zijn bijen koffiedrinkers?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Dirk C » zo 08 mar 2009, 20:05

Vandaag stond ik voor een raadsel.
Het was hier na de middag 11°C en de bijtjes vlogen volop.
Toen ik de schillen naar de compostbak bracht zag ik enkele honderden bijen op m'n composthoop zitten.
Ze zaten met z'n allen op de koffiefilters (met inhoud) welke op de composthoop lagen. Iemand enig idee wat de bijen daar zoeken? Zouden ze hier gewoon water komen halen (redelijk vochtig door regen voor de middag)of zijn onze bijtjes verzot op koffie? Hebben ze dan van hun baasje :D.

met vriendelijke groet
Dirk

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Ati » zo 08 mar 2009, 20:42

Als je door het archief van dit forum gaat, kom je wel meer vreemde dranken tegen waar de bijen zich (soms) aan tegoed doen. Water van de mestvaalt, kan ik me bijvoorbeeld herinneren [:(]

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Bart de Coo » ma 09 mar 2009, 23:34

Ik had zondag ook zoiets.

In mijn achtertuintje staan twee fruitkratjes. Ze staan opgestapeld en in het bovenste kratje liggen al sinds oktober vorig jaar een stuk of twintig appels. Ik ben te lui geweest om ze eruit te halen. Ach ja, appels zat, ik had er geen behoefte aan.

Toen het begon te vriezen en te sneeuwen werden de appels heel gauw rot en rood, een beetje de kleur van stoofperen. Maar ik had nog steeds geen zin om te op te ruimen.

Enfin, op zondag werden de rottende appels de hele dag bevlogen door bijen. Niet massaal, maar toch, je zag er telkens wel eentje.


Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door martin b » di 10 mar 2009, 12:30

We kunnen de bijen met de beste bedoeling schoon en helder drinkwater aanbieden, maar daar zit niets in.
De bijen hebben ook zouten en mineralen nodig, en dat zit dan weer in dat 'vieswater, in onze ogen.

In een bijenkroeg waar een oude gebruikte metselsteen in ligt, zullen de bijen volop op gaan zitten om te drinken. De steen zuigt het water op en de stoffen die er in zitten worden dan opgelost.
Een noodzakelijke lekkernij, ook op een blok tuinturf zitten ze graag.

Er zijn ook imkers die voersuiker oplossen in water waar ze eerst kruiden in hebben laten uit trekken.

Misschien is er een van onze forum leden die dit doet, en kan hij/zij er meer over schrijven.

martin

debijenhoeve
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 feb 2009, 17:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door debijenhoeve » zo 15 mar 2009, 09:12

ik heb het geluk op een boerderijtje te wonen in het buitengebied. Echter geen riolering maar een zinkput, echt ouderwets. Die put heeft ook een overloop. Gaan de bijen daar ook water halen???? Is dat niet onhygienisch voor honing en andere producten?

Groetjes,

Eric

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Bart de Coo » zo 15 mar 2009, 17:18

Hele goeie vraag, Eric.

In de loop der jaren heb ik bijen op allerlei plaatsen water zien verzamelen. Van kraakheldere beekjes, tot dampende mestvaalten, tot mospollen, tot plassen op garagedaken, tot drinkbekkens voor het wild, , tot koffiedik, tot rotte appels - zie hierboven.

Zo ver ik weet is dit feit, dus dat bijen water fourageren op plekken die voor mensen onhygienisch zijn, er debet aan dat wij de consumptie van honing aan kinderen die jonger zijn dan 1 jaar moeten ontraden. De oorzaak zou zijn, dat honing sporen van botulisme kan bevatten. Die sporen nemen bijen dus mee van dit soort onsmakelijke plekken. Voor volwassenen ongevaarlijk, maar voor heel kleine kindertjes dus allerminst.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
Ati
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds: 2003
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Ati » za 21 mar 2009, 21:32

Vanmiddag op het gebied van bijendrank weer wat nieuws gezien (voor mij dan): op een pas afgezaagde elzenstam zaten continu bijen het sap te verzamelen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Oude Essink » zo 22 mar 2009, 11:18

geforceerde extraflorale nectariën; hoeven ze weini anders te doen dan oplikken! :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten: 346
Lid geworden op: zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds: 1992
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica, buckfast
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door Dirk C » zo 22 mar 2009, 21:14

'k heb enkele jaren geleden een goede drinkplaats voor de bijen gemaakt. een tonnetje water van zo'n 20L. met daarin een miniscuul gaatje met draadje in waar druppels aflopen. daaronder een plankje waarin je zigzag een gleuf kerft. Mooi op het zuiden plaatsen, wekelijks tonnetje bijvullen en soms komen hier honderden bijen gelijk drinken, lekker warm water, geen verkleumde bijen. Werkt perfect. Kan misschien wel eens proberen om het water een smaakje te geven en zien wat ze prefereren? Vb met beetje koffie, met beetje zout in, regenwater, kraantjeswater enz. Moet dan enkel opstellingen naast mekaar maken. Misschien iets voor de zomer.

groeten
Dirk

debijenhoeve
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 feb 2009, 17:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zijn bijen koffiedrinkers?

Bericht door debijenhoeve » zo 22 mar 2009, 23:48

zou je daar eens een fototje van op kunnen zetten?

Groet,

Eric

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 63 gasten