ALV VCI te Wageningen
- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
ALV VCI te Wageningen
Het bestuur van de Vereniging van Carnica Imkers nodigt u uit
op 14 maart 2009
Algemene leden vergadering
in het Bijenhuis te Wageningen
ALGEMENE LEDENVERGADERING VERENIGING van CARNICA IMKERS
De toegang is vrij. Voor leden is de lidmaatschapskaart tevens stemkaart.
Dus neem je lidmaatschapskaart mee naar de vergadering!
Programma
10.30 uur ontvangst
11.00 uur Welkom
AGENDA
1 opening door de voorzitter
2 mededelingen van het bestuur en van de leden.
3 verslag ALV van 80 maart 2008, zie deze Nieuwsbrief.
4 verkiezing, aftredend is Rob Nijman en stelt zich niet meer herkiesbaar. Namen van kandidaten kunnen tot een half uur voor de vergadering bij de secretaris worden ingediend
5 jaarverslag secretaris, zie deze Nieuwsbrief
6 jaarverslag penningmeester.
7 verslag kascommissie
8 verkiezing nieuwe kascommissie
9 uitslag van de gehouden enquête
10 rapport project KI en oprichting van de teeltgroep
11 activiteiten 2009
12 rondvraag
sluiting om 12.00 uur
13.00 tot 15.00 uur het middagprogramma
Middag programma
Voor het middagprogramma op de dag van de algemene vergadering hebben we weer een drietal sprekers bereid gevonden om over onderwerpen aangaande onze bijen te vertellen. Hieronder een korte toelichting van de sprekers over hun onderwerpen.
We hopen weer op een boeiende, leerzame middag.
Gerrit Freije
Stichting Station voor Carnicateelt Bevruchtingsstation Vlieland.
Na de invasie van de varroamijt in Nederland in 1983 is, om de mijt op Schiermonnikoog te weren, besloten om geen bevruchtingsvolkjes meer naar Schiermonnikoog te laten aanvoeren. Er werd overgegaan op alleen het telen van koninginnen. Later is de mijt toch op het eiland terechtgekomen. Toch was dit geen reden voor het bestuur van de Stichting om weer bevruchtingsvolkjes toe te laten, aangezien er zich steeds weer andere ziekten of plagen aandienden.
De vraag van imkers bleef echter bestaan om bevruchtingsvolkjes op Schier toe te laten. Naar aanleiding daarvan is gezocht naar een alternatief. In overleg met de imkers op Vlieland is in 2008 gestart met een bevruchtingsstation voor carnicabijen op het eiland. Op het eiland staan darrenvolken van de Schierpopulatie.
Op 14 maart hoop ik u allen te ontmoeten om u meer te kunnen vertellen over het carnica bevruchtingsstation op Vlieland.
Gerrit Freije, beheerder Teeltstation Schiermonnikoog en Bevruchtingsstation Vlieland
Henk Kok
Selectie op varroatolerante bijenvolken in de Nederlandse Imkerspraktijk.
Binnen het samenwerkingsverband tussen 10 imkergroepen en de Stichting De Duurzame Bij is het afgelopen jaar, 2008 een selectieproject opgestart wat vanaf 2009, 3 jaar gaat duren en waarvoor van LNV subsidie is ontvangen.
Het gaat in dit project om selectie, op varroatolerantie, in een groter groepsverband. Aan de orde komen projectomschrijving, te verwachten projectresultaten, fasering en uit te voeren activiteiten vastgelegd in het testprotocol en uitvoeringsplanning, planning over 3 jaar, deelnemende partijen, economische en technische perspectieven voor toepassing op praktijkschaal, financiele, organisatorische en technische risico’s, voorbeeld werking voor de sector, maatschappelijk uitstraling.
Corneel Dewindt
Koninginnenteelt,
is een belangrijk onderdeel van de bijenhouderij of zeg maar van onze imkerij geworden. Want… het zijn de “beste dieren die de toekomst zijn.
De honingbijen zijn tot onze “huisdieren” gaan behoren. Ze helpen onze levensbehoeften aanvullen. Zoals alle levende organismen zijn ook honingbijen, een product van de natuur, waar met oordeelkundigheid moet mee worden omgesprongen.
Nergens als in Europa is er zo veel gemixt, of zeg maar aangemodderd, met bijenrassen en bijensoorten. Van her en der warden ze naar onze landen “gesleurd” om er want mee te gaan beginnen. Het heeft de doorsnee imker niet altijd vreugde gebracht. Vooral in de vorige eeuw he
op 14 maart 2009
Algemene leden vergadering
in het Bijenhuis te Wageningen
ALGEMENE LEDENVERGADERING VERENIGING van CARNICA IMKERS
De toegang is vrij. Voor leden is de lidmaatschapskaart tevens stemkaart.
Dus neem je lidmaatschapskaart mee naar de vergadering!
Programma
10.30 uur ontvangst
11.00 uur Welkom
AGENDA
1 opening door de voorzitter
2 mededelingen van het bestuur en van de leden.
3 verslag ALV van 80 maart 2008, zie deze Nieuwsbrief.
4 verkiezing, aftredend is Rob Nijman en stelt zich niet meer herkiesbaar. Namen van kandidaten kunnen tot een half uur voor de vergadering bij de secretaris worden ingediend
5 jaarverslag secretaris, zie deze Nieuwsbrief
6 jaarverslag penningmeester.
7 verslag kascommissie
8 verkiezing nieuwe kascommissie
9 uitslag van de gehouden enquête
10 rapport project KI en oprichting van de teeltgroep
11 activiteiten 2009
12 rondvraag
sluiting om 12.00 uur
13.00 tot 15.00 uur het middagprogramma
Middag programma
Voor het middagprogramma op de dag van de algemene vergadering hebben we weer een drietal sprekers bereid gevonden om over onderwerpen aangaande onze bijen te vertellen. Hieronder een korte toelichting van de sprekers over hun onderwerpen.
We hopen weer op een boeiende, leerzame middag.
Gerrit Freije
Stichting Station voor Carnicateelt Bevruchtingsstation Vlieland.
Na de invasie van de varroamijt in Nederland in 1983 is, om de mijt op Schiermonnikoog te weren, besloten om geen bevruchtingsvolkjes meer naar Schiermonnikoog te laten aanvoeren. Er werd overgegaan op alleen het telen van koninginnen. Later is de mijt toch op het eiland terechtgekomen. Toch was dit geen reden voor het bestuur van de Stichting om weer bevruchtingsvolkjes toe te laten, aangezien er zich steeds weer andere ziekten of plagen aandienden.
De vraag van imkers bleef echter bestaan om bevruchtingsvolkjes op Schier toe te laten. Naar aanleiding daarvan is gezocht naar een alternatief. In overleg met de imkers op Vlieland is in 2008 gestart met een bevruchtingsstation voor carnicabijen op het eiland. Op het eiland staan darrenvolken van de Schierpopulatie.
Op 14 maart hoop ik u allen te ontmoeten om u meer te kunnen vertellen over het carnica bevruchtingsstation op Vlieland.
Gerrit Freije, beheerder Teeltstation Schiermonnikoog en Bevruchtingsstation Vlieland
Henk Kok
Selectie op varroatolerante bijenvolken in de Nederlandse Imkerspraktijk.
Binnen het samenwerkingsverband tussen 10 imkergroepen en de Stichting De Duurzame Bij is het afgelopen jaar, 2008 een selectieproject opgestart wat vanaf 2009, 3 jaar gaat duren en waarvoor van LNV subsidie is ontvangen.
Het gaat in dit project om selectie, op varroatolerantie, in een groter groepsverband. Aan de orde komen projectomschrijving, te verwachten projectresultaten, fasering en uit te voeren activiteiten vastgelegd in het testprotocol en uitvoeringsplanning, planning over 3 jaar, deelnemende partijen, economische en technische perspectieven voor toepassing op praktijkschaal, financiele, organisatorische en technische risico’s, voorbeeld werking voor de sector, maatschappelijk uitstraling.
Corneel Dewindt
Koninginnenteelt,
is een belangrijk onderdeel van de bijenhouderij of zeg maar van onze imkerij geworden. Want… het zijn de “beste dieren die de toekomst zijn.
De honingbijen zijn tot onze “huisdieren” gaan behoren. Ze helpen onze levensbehoeften aanvullen. Zoals alle levende organismen zijn ook honingbijen, een product van de natuur, waar met oordeelkundigheid moet mee worden omgesprongen.
Nergens als in Europa is er zo veel gemixt, of zeg maar aangemodderd, met bijenrassen en bijensoorten. Van her en der warden ze naar onze landen “gesleurd” om er want mee te gaan beginnen. Het heeft de doorsnee imker niet altijd vreugde gebracht. Vooral in de vorige eeuw he
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: ALV VCI te Wageningen
Nergens als in Europa is er zo veel gemixt, of zeg maar aangemodderd, met bijenrassen en bijensoorten. Van her en der warden ze naar onze landen “gesleurd” om er want mee te gaan beginnen. Het heeft de doorsnee imker niet altijd vreugde gebracht. Vooral in de vorige eeuw heeft de ongebreidelde vrijheid, om rassen en soorten met elkaar te vermengen, deze imkerij meer ongemakken gebracht dan de verhoopte verbetering.
Wanneer we een zogenaamde” beter bij” op onze standen willen introduceren, dan zullen we in de toekomst met veel meer ernst en meer zorg aan “koninginnenteelt “ moeten gaan doen. We bedoelen hiermee niet echt dé koninginnenteelt. De teelt draait inderdaad om een aantal techniekjes, die iedereen, met een beetje oefening vlot onder de knie krijgt.
We bedoelen echter de koninginnenproductie die gebaseerd is op “eerst uitlezen” en dan in productie brengen. Door de ongebreidelde productie van eender welk genetisch materiaal, brengen we onszelf en onze collega’s meer in problemen dan we echt zouden vermoeden.
De meeste bijenhouders beseffen meestal niet echt waar het om draait. Het draait om de toekomst van onze imkerij. Het gaat over de toekomst en het voortbestaan van de honingbij. Het gaat om een beter inzicht van het genetisch materiaal waarmee we dagelijks aan de slag gaan.
Vooraleer aan de echte teelt te beginnen, moeten we beseffen dat we voor een verschrikkelijke keuze staan. We zullen moeten kiezen… Door alle mogelijke soorten, rassen en stammen door elkaar te gaan opstellen en ze met elkaar te laten koppelen, wordt er alleen maar miserie geoogst.
We hebben dringend nood aan een “goede keuze”, inzicht, oordeelkundigheid, een selectieplanning en vooral discipline. En… ja, hierdoor gaat een deeltje van onze “vrijheid” eraan. Maar…de voordelen van een succesvolle imkerij, wegen daar niet tegen op.
Een degelijk, haalbaar voorstel om aan een positieve selectie te werken en de daaraan gekoppelde “gecontroleerde paringen” te organiseren, leggen we nu op tafel…het is 5 voor 12.
Wordt vervolgd op 14 maart.
Klinkt dreigend, groots en meeslepend tegelijk!!
jp
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Ik vind het best wel een maf stuk. Het heeft iets 19e eeuws, zo schrijven over superioriteit van rassen. Is de mix van allerlei rassen die rondvliegt in NL zo slecht of juist beter dan de pure strains? Wiens inzicht en oordeel hebben we dringend nodig? En hoe weten we dat dat het juiste is? 5 voor 12 met het oog op wat? Een verschrikkelijke keuze...
Ik zou er alleen al heen gaan voor het dramatische taalgebruik.
L
Ik zou er alleen al heen gaan voor het dramatische taalgebruik.
L
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Beste Lennard en Jelte Pieter,
Jullie zijn van harte welkom.
Groeten,
Tieme
Jullie zijn van harte welkom.
Groeten,
Tieme
- Jan Kruit
- Imker sinds: 1970
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Heb al eens eerder een lezing van Corneel mogen bijwonen.
Kan boeiend en met veel humor vertellen.
Zeker de moeite waard en natuurlijk, zoals Tieme zei, WELKOM.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.bijenstanddedriehoek.nl
Kan boeiend en met veel humor vertellen.
Zeker de moeite waard en natuurlijk, zoals Tieme zei, WELKOM.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"
Jan Kruit
http://www.bijenstanddedriehoek.nl
-
- Contacteer:
Door alle mogelijke soorten, rassen en stammen door elkaar te gaan opstellen en ze met elkaar te laten koppelen, wordt er alleen maar miserie geoogst.
Corneel
Als die kruisingen gecontroleerd gebeuren kan het alleen maar ten goede van de bijen zijn, ze komer er sterker uit.
Het was mij al lang bekend dat Corneel en fanatiek tegenstander is van de Buckfast.Jammer hij heeft er waarschijnlijk nog nooit met gewerkt!
"Zijn eilandje" zou nochtans beter geschikt zijn om Buckfasten te telen aangezien de omgeving daar reeds verzadigd is met Buckfast. [:)]
groetjes
roger
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
de vos roger schreef:
"Zijn eilandje" zou nochtans beter geschikt zijn om Buckfasten te telen aangezien de omgeving daar reeds verzadigd is met Buckfast. [:)]
groetjes
roger
Roger
Is dat een rede om Buckfast te houden? Jij kiest toch ook de beste. :D
Ik ben benieuwd of er ook andere redenen zijn dan hierboven genoemde.
ad staals
-
- Contacteer:
A.A. Staals schreef:Is dat een rede om Buckfast te houden? Jij kiest toch ook de beste. :D
Ik ben benieuwd of er ook andere redenen zijn dan hierboven genoemde.
ad staals
Inderdaad is er nog een reden![:)]
Het is immers door de carnica's van Corneel die ik vroeger bij hem aankocht en waar ik absoluut niet tevreden over was dat ik uiteindelijk met buckfast begonnen ben.En eerlijk gezegd had ik dat al véél vroeger moeten doen.
groetjes
roger
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
de vos roger schreef:
Inderdaad is er nog een reden![:)]
Het is immers door de carnica's van Corneel die ik vroeger bij hem aankocht en waar ik absoluut niet tevreden over was dat ik uiteindelijk met buckfast begonnen ben.En eerlijk gezegd had ik dat al véél vroeger moeten doen.
Roger
Er zijn imkers met goeie Buckfast bijen maar ook met goeie Carnica bijen en alleen daar moet je materiaal vandaan halen. Geloof nooit verhalen, ga kijken. Ik zelf heb al meer dan 40 jaar Carnica's. In mijn omgeving wordt bijna uitsluitend met Carnica's gewerkt. Verschillende hebben ook enkele jaren Buckfast uitgeprobeerd, maar zijn er allemaal weer vanaf gestapt. Misschien zou het wel eens goed zijn een goed vergelijking onderzoek te doen.
ad staals
-
- Contacteer:
Beste Ad, helemaal mee eens,maar ik vindt als je als erkend koninginneteler koninginnen verkoopt dan zorg je dat je goed materiaal verkoopt.
Ik had tien jaar terug 12 bijenvolken met carnica's van Corneel.
Niet alleen ik had last van hun agressiviteit maar ook mijn buren,en dat was mij teveel daaraan.Nu imker ik met 24 volken Buckfast,mijn kleinkinderen lopen tijdens de zomer voor en rond de kasten zonder enig probleem.Een bijenpak dat vroeger een noodzaak was toen ik de kasten openmaakte is nu eerder een zeldzaamheid geworden.Dus ge kunt u voorstellen dat ik een verwoed Buckfastimker geworden ben en zeker niet meer zal terugkeren naar mijn vorige ras.
Maar ja....rassenkeuze is niet het onderwerp van deze topic hier
ik wou alleen maar reageren op de tekst die Corneel hier gaf en daar wil ik het bij houden.
De miserie die ik tien jaar geleden had met zijn bijen wil ik nu vergeten.
groetjes
roger
roger
Ik had tien jaar terug 12 bijenvolken met carnica's van Corneel.
Niet alleen ik had last van hun agressiviteit maar ook mijn buren,en dat was mij teveel daaraan.Nu imker ik met 24 volken Buckfast,mijn kleinkinderen lopen tijdens de zomer voor en rond de kasten zonder enig probleem.Een bijenpak dat vroeger een noodzaak was toen ik de kasten openmaakte is nu eerder een zeldzaamheid geworden.Dus ge kunt u voorstellen dat ik een verwoed Buckfastimker geworden ben en zeker niet meer zal terugkeren naar mijn vorige ras.
Maar ja....rassenkeuze is niet het onderwerp van deze topic hier
ik wou alleen maar reageren op de tekst die Corneel hier gaf en daar wil ik het bij houden.
Door alle mogelijke soorten, rassen en stammen door elkaar te gaan opstellen en ze met elkaar te laten koppelen, wordt er alleen maar miserie geoogst.
De miserie die ik tien jaar geleden had met zijn bijen wil ik nu vergeten.
groetjes
roger
roger