Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Michiel
Berichten:21
Lid geworden op:di 03 mar 2009, 15:51
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door Michiel » di 03 mar 2009, 16:03

Hallo allemaal,

Mijn naam is Michiel.

Toen ik hier (zo'n 10 jaar geleden) kwam wonen, hadden de oude bewoners een bijenkast staan voor de naburige (biologische) aardbeienteler.

Afgelopen jaren begint mijn passie voor Nederlandse natuur steeds harder te groeien. Op dit moment doe ik mee aan diverse onderzoeken naar Nederlandse herpetofauna (reptielen) en vissen.

Maar het geen waar ik altijd al veel interesse in gehad heb is, jawel, bijen.

Nu denk ik erover om te beginnen met deze hobby. Mijn voorkennis is vrijwel 0% [:o)]
Ik heb al het een en ander opgezocht op internet, en mocht ik door willen gaan met deze hobby sluit ik mij uiteraard aan bij een imkervereniging en ik zal diverse boeken aanschaffen.

Vóór ik daar aan begin heb ik al wel wat vraagjes, ik wil namelijk van tevoren wel graag weten waar ik aan begin.

- Heb ik te maken met bepaalde regelgeving bij het plaatsen van bijenkasten (bepaalde afstand van woonhuizen/bedrijven)?

- Hoeveel tijd per week ben je als imker gemiddeld kwijt aan je bijenkolonie?

- Wat zijn de gemiddelde kosten voor bijenkasten, kolonie en overige benodigdheden? (Ik ben nog student, dus dit is een vrij belangrijk punt [;)] )


Dit zijn voor mij wel de belangrijkste punten die ik wil weten voor ik er verder in duik.

Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.

Groeten,
Michiel [:)]

http://www.RAVON.nl
http://www.telmee.nl

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door Eddy Geurtsen » di 03 mar 2009, 16:59

Hallo Michiel,
Wet en regelgeving m.b.t. imkeren beperkt zich meestal tot gemeentelijke verordeningen waarin staat hoeveel de afstand moet zijn van een bijenstand tot de openbare weg. In de praktijk loopt dat meestal niet zo'n vaart, omdat iedereen toch een rustig plekje voor zijn volken zoekt, met een aanvliegroute waar niemand last van ondervindt.
Als je je als beginnend imker in de spulletjes wilt steken kan dat nog wel een flink bedrag kosten. Maar ik kan me voorstellen (zo doen we dat in onze vereniging in ieder geval) dat er om te beginnen best wel een paar bijenkasten beschikbaar zijn waarin je kunt beginnen. Er zal best een vereniging in de buurt zijn die je hiermee op weg wil helpen.
De tijd die je kwijt bent? Met een paar volkjes valt dat nogal mee, maar als de hobby je eenmaal te pakken heeft.......
Zoek eens contact bij een vereniging in de buurt en kijk binnenkort eens mee over de schouder van een imker, dan krijg je vanzelf de kriebels...
Succes, Eddy

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door m.kolsters. » di 03 mar 2009, 17:02

Welkom Michiel.
Als je bijen wil gaan houden neem dan even contakt op met vereneging( klik hierboven op NBV dan afdeling)dan het dorp .
Heb even gekeken maar er zijn nog al wat bijen verengingen in de omgeving.
Bijen houden kost 1 uur in de week per kast,en de bijen krijg je wel (6 ramer)om te beginnen,anders mail je maar.
Voor boeken kan je de bieb raadplegen,ook ik heb boeken genoeg om te lezen.
Veel bijen plezier.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door LWPisa » di 03 mar 2009, 20:26

Hoi Michiel...herpetofauna...in het gras met de RAVOM?

Of je met alleen theorie bijenhouden uit kunt proberen hangt af van hoe handig jij bent, hoe "groen" je vingers zijn. Heb jij ervaring met moeilijke aquaria of met bijv een mierenstad? Gaat prutsen met levend materiaal je goed af?

Zo ja dan kan je voor vrij weinig geld met een soort studiekast beginnen http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9730.

De kennis is wel van het internet te halen maar een mentor of cursus is beter. Op de cursussen krijg je les in de meer traditionele imkerij, die werkt met handigere en robustere methoden en levert veel meer honing op. Nadeel is dat daar meer dure hardware bij komt kijken.

Hoeveel tijd...tussen 0 en 15 uur per week contacturen voor een volk of 10 ben ik ermee bezig...de piek is van maart tot september...hangt ervan af hoe ver de volken van mijn huis staan. Bij het volk in de tuin sta ik er zeker 5 keer per dag met m'n neus bovenop gewoon om te kijken wat ze doen. Ik kijk erg graag naar bijen.

De APV die hier is zegt iets als : geen bijenvolken binnen 50 meter van de bebouwde kom maar een klein volk kan je vaak heel discreet ergens opstellen zonder dat er iemand last van heeft.

L

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door DaanL » di 03 mar 2009, 20:50

1 uur per week?

... Bijen houden kost 1 uur in de week per kast,en de bijen krijg je wel ...

Tinus Kolsters
't Bakhuis


[/quote]

Michiel
Berichten:21
Lid geworden op:di 03 mar 2009, 15:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door Michiel » di 03 mar 2009, 21:36

[:)] Wat een reacties allemaal zeg, heerlijk [:)]

ea.geurtsen schreef:

Zoek eens contact bij een vereniging in de buurt en kijk binnenkort eens mee over de schouder van een imker, dan krijg je vanzelf de kriebels...

Bedankt Eddy, ga ik zeker doen!

m.kolsters. schreef:

Heb even gekeken maar er zijn nog al wat bijen verengingen in de omgeving.
Bijen houden kost 1 uur in de week per kast,en de bijen krijg je wel (6 ramer)om te beginnen,anders mail je maar.
Voor boeken kan je de bieb raadplegen,ook ik heb boeken genoeg om te lezen.

Er zit inderdaad een vereniging dicht in de buurt, ik zal binnekort eens contact opnemen.

LWPisa schreef:
Hoi Michiel...herpetofauna...in het gras met de RAVON?

Klopt helemaal, het seizoen is (eindelijk) weer begonnen [;)]

LWPisa schreef:

Heb jij ervaring met moeilijke aquaria of met bijv een mierenstad? Gaat prutsen met levend materiaal je goed af?

Zo ja dan kan je voor vrij weinig geld met een soort studiekast beginnen http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=9730.



Ik heb wel veel ervaring met dieren houden (waaronder ook diverse aquaria met vrij veeleisende, dynamische vissen), dus wat dat betreft verwacht ik weinig problemen.
Leuke link, ik zie dat op dit forum nog een goudmijn aan informatie rondzwerft voor mij [:)].


Nu rest mij nog één vraag;

Is het zo dat je kolonie zich jaarlijks vermeerdert? (door (kunstmatig?) uitzwermen))
Kan dit op één of andere manier tegen gegaan worden?
Ik wil namelijk met 1 kolonie beginnen, en pas als ik er klaar voor ben eventueel uitbreiden.
En ik wil niet dat de buren overlast ondervinden van uitgevlogen zwermen in hun tuin.


In ieder geval bedankt voor de reacties [:)]
Ik loop morgen de bieb en boekhandel langs!

Groeten,
Michiel[:o)]

-----------------------
http://www.RAVON.nl
http://www.telmee.nl

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door Ati » di 03 mar 2009, 21:48

De hoeveelheid tijd per week vind ik niet zo'n zinvolle eenheid. Je moet het over het jaar heen bekijken: van oktober tot en met maart hoef je niets te doen met je bijen. Sterker nog, je mag ze dan helemaal niet storen.
In augustus of september (dat hangt van je stijl van imkeren af) moet je 1 of 2 keer per week 's avonds een bak met suiker plaatsen.
De enige periode waarin je echt in de buurt MOET zijn is april/mei, wanneer jonge koninginnen uitlopen en de bijen kunnen gaan zwermen. Ook dan hoef je er niet elke dag bij te zijn, maar je moet dan wel goed voeling houden met je volken.
Ook in de maanden juni/juli/augustus moet je ze wel regelmatig bekijken, maar je kunt in die periode ook rustig op vakantie gaan als je er voor zorgt dat de bijen genoeg dracht of voer hebben.

Wat ik hierboven schets is een soort 'minimal beekeeping' (Het kan nog minimaler hoor, sommige mensen hebben hun bijen bij hun huisje in frankrijk staan).

Je zult af en toe een uurtje kwijt zijn om je bijen te inspecteren. Je zult nog eens een dag moeten klussen (oude raat vervangen enzo) en je zult nog eens een dag honing moeten (mogen) slingeren.

Verder kun je veel meer tijd besteden aan deze schone kunst en meestal ga je dat vanzelf ook doen.

Wat kasten en ander materiaal betreft, ik heb nog wel wat staan (zit 20 min. bij Zundert vandaan), dus laat maar weten als je wat nodig hebt.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door Gerard van Gastel » do 05 mar 2009, 19:44

Dag Michiel,

Ik nodig je uit een keer te komen kijken (in Wernhout).
Er is nog een aspirant imker komen kijken uit Zundert die dit voorjaar gaat beginnen.
Wellicht een idee om samen te werken?

mail me maar als je interesse hebt.

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door Astrid Schoots » zo 08 mar 2009, 19:39

Michiel schreef:Dit zijn voor mij wel de belangrijkste punten die ik wil weten voor ik er verder in duik.

Dag Michiel,
de redactie van het vakblad Bijenhouden heeft onlangs een prachtig PR-nummer "voor de nieuwsgierige niet-imker" gemaakt. Daarin vind je antwoord op de meeste startersvragen.
Als je even contact zoekt met de Nederlandse Bijenvereniging (NBV) in Wageningen zal je vast en zeker een nummer kunnen ontvangen,
veel succes,
Astrid

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wellicht beginner (bezint eer ge begint?)

Bericht door m.kolsters. » zo 08 mar 2009, 23:06

Dag Astrid goed zeg ik heb de bladen en Michiel kan hem hier op halen.
Hij mag mij een envelop sturen dan krijgt hij het boek thuis gestuurd.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten