Jaap v.Popering schreef:Dan word het volgens mij tijd dat men de percentages op de verpakking vermeld .....met het opschrift .....Deze kunstraat in niet geschikt om in het broednest van je volken te gebruiken
Er zijn al leveranciers die gewoon aangeven wat de test uitslagen zijn op de samples van hun kunstraat.
Dat wil niet alles zeggen, maar tot nu toe goeie ervaring met het kunstraat van die bron.
Dat was jammer genoeg de afgelopen 2 jaar 2x niet het geval bij een andere. Ondanks het nadrukkelijk benoemen en vragen.
(Ik vermoed bij in iedergeval 1 leverancier aan dat hij moedwillige foute was heeft verkocht)
Anyway,
Een opschrift op een pak, denk je echt dat dat gevoelsmatig beter gaat zijn? Of dat daardoor de foute was eruit gaat?
Naar mijn mening is het probleem; de Leverancier (de groothandel waar het vandaan komt in Belgie)
Want als jij echt een gerenommeerde zaak hebt, en jij weet echt niets van dit gebeuren. En je krijgt van heel veel kanten soortgelijke meldingen;
Trek je vrij snel aan de bel OOK intern.
Stop je direct met de verkoop van het foute product.
Doe je een terugroep actie.
Ga je bij je leverancier aan de bel trekken.
Doe je samples naar onafhankelijke bureau's, voor uitsluitsel.
MAAR, als je weet dat je de kantjes eraf loopt/ aanmengt, of een te laag bod doet op was wat niet was kan zijn voor het bedrag.
Je zelf geen testen laat uitvoeren op de ingekochte was. Tja dan weet ieder dat je dan een keer op de koffie gaat komen. Want jij geeft direct of indirect garanties.
Ongeacht of jij tussenhandel/ producent/ leverancier bent.
Ik zeg niet dat dit gebeurd maar, zoals ik tot nu toe ben geholpen met mijn foute was (2x over dus in 2 jaar tijd)
Denk ik dat het meer de positionering is van het bedrijf.
Ik hoor ook nog een response te krijgen van mijn leverancier... niet gekregen/ onvolledig.
Bij mij gaat het om een paar kilo's, ik ga niet eens klagen over de indirecte schade; het volk, de honing, besmetting aan totale was bestand.
Maar wanneer ik met foto's en al aangeef dat de raat niet klopt; WAT DE REDEN OOK IS. Terwijl oude raaten wel goed zijn. Niet alleen in de zelfde kast.
En ze sturen je met een kluitje in het riet.
Dan kun je denken ach, hij/zij kan er ook niets aan doen. Hij zorgt wel voor een goed verloop..... Nou dat is niet zo.
Die leverancier die me dit heeft verkocht, heeft zoals de wet zegt mij "Een niet deugdelijk product verkocht".
En verzuimd in het corrigeren hiervan.
Hierdoor ga ik niet meer naar deze leverancier.
NOOIT meer, ook aan collega's raad ik aan er NOOIT (meer) te komen.
Geen onderdelen, geen gereedschap gewoon niks.
Dit was in mijn optiek de beste manier, zo draag ik mijn steentje tussentijds wel bij om de rotte appels uit het systeem te halen.
En je gaat er vanuit dat een opschrift helpt, maar daar geloof ik niet in OOK niet als er gewoon opstaat 99% schone bijenwas.
Wat dat veranderd is alleen gevoelsmatig iets, want ja nu staat het erop.
En dan? Wat als nu toch blijkt dat het niet goed is dan? Krijgen we dan het "Bewijs maar dat het uit die verpakking kwam" verhaal?
Als jij duidelijk in een gesprek aangeeft; Is dit schone was? Heb je het al getest? Ik krijg de geen last met het hele was schandaal door deze was?
En je leverancier zegt: Ja dit is schone was, Ja het is al getest, Nee je krijgt geen last van het was schandaal. Moet dat RUIM voldoende zijn,
En dan maakt die opdruk niets uit!
Want als iemand je wilt beflikkeren doen ze dat toch wel, de enige vraag is wanneer komt de ander erachter en is het traceerbaar naar de bron.
Zoals je snapt ben ik pislink door dit soort acties, maar die paar tientjes hebben mij toch vrij goedkoop een inkijk gegeven in hoe mijn leverancier is. Anders was ik hier misschien pas achter gekomen na jaren.