertrouwd zijn met hedendaagsche gebruiken.

pim123
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 22:52
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door pim123 » wo 25 feb 2009, 23:51

Dus eigenlijk een landelijke versie van 'Case Modding' zoals in de computerwereld gebeurd [8D]

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » do 26 feb 2009, 18:29

Bart, Ik beslis niet wat de regels zijn. Dat doen we met ze alle, het was maar een voorstel van mij.

En een artistiek aanzien kan natuurlijk ook, wat mij betref. Hoe breedder het vlak is waar we mee kunnen werken, hoe leuker het wordt.
Case Modding zoals Pim schrijft, ok.

Maar we hebben de tijd om is leuks te bedenken, en te maken.


Ik heb Roger al gevraagd of zijn kastje, zijn in zending gaat worden.
In de katorgie kleine kastjes. (maar goed dat ik het wijngaardje uitgebreid heb:D)

martin

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Wedstrijd

Bericht door m.kolsters. » do 26 feb 2009, 20:33

Dag Martin de eerste kast komt er aan.
Mijn kleinkinderen hebben van middag kaarsen gerold en van was een bijen kastje gemaakt met naam.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Bart de Coo » do 26 feb 2009, 22:02

Dit gaat me echt bezig houden de komende twaalf maanden.

Waar ik op hoop is een of ander wegwerpobject, zoals zo'n enorme klos die je wel eens op straat ziet slingeren als de straat opengebroken is en waar draad of leiding of kabel omheen zit/heeft gezeten. Daar kun je vast prima een volkje in stoppen. Een oude, grote, plastic waterkan met de schenktuit als vliegopening. Een oud aquarium. Iets wat gemaakt is van aardewerk, een enorme pot of vaas: de hals wordt het spongat om bij te voeren. Een mand of kist van het grofvuil weggeplukt op zondagavond, latjes eroverheen zoals bij de tbh.

Vervelend alleen dat al deze ideeen niet zo geschikt zijn als winterbehuizing, denk ik.

Ik ga een fles wijn winnen, ik voel het.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Wedstrijd

Bericht door Oude Essink » vr 27 feb 2009, 15:58

Om de wijn te bemachtigen zul je toch eerst met een ontwerp moeten afkomen. Wat denk je van deze emmers:
Afbeelding

Deze zijn niet van mij hoor! ik ben geen concurrent.
Afbeelding

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » zo 01 mar 2009, 08:28

Ik zie het al, de concurrentie is groot, ook al zijn je nog klein.
Zal voor de jeugd wel een andere lekkere prijs bedenken.

Hennie hoezo geen concurrent, weet zeker dat je ook iets leuk kunt bedenken. (en als je geen wijn lust, ik maak ook sterke drank. psst niet veder vertelen)

Maar Hennie je laat wel iets anders zien met je foto. Het kan een probleem zijn om een leuk idee te maken, dat naderhand een sta in de weg is. Dus op schaal bouwen is dan de oplossing. Kun je het ook nog een plekje in de woonkamer geven.

martin

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » zo 01 mar 2009, 08:34

Bart je schrijf, zoals zo'n enorme klos die je wel eens op straat ziet slingeren als de straat opengebroken is en waar draad of leiding of kabel omheen zit/heeft gezeten.

We hebben er nog een aan de zaak liggen. Mag je hebben, voor niets, als je er wat mee kunt.

martin

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Bart de Coo » di 03 mar 2009, 21:03

Martin,

Je hebt zo'n grote kabelklos op je werk rondslingeren en die kunnen ze daar wel missen. Hm, interessant. Dan moet je eerst even voor mij kijken of het ding hol is, of jij met jouw onschatbare imkerservaring van mening bent dat er een zwerm in kan en dat het materiaal bewerkbaar is, met eenvoudige huisgereedschapjes, bedoel ik. Ik beschik niet over zaagtafels, betonscharen en wat dies meer zij, dus het moet met eenvoudig spul kunnen.

Vervolgens moet ik bedenken hoe ik in Eibergen kom. Ik vind het weer zo'n end namelijk.

Bedankt trouwens!


Groet,


Bart de Coo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten