Ik heb opgelet de dagen dat het lekker weer was. (en net boven de 10 graden hier in het noorden) Ik heb de bijen echter niet met stuifmeel gezien.
Hoe kan ik bekijken of ze toch stuifmeel gehaald hebben? ik heb natuurlijk niet de hele tijd staan kijken.
Is er een mogelijkheid hier iets van te zeggen aan de hand van de vliegplank of onderlegger (hoe heet die plank ook weer die onder de gaas bodem zit)
groet Rene
stuifmeel..
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1997
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
- Contacteer:
Re: stuifmeel..
Jawel...als jij een gaasbodem met lade hebt kan je op de lade stuifmeelklompjes tegenkomen die per ongeluk van een bij of uit een cel zijn gevallen. Dat gebeurt niet zo vaak dus er komt veel meer binnen dan dat er op de lade ligt. Zo'n klompje kan je verzamelen en bekijken (microscoop).
L
L
-
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
er liggen inderdaad een aantal (niet veel) klompjes vers stuifmeel! Gelukkig.
Groet Rene
Groet Rene
LWPisa schreef:
Jawel...als jij een gaasbodem met lade hebt kan je op de lade stuifmeelklompjes tegenkomen die per ongeluk van een bij of uit een cel zijn gevallen. Dat gebeurt niet zo vaak dus er komt veel meer binnen dan dat er op de lade ligt. Zo'n klompje kan je verzamelen en bekijken (microscoop).
L
-
- Contacteer:

moest toch even een plaatje er aan wagen. Stuifmeel komt dus inmiddels vollop binnen. Alleen op zonnige dagen. Als de zon zich niet laat zien valt de opbrengst van stuifmeel ook ontzettend tegen. maar ja. als je naar crocussen kijkt die blijven bij slecht weer ook lekker dicht. Hoop op een paar dagen zoals vandaag! super haal weer.
Groet Rene
-
- Contacteer:
wat opvalt.
mooi weer de zon schijnt (gisteren) bijen vliegen goed halen veel stuifmeel
Vandaag bewolkt (zelfde temperatuur) bijen vliegen bijna net zo veel maar er komt nagenoeg geen stuifmeel binnen.
verklaring ?
mooi weer de zon schijnt (gisteren) bijen vliegen goed halen veel stuifmeel
Vandaag bewolkt (zelfde temperatuur) bijen vliegen bijna net zo veel maar er komt nagenoeg geen stuifmeel binnen.
verklaring ?
Beste Rene, Misschien is er nu effe voldoende stuifmeel en werd het eens tijd om de dorst te lessen. Of het gaat regenen wat dacht je daarvan.
Maak je niet te druk. Ik snap dat alles nieuw is en je nog onzeker daardoor bent. Geniet ervan en laat je het door de bijen vertellen over wat er daarbinnen gebeurt. Over een tijdje zal je het jammer vinden dat je alles al een keer gezien hebt. Blijft nog genoeg over wat vragen oproept hoor.
Daar leer je van en heet "Vliegplank lezen". Een goede imker leert zich dat aan zodat hij juist die kast niet hoeft te openen om er achter te komen wat daar binnen gebeurt. Het gaat goed met je volken en heb gewoon vertrouwen. Gaat het fout! Pech gehad. Gebeurt in het wild ook!
Een rijke dracht toegewenst,Minco.
Maak je niet te druk. Ik snap dat alles nieuw is en je nog onzeker daardoor bent. Geniet ervan en laat je het door de bijen vertellen over wat er daarbinnen gebeurt. Over een tijdje zal je het jammer vinden dat je alles al een keer gezien hebt. Blijft nog genoeg over wat vragen oproept hoor.
Daar leer je van en heet "Vliegplank lezen". Een goede imker leert zich dat aan zodat hij juist die kast niet hoeft te openen om er achter te komen wat daar binnen gebeurt. Het gaat goed met je volken en heb gewoon vertrouwen. Gaat het fout! Pech gehad. Gebeurt in het wild ook!
Een rijke dracht toegewenst,Minco.