Wanneer start de bloei van appelbomen

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Joachim Brusseel
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Wanneer start de bloei van appelbomen

Bericht door Joachim Brusseel »

Ik heb het aanbod gekregen van iemand om mijn bijenkasten te plaatsen in zijn boomgaard. In die boomgaard staan appelbomen en perenbomen.
Graag had ik geweten van wanneer tot wanneer de bloei van deze bomen ongeveer is.
Tevens zou ik tijdens de afwezigheid van de bijen een nieuwe bijenstal plaatsen. Momenteel zijn mijn bijen ondergebracht in een afgedankte ouderwetse serre. Deze heb ik deels afgedekt zodat het niet te warm wordt bij zonneschijn. Dit onderkomen is slechts tijdelijk en uiteraard niet ideaal.
De nieuwe bijenstal zal vermoedelijk niet op exact dezelfde plaats staan. Hoe lang moeten de bijen 'weg' geweest zijn opdat ze niet naar de oude plaats zouden terugvliegen?

Joachim
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Re: Wanneer start de bloei van appelbomen

Bericht door Oude Essink »

bloei appels hangt van standplaats en ras af; reken ongeveer op eind april+mei. de teler waar je ze gaat zetten, kan je zulks nauwkeuriger opgeven.
Je kunt je bijen naar je nieuwe stal terugplaatsen nadat zij eerst op haar vacantieadres zijn ingevlogen.
Laat ze eerst een weekje lekker vliegen. Het beste wacht je toch drie weken, dan zijn de oude vliegbijen grootdeels uitgestorven en de jonge vliegbijen hebben van een vroegere stal nooit gehoord.

Afbeelding
Plaats reactie