beginnersvraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

beginnersvraag

Bericht door Paul67 » wo 07 dec 2011, 10:10

Komend jaar wil ik gaan beginnen met het houden van bijen. Ik heb me bedacht te beginnen met 2 kasten (en dus ook 2 volken). Tegelijkertijd ga ik vanaf januari ook de beginnerscursus doen.

Wat ik me afvraag is het volgende:

Stel je voor dat je 2 kasten fatsoenlijk hebt geinstalleerd met 2 volkjes.
Door omstandigheden verlies je van een kast de koningin, hetzij doordat deze sterft, wegvliegt of wat dan ook.

Hoe kom je dan aan een vervangende koningin?

Stel dat het een paar dagen duurt eer je een nieuwe koningin hebt, kan het volk dan wel een paar dagen zonder koningin?

En kun je die nieuwe koningin dan gewoon weer bij dat volk plaatsen?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: beginnersvraag

Bericht door Oude Essink » wo 07 dec 2011, 10:39

Hallo Paul,
Als jij voor dat probleem zou komen te staan, weet dan, dat daar uitstekende technieken voor zijn! Heel goed dus om je eerst via een cursus te oriënteren.
Ook goed om met minstens 2 volken te starten; als er bij één volk iets fout loopt, kun je met het andere volk repareren. Ik hoop, dat je veel plezier beleeft aan je volken.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: beginnersvraag

Bericht door Albert Stoter » wo 07 dec 2011, 12:11

Paul67 schreef:Door omstandigheden verlies je van een kast de koningin, hetzij doordat deze sterft, wegvliegt of wat dan ook.
Als het volk jong open broed heeft dan zal een volk zelf een nieuwe koningin maken. Zie: http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Redcel

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: beginnersvraag

Bericht door Paul67 » wo 07 dec 2011, 13:53

In het ergste geval, als er dus geen broed is, kan er dus geen koningin worden gemaakt door het volk...ik neem aan dat je dan een nieuwe koningin zal moeten kopen.
Hoe kom je daar aan en hoe lang kan het volk zonder koningin in dat geval?

Even terzijde:
Ik heb zo ongeveer 15 keer opnieuw moeten inloggen om een reaktie te kunnen typen. Steeds als ik klikte op "plaats een reaktie" kwam ik weer op een inlogpagina. Deze ging vanzelf terug naar het forum, maar bij klikken op "plaats een reaktie" ging ik weer naar de inlogpagina. Volgens mij klopt er iets niet...
Hoe dan ook, het is behoorlijk irritant!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: beginnersvraag

Bericht door Oude Essink » wo 07 dec 2011, 15:23

paul schreef:
als er dus geen broed is
, haal je een raam broed uit het andere volk; of je verenigt met het andere volk en als dat harmomieert, maak je via een kunstzwerm een tweede volk. Een nieuwe moer invoeren in een volk, dat al even moerloos is, is bepaald niet de eerste optie.

(n.b. ik klikte op "plaats een reactie" en kreeg zonder mankeren het vereiste scherm; nu klik ik op "bevestig" en mijn bericht staat er op.)

hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten