Nektapoll

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Groeneveld
Contacteer:

Nektapoll

Bericht door Groeneveld »

Enige tijd geleden heb ik iemand horen spreken over Nektapoll als 'stuifmeelvervanger'.
Heeft iemand ervaring met Nektapoll? Heeft het een bijvoorbeeld een positieve effect op het volk? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen? Kun je het nu gebruiken of is dit niet het juiste moment?

Groet.
macwlem
Contacteer:

Re: Nektapoll

Bericht door macwlem »

Vraag eens aan de fabrikant wat er in zit of kijk eens wat er op de verpakking staat. Als je niet veel wijzer gaat worden...heb je je antwoord [;)]
Dirk Blanken
Contacteer:

Bericht door Dirk Blanken »

Persoonlijk zou ik het niet aanschaffen.
Ik denk dat de bijen stuifmeel uit de natuur moeten halen en dat nektapoll daar niet tegen op kan wat betreft kwaliteit.
Het is dit jaar wel erg laat dat bijen stuifmeel kunnen halen maar het komt heus wel goed.
Waar ik me meer zorgen over maak is dat de volken hier in het noorden van Groningen niet in februari even massaal hebben kunnen poepen maar dat is eigelijk ook wel goed dan herkennen we de zwakke broeders weer eens.
Bovendien leren we het dan weer eens af om te kleine eenheden in te winteren.
Een volk moet op een breedte van 10 ramen ingewinterd worden dan kunnen ze de meest ideale bol in de winter vormen en nemen per bij veel minder voedsel op dan bijvoorbeeld in Mini-Plus met 6 ramen.

Minder voedsel opnemen betekent beter uitwinteren.

Ik zondig daarmee zelf ook al jaren lang en eigelijk is het gewoon een economische kwestie, de aanschaf van een aantal extra volwaardige kasten.

Sommige imkers vinden het moeilijk om meer kasten aan te schaffen en niet alleen omdat ze te weinig zakgeld krijgen maar omdat ze weten dat die kasten dan ook weer vol zitten tijdens het hele seizoen.

Een volk wat het nu moeilijk heeft op 4 x verdieping miniplus had vaak normaal overwinterd op gewoon standaard 11 raamskast segeberger.

Ik heb besloten om wat meer kasten aan te schaffen en de mini's zo weinig mogelijk en zeker niet meer standaard te overwinteren.

Dirk

dertiende
martin b
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Contacteer:

Bericht door martin b »

Hier even kijken, Paul.

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... C_ID=6982&

http://library.wur.nl/WebQuery/artik/lang/1875640

te weinig zakgeld krijgen

Dirk, ik krijg maar 10 euro zakgeld per maand van de vrouw [V], maar houw altijd geld over, betaal gewoon alles met de pin:D.

martin
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

De bijen worden hier van 3e week feb. geprikkeld met 1:1 siroop, naar de kersendracht toe. Als daar geen natuurlijke pollen tegenover staan, moet je aan een stuifmeelvervanger denken anders heeft het geen zin. Ze moeten dan wel regelmatig buiten kunnen (1x per week min.) en dat lukte hier wel de afgelopen weken. Dagen dat het te koud is blijven zowel siroop als deeg links liggen.
Een goede stuifmeelvervanger heeft wel degelijk een effect op korte termijn, maar blijft een noodoplossing voor het uitblijven van natuurlijk stuifmeel. Dus liever niet want als je het wekenlang aanhoudt is het resultaat uiteindelijk op lange termijn zwakkere bijen. Als je veel kasten hebt en van je verwacht wordt met zeer sterke volken op de kers te kunnen vliegen, is het een vast onderdeel van het voorjaarswerk. Voor iemand die een paar kasten staan heeft, kan een goed aanbod aan knolgewassen in de buurt dikwijls al voldoende zijn. Een ander werkplan is met dubbel zoveel kasten de winter in gaan en voor de kers verenigen.
Een volk in het voorjaar helpen met een stuifmeelvervanger bezorgt je een 3000 à 5000 bijen meer in april, in mei is er van een gunstig effect, tov niet bijvoederen, al geen sprake meer (maar ook geen nadeel). Voor imkers die pas een goede dracht verwachten tegen mei hoeft dit dus allemaal niet.
joselito
Imker sinds: 1979
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

Winterbijen zijn als een batterij. Voor de winter werden ze geladen. En eenmaal als ze beginnen te werken, begint de batterij aan kracht te verliezen. Totdat ze leeg is en de bij sterft. Op dat moment is het de bedoeling dat er genoeg zomerbijen zijn om het over te nemen.
En of het tijdstip dat ze eraan beginnen nu is in februari of maart. Dus waarom zou je ze forceren om vroeger te beginnen. Waarom niet wachten totdat er hoogwaardig stuifmeel binnenkomt en de eerste generatie zomerbijen uitstekend gevoed wordt met geschikt voedsel.
Als de winterbijen niet werken zullen ze hun krachten behouden. Waarom zou je ze dan plagen met een minderwaardige stimulatie en hen op die manier uit te putten om een generatie bijen groot te brengen die ook al niet te sterk gaat zijn.
Laat de bijen het maar bepalen wat ze doen. Ze weten het veel beter dan de imker. Ze doen het al duizenden jaren zonder onze hulp.
Mijn bijenhal ligt noord-oost, dus als ze al overal volop aan het vliegen zijn beweegt er hier nog niet veel. En daar ben ik blij om. Laat ze maar wachten. Op die manier moeten bij slecht weer niet naar buiten vliegen om water te halen omdat ze broed hebben. Hoe later ze beginnen hoe meer de kans er is op beter weer en een groter stuifmeelaanbod.
Een paar jaar heb ik geprobeerd om een gedeelte van de kasten buiten te overwinteren. Op die manier hadden ze meer voeling met de natuur en zouden ze eerder beginnen en sterker worden, dacht ik. Het grote verschil was dat de bijen die buiten stonden praktisch geen voedsel meer hadden in de vroege lente. En degenen die binnen stonden hadden er te veel. Maar inderdaad bij het eerste nazicht was er gemiddeld meer broed. Doch één maand later was dat verschil al meer dan weggewerkt. Dus na twee maal proberen werd dit nooit meer herhaald.
De kans dat je ze benadeelt als je ingrijpt is veel groter, denk ik, dan wanneer je ze het zelf laat bepalen. En als we een lange winter hebben zoals dit jaar dan zal de natuur ook later ontwaken en zullen de fruitbomen later bloeien. En uiteindelijk zal het weer terecht komen. hehe [:p]
Oude Essink
Erelid
Contacteer:

Bericht door Oude Essink »

En uiteindelijk zal het weer terecht komen. hehe [:p]

Zo zo !! dat was een hele aderlating :D; ik ben het geheel met jou eens, met dien verstande, dat mijn bijen altijd buiten blijven en ik kijk er na de winter pas naar om als er weer te halen valt en zij er massaal op vliegen of helemaal niet vliegen.
Overigens is nectapoll, als er in het begin nog niet zoveel te halen valt (geen Wilg in de buurt o.i.d.) een goede bijvoeding waar meer in is dan alleen maar suiker.
Afbeelding
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Een paar weken, als de wilg op zich laat wachten, kan geen kwaad he Jos. Als de rijke wilgentafel begint, sterken ze genoeg aan. Ik heb hier genoeg vroege wilgen staan, aegyptica, caspica, bandwilg, berijpte wilg enz. maar met huidige winter heb je daar niet veel aan.
Je moet de situatie hier ook in een breder daglicht bekijken. Ik heb een uitstekent contact met de landbouwers om me heen, die allemaal zowel fruitteler als akkerbouwer zijn. Zij hangen 2e week april met hun kersen van mijn bijen af, maar het zijn diezelfde mensen die in het najaar voor afwisselende groenbemesters zorgen (mosterd, phacelia, bladrammenas) tot aan het vriesweer.
Geven en nemen he. Ik heb trouwens nog nooit dode volken gehad als gevolg van voorjaarsprikkeling, wel sneller zwermen daardoor maar dat los je 'op zijn imkers' op.
Groeneveld
Contacteer:

Bericht door Groeneveld »

Bedankt voor de gegeven reacties waardoor ik een beter beeld heb ik kunnen vormen.
joselito
Imker sinds: 1979
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door joselito »

marc schreef:
Zij hangen 2e week april met hun kersen van mijn bijen af,

Marc, het bestuiven van kersen is nog een werk van de winterbijen. Pas op het einde van april zie je een terugval die een week duurt. Op dat moment sterven de winterbijen massaal af en nemen de zomerbijen het over. De appelbomen daarentegen is een werk van de zomerbijen.
Plaats reactie