Pak de varroa-tsunami aan!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
willem verduin
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door willem verduin »

Volgens het imkernieuws van de NBV komt er een varroa-tsunami aan! Mari van Iersel meet ook een enorme toename.
Mijn ervaring is heel anders. Ik tel iedere dag. Vorig jaar 2500 in de laatste 6 maanden. Dit hele jaar minder dan 100 !
Hoe kan dat ?
Met vriendelijke groet,
Willem
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik denk (effectiviteit van) de winterbehandeling?
JP
willem verduin
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door willem verduin »

En misschien een geïsoleerde ligging. Vele kilometers in de omtrek geen andere bijen; dus geen vreemde darren?
Met vriendelijke groet,
Willem
Jaap v.Popering
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

willem verduin schreef:Volgens het imkernieuws van de NBV komt er een varroa-tsunami aan! Mari van Iersel meet ook een enorme toename.
Dit betekend concreet dat er weinig vertrouwen is in de manier waarop men onze bijenvolken beschermd heeft tegen de ons al zo lange tijd bekende belager . :think: :think: En zeker een onvoldoende krijgt .

Jaap v P
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Jaap, lees de betreffende artikelen zelf, het gaat om de situatie specifiek voor dit jaar - die zorgt voor een ongewoon grote besmetting en met name een verschuiving in de piek. De behandeling (ongeacht het middel volgens mij) moet daar dus op aangepast worden.
Varroapopulatie in 2014 enorm
Niet alleen veel honing dit jaar
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ewout.

Ik heb reeds in 2009 hier een topic over gemaakt maar tot mijn spijt zijn de afbeeldingen verdwenen .

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... +de+winter

Jij hebt het over enkel afgelopen winter . Daar ik 52 weken per jaar imker weet ik ook dat meerdere volken de winter door broed aanzetten .

Een foto heb ik hier weer geplaatst van het aanwezige broed op 30 December 2013 .

Afbeelding

Mijn vraag is ; Denk jij echt dat ,( zelfs wanneer er afgelopen winter meer broed in zou hebben gezeten .) er dan meer of minder mijten in het verzegelde broed hebben gezeten ... ; NEE ...

Lees even op pag 28 ...van april tot dec bestrijden . :think:

http://edepot.wur.nl/151900

En dan weer ....;Vinden zij zelf de effectiviteit hier van voldoende ??? :think: :think:

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Varroa-tsunami.
Deze wordt in hoge mate veroorzaakt door de manier van imkeren. Wanneer een effectieve winterbestrijding heeft plaats gevonden (na een bestrijding voor/tijdens het inwinteren) starten we met zo weinig mijten dat we ons geen zorgen hoeven te maken tot eind juli/begin augustus. Verwijderen van darrenbroed is dan ook niet nodig.
Door het maken van een veger zorg je, dat gedurende een flinke periode, geen groei van het aantal mijten plaats vindt. (Ook hoef je dan niet regelmatig te controleren of er doppen worden aangezet). Bij flinke dracht tijdens de linde is het broednest vaak vol met nectar zodat er in die tijd ook geen geweldige toename is van mijten.
De toename begint pas echt na de lindedracht. Bestrijden na het slingeren van de zomerdracht is zeer belangrijk. Volken op late dracht lopen extra risico, hoeveelheid broed wordt minder en daardoor de besmetting van het broed groter.

Ik heb dit jaar geen hogere besmetting geconstateerd dan andere jaren.

ad staals
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Jaap v.Popering schreef:Ik heb reeds in 2009 hier een topic over gemaakt maar tot mijn spijt zijn de afbeeldingen verdwenen .
Dat is inderdaad jammer! De afbeeldingen stonden op jouw eigen site maar zijn daar kennelijk verwijderd. Het is beter om afbeeldingen hier op het forum te plaatsen (via tabblad Bijlage toevoegen onder het tekstvak en dan Plaats in bericht)
Jaap v.Popering schreef: Jij hebt het over enkel afgelopen winter . Daar ik 52 weken per jaar imker weet ik ook dat meerdere volken de winter door broed aanzetten .
[...]
Mijn vraag is ; Denk jij echt dat ,( zelfs wanneer er afgelopen winter meer broed in zou hebben gezeten .) er dan meer of minder mijten in het verzegelde broed hebben gezeten ... ; NEE ...
Wat Mari van Iersel schrijft (ik heb niets gezegd over wat ik zelf denk of vind), is dat de volken dit jaar een maand eerder zijn begonnen met groeien dan in voorgaande jaren, en dat daardoor de varroa dus al veel eerder z'n top heeft bereikt.
Ik tel niet en kan dat dus niet bevestigen of ontkrachten. Wel weet ik dat hier (Rotterdam/Zuid-Holland) de linde twee weken eerder begon en was afgelopen, en dat de krenten en de kornoeljes in mijn tuin ook twee weken eerder rijp waren/zijn dan andere jaren (niet alleen in vergelijking met vorig jaar!). Het jaar is in die zin dus afwijkend. Jij zelf rapporteerde ook een extra vroege fruitbloesem in een meting van 16 jaar. Gemiddeld genomen over die 16 jaar begint de peer op 11/4 met bloeien. Dit jaar dus 10 dagen eerder, vorig jaar 16 dagen later.
Ik lees in beide links over de varroa tsunami niets over of de volken wel of geen broed hebben in de winter, wel dat ze dit jaar eerder op gang zijn gekomen.
Jaap v.Popering
Contacteer:

Ewout.

Het is inderdaad jammer dat zij verdwenen zijn , ik heb een storing gehad . Dit neemt niet weg dat dit een ieder kan overkomen , de foto's welke ik jaren geleden op jullie site gezet heb zijn ook verdwenen .

Zoals Ad ook al schrijft , enkel tellen is niet voldoende . Ik heb enkel aan willen geven dat er meerdere volken zijn waarin vrijwel heel de winter broed zit en de mijten kunnen vermeerderen . Ik denk dat
Mari v Iersel in de winterperiode enkel mijten telt en de vliegplank bekijkt en dan een oordeel velt . Ik maak minimaal elke maand enkele volken open om de toestand te controleren , ook op aanwezigheid van broed .
Zeker heb ik dat gemeld ,maar wel drie dagen later dan in 2002 , was dus niet extreem vroeg .
Ik tel geen mijten maar bestrijd deze wel .

Wel maakt de imkerij zich zorgen om de aanstaande wintersterfte . De reden hiervoor is dat nog steeds vele imkers denken dat de zo genaamde verdwijnziekte door de neonicotinoiden veroorzaakt is en men nu de varroa bestrijding op een laag pitje zal gaan zetten . DOE DIT NIET , maar ga door met bestrijden .

Jaap v P
Jelte Pieter Dijkstra
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Contacteer:

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik tel geen mijten maar bestrijd deze wel .

:doh: :doh: :doh: :doh: :doh: :doh: :?: :?: :?: :?:
JP
Plaats reactie