Beste Noorderburen, bij ons is het zover, de salix caprea staat hier bij ons reeds in bloei. Vandaag 11 maart op de middag een temp.van 18°genoteerd! De bijen hadden het echt naar hun zin op de wilgen ,grootbloemige Krokussen en Helleborussen. Deze middag ook even de test gedaan met stuifmeelpollen op een bord om te zien of de bijtjes daar ook zin in hadden.En na een halfuurtje was het al een aan en af vliegen van het bord naar de kast.
Ja heb ik ook wel aan gedacht,maar dat stuifmeel komt niet binnen in een bijenkast het wordt geoogst met een stuifmeelval. Dus het risico is een héél stuk kleiner dat het zou besmet geraken. Stuifmeel uit ramen is een andere zaak. groetjes
Hahah zoiets dacht ik al. Het risico zal idd klein zijn...maar toch. Toch is zoiets doen discutabel....you never know. Waarschijnlijk is het ook buitenlands stuifmeel? Verder schijnt gedroogd stuifmeel een zeer lage voedingswaarde te hebben? Beter is dan zelf stuifmeel te oogsten: dit in de vriezer te doen en het volgend jaar op de pan laten ontdooien en weer op voederen. Lijkt mij een rpiam alternatief.
de vos roger schreef: Ja heb ik ook wel aan gedacht,maar dat stuifmeel komt niet binnen in een bijenkast het wordt geoogst met een stuifmeelval. Dus het risico is een héél stuk kleiner dat het zou besmet geraken. Stuifmeel uit ramen is een andere zaak. groetjes
roger
Roger, vooropgesteld dat ik jouw initiatief spectaculair geslaagd vind had ik zo bij het lezen ook mijn twijfels over het binnenhalen van bijenziekten. Je leest wel eens dat AVB zelfs overgebracht kan worden doordat bijen in vuilcontainers snoepen van bijna lege honingpotjes uit verre landen. Veel ziektes kunnen ook worden overgedragen door vervliegen van bijen. Sporen schijnen vele jaren levensvatbaar te zijn. Waarom dan geen overbrenging via stuifmeel waarvan de herkomst niet bekend is ? ...
Thomas het is nu reeds zo ver gevorderd in het onderzoek naar A.V. dat ik hoorde dat als je A.V hebt ,daarom je bijen niet meer hoeft af te slachten.Je klopt gewoon je bijen af in een "propere kast" met nieuwe waswafels.De ramen van je oude kast vernietig je.Je bijen geef je een nieuwe start.Je blijft wel aangifteplichtig. Dus dat alles zo vlug zou overgezet worden met stuifmeel die nooit in een bijenkast is opgeslagen is dus zeer twijfelachtig. Wat je daar zegt dat bijen lege potjes gaan uitlikken in containers en zo ziekten binnenbrengen is wat anders.Dit stapelen ze dan op in hun cellen en de kans op besmetting is dan ook een héél stuk groter. Het is véél riskanter om ziekten over te brengen op je bijen door bijv. tweedehandskasten ergens aan te kopen,dan ze stuifmeelpollen te voederen van vreemde origine. groetjes
citaat: -------------------------------------------------------------------------------- Verder schijnt gedroogd stuifmeel een zeer lage voedingswaarde te hebben? --------------------------------------------------------------------------------
Jelte Pieter, is dat niet erg kort door de bocht of kun je dat onderbouwen met enig gefundeerd onderzoek?
Hennie,
Ik meende dit ooit gelezen te hebben in het boekje stuifmeelwinning vandaag (Stuifmeelwinning vandaag, Bernd Dany). Je zult het ongetwijfeld hebben te staan in je boekenkast. Bij een niet goede droging gaat de kwaliteit van het (gedroogde) stuifmeel hard achteruit.
JP
Die er maar eens over nadenkt om zijn stuifmeelvallen uit de kast de te halen en deze zomer stuifmeel gaat invriezen voor de herfst.