oude nieuwe leden

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
oude nieuwe leden

Bericht door Romée van der Zee » za 09 feb 2002, 11:51

Zoals veel mensen sla ik nooit de rubriek "rouwadvertenties" over in de krant. Daarbij is nu de rubriek "nieuwe leden" in de oude groentjes gekomen. Je komt er regelmatig namen tegen, die ik ook van het forum ken. Ik fantaseer dan maar dat het een opa of nog verder weg betreft van een huidige imker. In jaargang 1902, die door Johan ter Haar gedigitaliseerd wordt, las ik net dat Frederik van Eeden uit Bussum in dat jaar lid van de VBBN geworden is. Hij is verspreid lid, en had dus blijkbaar niet de behoefte om aan de plaatselijke afdelingsactiviteiten deel te nemen. Het moet hier de beroemde schrijver betreffen, die op de grens van Bussum en Hilversum de idealistische leefgemeenschap Walden stichtte. Men bakte het eigen brood, bouwde eenvoudige huisjes van ter plekke gehakte bomen, en men vervaardigde kleren van schapenwol. Verder probeerden de leden, die over het algemeen "van goede komaf" waren, in het leven te blijven door het aan de deur verkopen van zelfverbouwde produkten. Blijkbaar hield men ook bijen, maar met elkaar hield men het niet lang uit.
Het volgende getekende portret van van Eeden is van de schilder Jan Veth
Afbeelding
Frederik van Eeden 1860-1932

Een dienstmeisje schreef hem eens het volgende briefje:

"Meneer Van Eeden,
Herinnert u zich nog dien morgen in Bussum toen u, met de groentekar van 'Walden', in het 'Spiegel' voor de villa 'Semper Vista' stond en het dienstmeisje naar u toe kwam en tegen u zei: 'Freerik, mevrouw vond je peentjes lang niet versch en je sla kon wel wat meer krop hebben en je biet was bitter.' Herinnert u zich dat nog? Dat dienstmeisje was ik en toen ik het gezegd had, had ik er spijt van, want u keek me zoo treurig aan en schudde uw hoofd en zei tegen me: 'Ja, Aaltje, de natuur kun je niet dwingen.' Het schijnt dat u toch steeds getracht heeft de natuur, vooral die der menschen, tot het goede te dwingen en dat maakt dat er ergens diep in ons hart altijd een warm plekje voor u is geweest. Maar dat uw Waldensche peultjes, zelfs met een forsche kluit boter, niet gaar waren te krijgen, dat zal ik u nooit vergeven, Freerik.

Met hartelijke groeten,
Alida Zevenboom."


Verder las ik dat in 1902 ene Jean Mesker te Chaïret-Hamanet Tunisie lid werd. Ria en Leen uit Canada en anderen van ver, die deelnemen aan het forum hebben dus vroege voorgangers.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten