Mite away quick strips

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Mite away quick strips

Bericht door jossmits » ma 16 jun 2014, 17:49

Zie bijgaand persbericht over de toelating van dit anti-varroa produkt.
Het is nu in een aantal landen in europa toegelaten, voor zover ik kan zien nog niet in nederland.

http://www.nodeurope.eu/press-release.html
Dit produkt is gebaseerd op mierenzuur en doodt dus ook de varroa in de cellen. Zeker voor degenen die nu al mierenzuur gebruiken een interessant produkt.

Jos

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mite away quick strips

Bericht door FrancA » wo 18 jun 2014, 12:35

Soort rechthoekige met mierenzuur voorgedrenkte bierviltjes?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Mite away quick strips

Bericht door jossmits » do 19 jun 2014, 09:13

Het gebruik van deze MAQS strips is inmiddels opgenomen in de engelse (FERA) handleiding over varroabestrijding.
zie link hieronder
https://secure.fera.defra.gov.uk/beebas ... ?pageid=93 , klik op deze pagina op "managing varroa".
Ook de andere in engeland toegelaten anti-varroamiddelen zijn daarop te vinden. Deze brochure is te vergelijken met de brochure van de WUR over varroabestrijding.

Jos

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mite away quick strips

Bericht door FrancA » do 19 jun 2014, 10:41

Andere mierenzuurverdampoplossingen hebben uiteindelijk hetzelfde effect, maar zijn wellicht minder goed doseerbaar en/of minder gemakkelijk toepasbaar dan bovengenoemde strips.

Interessant is ook dat duidelijk aangegeven wordt dat deze mierenzuurverdampingsmethode kan worden toegepast tijdens dracht!
Ik heb eerder op dit forum aangegeven - en ben daarover verketterd! - dat mierenzuurbehandelingen hoogstwaarschijnlijk een te verwaarlozen effect hebben op de kwaliteit van aanwezige honing en ook tijdens dracht zouden moeten kunnen worden toegepast.
Dat lijkt hier bevestigd te worden.

Gewoon een aantal strips in Engeland bestellen is wellicht een betere optie dan wachten op goedkeuring van deze methode in Nederland.

Kan boeiend zijn om eens uit te proberen :)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Mite away quick strips

Bericht door Ewout » do 19 jun 2014, 15:40

FrancA schreef:Interessant is ook dat duidelijk aangegeven wordt dat deze mierenzuurverdampingsmethode kan worden toegepast tijdens dracht!
Ik heb eerder op dit forum aangegeven - en ben daarover verketterd! - dat mierenzuurbehandelingen hoogstwaarschijnlijk een te verwaarlozen effect hebben op de kwaliteit van aanwezige honing en ook tijdens dracht zouden moeten kunnen worden toegepast.
Dat lijkt hier bevestigd te worden.
Dat de fabrikant zegt dat dit middel (zoals ook bijvoorbeeld HiveClean) tijdens de dracht gebruikt mag worden, komt omdat er geen wettelijke MRL (maximum residu niveau) is voor mierenzuur (of oxaalzuur). Dus als je tijdens het seizoen behandelt en er komt mierenzuur of oxaalzuur in je honing, dan kun je niet op dergelijke regels terugvallen - dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld fluvalinaat (=apistan) en amitraz. Toch is de warenwet wel duidelijk over wat honing genoemd mag worden:
Warenwetbesluit honing schreef: De waren, krachtens § 3 aangeduid als honing, bloemenhoning, nectarhoning, honingdauwhoning, raathoning, raatbrokken in honing, brokhoning, lekhoning, slingerhoning, pershoning of gefilterde honing voldoen aan de volgende vereisten:
a. de waar heeft een normale geur en smaak;
b. de waar vertoont geen begin van gisting;
c. de waar is zoveel mogelijk vrij van organische of anorganische vreemde bestanddelen;
d. de waar is niet op zodanige wijze verwarmd dat de natuurlijke enzymen zijn vernietigd of in aanzienlijke mate onwerkzaam zijn gemaakt;
e. de zuurtegraad van de waar is niet kunstmatig gewijzigd; en
f. aan de waar zijn geen pollen noch enig ander bestanddeel dat specifiek is voor honing onttrokken, tenzij dit bij het verwijderen van vreemde anorganische of organische stoffen onvermijdelijk is.
Volgens mij voldoe je dan al snel niet meer aan a, c & e als je tijdens de dracht behandelt.
Er is wel wat onderzoek gedaan naar de residuniveau's van zuren en essentiële oliën die nog waarneembaar zijn (voor punt a):
Einfluss von organischen Säuren und Komponenten ätherischer Oele auf den Honiggeschmack
Mierenzuur: 300-600mg/kg
Oxaalzuur: 400-900mg/kg

Ik weet niet hoeveel mierenzuur of oxaalzuur er in de honing zit van honingkamers die op of onder een verdamper zaten.
De warenwet schrijft nog iets over een maximum gehalte 'milli-equivalenten' zuur:
(9.1d / 10e) een gehalte aan vrije zuren van ten hoogste 50 milli-equivalenten zuur per 1000 gram.
Weet iemand hier hoe dat een beetje fatsoenlijk is om te rekenen naar mg/kg of ppm voor oxaal- en mierenzuur?

Mooie vergelijking van de efficientie van verschillende mierenzuur producten: http://www.vbio.ruhr-uni-bochum.de/down ... einert.pdf
Interessant is dat de producent zegt:
Q) Can I really treat with honey super on? Why does it not flavour the honey?
A) Formic acid naturally occurs in honey at levels ranging up to over 2,000 parts per million (ppm). The formic acid concentration in hive air during MAQS treatment remains well below 100 ppm, so the levels in the honey do not go outside of naturally occurring levels.
Terwijl bovenstaand onderzoek laat zien dat het enige tijd boven de 600ppm zit, en langere tijd boven de 200ppm. Staat natuurlijk ook nog los van de uiteindelijke residuen, ik weet niet hoezeer deze bij het indikken van de honing ook nog geconcentreerd wordt. Misschien valt het allemaal wel mee, maar toch...

Los van alle cijfertjes en wetten zou je naar mijn mening als imker moeten streven naar zo zuiver mogelijke honing. Rommel is er al genoeg te koop...

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mite away quick strips

Bericht door FrancA » do 19 jun 2014, 17:13

Mooi onderzoek, dankjewel Ewout :)

Maakt mij duidelijk dat ik MAQS-strips niet zal gaan gebruiken.

Therapieerfolg:
MAQS: 95,7±7,9%;
Nasshor 85% 97,2±2%;
Nasshor 60% 95,1±6,1%.

Als je dan die enorme en dagenlange mierenzuurconcentratiepiek bij gebruik van MAQS-strips ziet in het Duitse onderzoek is mij dat een veel te groot risico voor mijn bijen qua gezondheid terwijl de efficientie niet lijkt toe te nemen met die overkill :|

Zegt mij genoeg!
Ik houd het bij Nassenheider Horizontaal Pro's :D

Vandaag pas de 1e mijt gezien bij 1 van mijn - overigens zeer vitale - bijenvolken sinds de laatste mierenzuurbehandeling oktober vorig jaar :D

En de concentratie mierenzuur blijft hoe dan ook laag, das heel mooi.
Ik overweeg nog steeds niet om mierenzuurbehandelingen tijdens drachtperioden toe te passen.
Dat blijkt niet nodig bij een drievoedige Nassenheider Pro-mierenzuurbehandeling zonder oxaalbehandeling in de winterperiode.
Maar toch, als het een keer zou moeten voor de gezondheid van de bijen, dan zou ik het zeker doen!

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Mite away quick strips

Bericht door beethere » do 19 jun 2014, 17:38

Persoonlijk zie ik wel wat in MAQS als toevoeging o het middelen-pakket.
Kan ook niet wachten op toelating in Nederland.
Ik heb geprobeerd ze in Engeland te bestellen, maar ze mogen niet verschepen naar adressen buiten de UK.
Misschien moet ik een keer naar een imkers-shop in Duitsland rijden om ze te krijgen, maar dan ben ik nog steeds in overtreding zolang ze niet in NLD toegelaten zijn. :ugeek:

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Mite away quick strips

Bericht door buzzer » do 19 jun 2014, 17:47

Hoe vaak heb je al bezoek gehad van de bijenpolitie???? In ons kikkerlandje lopen we altijd wat achter als het om dergelijke zaken gaat dus je kunt jezelf ook een trentsetter noemen. Rapporteer regelmatig op dit forum welke resultaten je hebt bereikt. :think:
Alle begin is (bij) zonder honing.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Mite away quick strips

Bericht door jossmits » do 19 jun 2014, 18:01

Er lijkt mij ook geen enkele noodzaak om tijdens een drachtperiode toe te passen. Het produkt werkt tussen de 10 en 29,5 graden buitentemperatuur tijdens de eerste dag van de behandeling. De behandelduur is 7 dagen. Dat betekent dat je het bijna het hele jaar kunt gebruiken. Waarom zou je het dan tijdens de dracht doen (ook al zou dat kunnen).
Ik heb (hier in Frankrijk) een Engelse collega die het vorig jaar september heeft toegepast- meegebracht uit Engeland- . Zijn volken zijn goed de winter doorgekomen. Jammer genoeg heeft hij geen kasten met varroa-bodem, waardoor de varroabelasting niet te tellen is.

Jos

remolen
Berichten: 509
Lid geworden op: wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: Mite away quick strips

Bericht door remolen » vr 22 aug 2014, 15:11

al iemand van die strips in huis gehaald ?
Wil volgend jaar toch eens proberen hoe dat bevalt maar ik zou zo nog niet weten waar ik ze hier dicht bij kan halen.

Groet Rene

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten