Honing op open wond

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Both
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 05 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ouddorp
Contacteer:

Honing op open wond

Bericht door Both » ma 16 mar 2009, 16:46

Honing op open wonden

Honing op open wonden is een wonder middel waar veel artsen niets van willen weten.
Maar het helpt echt. Enkele jaren geleden heb ik dit middel aanbevolen aan de verzorgers van een oude tante die doorlig verschijnselen had, binnen een week volkomen genezen.
Mijn schoonvader, een oude man van 86 jaar heeft veel ouderdoms plekken op zijn gezicht door (volgens de arts) een probleem met boerenmensen die heel hun leven buiten hebben gewerkt in de zon.
Vorige week zondag kwam ik bij hem en heel zijn linker gezicht was niet om aan te zien, bloed, water en etter liep uit de open wonden. Hij had de week ervoor naar de huidarts geweest en die schreef een speciale zalf voor, maar dit maakte het er alleen maar erger op.
Ik adviseertde hem om het eens (eerst op een klein plekje) te proberen met wat honing, je kunt er niets mee bederven. Hoorde ik maandag van mijn vrouw dat hij in één keer heel zijn gezicht er mee ingesmeerd had. Ik dacht o jee dit wordt een ramp want hoe moet die oude man dit schoon krijgen.
tong [:P]
Maar het wonder geschiede, na 2 dagen viel alles er af als kleine schilvertjes en nu zaterdag dus na 5 dagen zag ik hem en ik kon niet meer zien dat er ooit een open wondje geweest was.
Dus dit is toch geweldig en het melden waard?

T. Both
Ouddorp

Doot Albert Stoter hier geplaatst vanaf de rubriek 'Vraagbaak, beginners- en gevorderde vragen'

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Honing op open wond

Bericht door LWPisa » do 23 apr 2009, 09:10

Ja honing werkt prima bij bepaalde wonden...daar is vrij veel onderzoek naar gedaan (wijlen Theo Postmes ea) en langzaam wordt het meer gebruikt door artsen en in ziekenhuizen.

L

herwig vaes
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 23 mar 2003, 22:27
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Honing op open wond

Bericht door herwig vaes » di 28 apr 2009, 11:32

Hierbij een link naar de TF1-reportage
http://videos.tf1.fr/jt-20h/soigner-une ... 87394.html.
Herwig

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Honing op open wond

Bericht door macwlem » di 28 apr 2009, 14:01

In de duitse imkervereniging waar ik ook lid van ben, zitten (uiteraard) vele oudere duitsers die WO II meegemaakt hebben en die vertelden dat brandwonden na een brandbomaanval altijd met honing werden behandeld, niet alleen omdat er geen andere medicijnen meer waren maar omdat het echt goed werkt. Tegenwoordig worden in diverse brandwondcentra ook met honing gewerkt.

groet,
Willem

Johan Borgeld
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 21:16
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Honing op open wond

Bericht door Johan Borgeld » za 23 mei 2009, 21:06

Ook in de dierenwereld wordt honing op een wond wel toegepast. Mijn hond, een bouvier, had vorig jaar een diepe wond opgelopen en kon niet meer gehecht worden. De dierenarts wist dat ik Imker ben en raadde me aan de wond 3 / 4 x daags met honing in te smeren. De wond was binnen een week dicht/genezen.

Groet Johan Borgeld

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten