Bijen zijn al druk aan het poetsen in en rondom de kast.
Ik zie wel rondom de kast dunne poepjes. Hoe erg is dit? Ik hoop toch echt dat het ene volk dat ik over heb (ik had er twee) het gaat redden!
Ook rondom de invlieg opening zit een klein beetje poep het is niet veel en wordt ook al druk weggepoetst..
Ik heb de bijen vandaag geholpen en zelf de buitenkant van de kast schoongemaakt zodat ze dat niet allemaal hoeven te poetsen.
Het was toch niet veel warmer dan 8 graden buiten. 1 dag eerder waren ze ook druk en buiten toen was het 10 graden en zonnig.
dunne poep nozema....
-
- Contacteer:
Re: dunne poep nozema....
Zolang de volken aktief zijn en niet in de kast poepen is er hoop.
Ik heb ook volkjes in mini's die dun poepen maar maak me er niet zo druk om.
Ze zijn verder actief en vliegen boven de 8 graden uit en weer in.
Zet het volk nu zo klein mogelijk en haal dus zoveel mogelijk oude raten weg ev zet je het volk op 1 bak en geef het verder alleen kunstraat in de 2e bak, bouwen houdt een volk gezond.
Als je een volk niet voldoende kunstraat geeft is het veel gevoeliger voor ziekten ook voor de nieuwe Nozema Ceranae.
Verder ook in het voorjaar/zomer de varroamijt bestrijden anders zitten er teveel mijten in in de herfst en is het volk dan al te zwak om een goed wintervolk op te bouwen.
Dirk
dertiende
Ik heb ook volkjes in mini's die dun poepen maar maak me er niet zo druk om.
Ze zijn verder actief en vliegen boven de 8 graden uit en weer in.
Zet het volk nu zo klein mogelijk en haal dus zoveel mogelijk oude raten weg ev zet je het volk op 1 bak en geef het verder alleen kunstraat in de 2e bak, bouwen houdt een volk gezond.
Als je een volk niet voldoende kunstraat geeft is het veel gevoeliger voor ziekten ook voor de nieuwe Nozema Ceranae.
Verder ook in het voorjaar/zomer de varroamijt bestrijden anders zitten er teveel mijten in in de herfst en is het volk dan al te zwak om een goed wintervolk op te bouwen.
Dirk
dertiende
-
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Dirk nu klein zetten ? '
dacht dat je dat pas boven 10 graden mag doen ?
groet Rene
dacht dat je dat pas boven 10 graden mag doen ?
groet Rene
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
dag rene,
zo te horen enige ontlasting, waarschijnlijk te wijten aan de "lange zit" in de winter.
zolang het geen grote hoeveelheden gelige/oranje vlekken zijn (aanwijzing nosema) nu niets doen.
als de bijen er.e.a. zelf al opruimen (zoals je aangeeft) heb je m.i. een gezond volk.
zodra er ook op de varroa-lade 'klodders zitten', ligt nosema eerder voor de hand.
groet, jacques
zo te horen enige ontlasting, waarschijnlijk te wijten aan de "lange zit" in de winter.
zolang het geen grote hoeveelheden gelige/oranje vlekken zijn (aanwijzing nosema) nu niets doen.
als de bijen er.e.a. zelf al opruimen (zoals je aangeeft) heb je m.i. een gezond volk.
zodra er ook op de varroa-lade 'klodders zitten', ligt nosema eerder voor de hand.
groet, jacques
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Zo nu en dan heb je wel eens een sloom bijtje (zeker wanneer het buiten relatief koud is) wat op de kast gaat zitten en zich gaat ontlasten.
JP
JP
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Nosema?
Kijk of je deze sporen in de uitwerpselen kunt
vinden.:D

Ik vond deze foto nog in een oude doos. foto gemaakt 29febr 1980.
(witte streepjes zijn een micron.)
ad staals
Kijk of je deze sporen in de uitwerpselen kunt
vinden.:D

Ik vond deze foto nog in een oude doos. foto gemaakt 29febr 1980.
(witte streepjes zijn een micron.)
ad staals