Kopstukken in beeld Joh. Dzierzon deel 3

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Kopstukken in beeld Joh. Dzierzon deel 3

Bericht door Oude Essink » do 12 feb 2004, 12:46

Dzierzon en de opmars van de Ligustica

Afbeelding
Jan Dzierzon werd uit Poolse ouders geboren; het gezin sprak Pools;
de Duitse taal leerde hij pas in een later stadium; bij conflicten met de duitse bezetter koos hij partij voor het Poolse verzet; in 1884 keerde hij naar zijn geboortestad terug en na zijn dood in 1906 werd hij er begraven; zijn grafsteen is pools. Dit vermeld ik even omdat hij in de duitse litteratuur graag als Duitser wordt voorgesteld.


Afbeelding
bijenstand uit het geboortedorp van Dzierzon

De bijenkasten op de foto zijn tot op de huidige dag daar zo aan te treffen; zij lijken ongetwijfeld op de kasten die Dzierzon er had staan: tweelingkasten met achterbehandeling, waarin hij tot ver in de vijftiger jaren zwarte bijen hield.
Zijn overstap naar de Ligustica uit Italië zal verstrekkende gevolgen hebben voor de bijenteelt en de wijze van omgaan met bijen.
Bijen exporteren naar streken waar zij niet inheems zijn, kende men in die tijd nauwelijks; uit Slovenië werden carnica's naar Oostenrijk en gebieden in Duitsland verkocht; en in 1843 had ene Konrad een paar volken met 'gele bijen'

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kopstukken in beeld Joh. Dzierzon deel 3

Bericht door kole.amj » vr 13 feb 2004, 09:16

HENNIE,
Hoe krijgt die meneer Dzierzon het voor mekaar om met behulp van 1 raszuiver volk te midden van 70 volken van een ander ras toch
27 raszuivere,vergelijkbaar met dat ene volk,volken te produceren.
Ik neem aan dat hij ze bewust tussen de 70 niet zuivere volken plaatste en een vorm van selectie toegepast moet hebben.

Groet,A-3

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Kopstukken in beeld Joh. Dzierzon deel 3

Bericht door Oude Essink » vr 13 feb 2004, 10:37

Adri,
Dezelfde vraag heeft mij ook bezig gehouden; de term 27 raszuivere
volken ( lees raszuivere moeren) is de term die Dzierzon zelf eraan geeft. In Dzierzon's tijd was de koninginneteelt, zeker onder een ervaren en wetenschappelijk geschoolde imker als Dzierzon (hij was een van de grootsten) een zeer ver gevorderde vaardigheid geworden.
Dzierzon had nauw contact met Mendel (erfelijkheidswetten) en zal goed geweten hebben wat hij deed. Twee opmerkingen:
vaststellen van raszuiverheid op basis van raseigenschappen was in die tijd lastig; pas in de loop van de 20e eeuw zal Götze er regels voor opstellen; zo was voor Dzierzon de Carnica uit Slovenië een variant van de Duitse Zwarte; hij onderscheidde hier het ras niet, omdat het hem aan ijkpunten ontbrak.
Hij is begonnen met één Ligusticavolk; ik ga ervan uit, dat het hem gelukt is de nakomelingen "zo zuiver mogelijk" te houden. Aan enige inteelt in het begin zal hij niet ontkomen zijn evenmin als "inmendelen" van eigenschappen van zijn eigen zwarte bij.
Een ligusticamoer in een zwart volk betekent nog geen aanslag op haar raszuiverheid of die van haar zonen.
Al spoedig overigens zijn telers van de Ligustica in Italië er achter dat er handel in de export zat en komt ook van die zijde vers raszuiver ligusticabloed binnen.
hennie oes


Afbeelding

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Kopstukken in beeld Joh. Dzierzon deel 3

Bericht door kole.amj » vr 13 feb 2004, 13:00

Hennie,
Als Mendel en zijn theorie bekend was,heeft hij van de 70 volken wellicht de darren gebruikt.
Als hij de KI-techniek meester is geweest zou hij Inteelt hebben gepleegd en ook niet de 70 volken nodig hebben gehad.
Dus vermoed ik dat de naam raszuiver een commerciele achtergrond had.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen kennis aanwezig was of dat hij niet veel voor de bijenteelt heeft betekend.Wel wil ik aangeven dat voor mij de zuiverheid niet aanwezig is.Dat doet niets af aan de inhoud van het verhaal en de impact op het bijenhouden.
Ik ben overigens wel benieuwd wat er uiteindelijk is terecht gekomen van de selectie LIGUSTICA.
Het blijkt toch maar weer eens dat er niet veel nieuws is onder de zon en dat het weghalen van soorten en rassen uit hun ontstaansgebied
geen garanties bied voor instandhouding en ontwikkeling in nieuw
gebied.Wel heeft Adams weer gebruik gemaakt van de LIGUSTICA en zo wellicht de bruikbare eigenschappen benut.
Dus weer leerzame info.

Groet,
A-3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten