Bijensterfte Kennemerland valt mee

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
piml
Contacteer:

Bijensterfte Kennemerland valt mee

Bericht door piml »

Afgelopen jaar waren bijna alle bijen in de omgeving Haarlem dood. Eerste balans voor 2009 geeft ongeveer 20% bijensterfte te zien.

Hoe is dat met andere gebieden, die in 2008 eveneens zwaar waren getroffen?

Pim Lemmers
Jannes

Re: Bijensterfte Kennemerland valt mee

Bericht door Jannes »

Beste,

Ik kan je alleen mijn eigen info geven:
Vorig jaar 2 bestaande volken gekocht.
3 nieuwe volken van afgenomen in nieuwe kasten, met nieuwe raat.
Totaal 5 volken ingewinterd. 2 op 20 ramen, paste er nét in, erg vol bijen. 2 op 16 ramen ingewinterd en 1 6-ramer (vol)
Resultaat:

Beide oude volken dood. alle bijen liggen/lagen voor de kast. gedurende de gehele winter rolden er duizenden dode bijen uit de kast en liggen er nu voor. (ruim een grote emmer vol)
De andere kasten nauwelijks kleiner, vliegen goed en hebben broed.

Zou dat ook jullie lage sterfte verklaren? Veel nieuw opgezette volken?
Als dat zo is, zou er dan bij jullie volgend jaar in de overjarige volken weer sterfte zijn?

Mijn methode voor volgende jaren is inmiddels wat uitgewerkt en zal in grote lijnen bestaan uit het maken van een aantal nieuwe volken op nieuwe raat. De oude volken in de zomer een aantal weken broedloos maken en met oxaal behandelen. (zodat sterke winterbijen worden geboren, met minimale Varroa-druk in de winter) Volgend jaar kijken of inderdaad het oxaal geholpen heeft. Als er dan nog steeds veel uitval in de oudere volken is, wil ik proberen alle overjarige volken elk jaar op nieuwe raat te zetten en een broedloze periode inlassen. Varroadruk is m.i. de grote boosdoener, waardoor andere ziekten en plagen ook toeslaan door verminderde weerstand van de winterbij.

Ook ik hoor graag hoe het in de rest van Nederland is vergaan, en hoe anderen er mee denken om te gaan in de toekomst.

Jannes
Plaats reactie