Wie kent dit beestje?

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door wilde » za 02 aug 2003, 00:17

Bedankt Erik, ik ben benieuwd naar je bevindingen. Het is leuk dat deze soort op Walcheren kennelijk niet bijzonder meer is. Ik zag ze nooit eerder, maar keek misschien niet goed genoeg. Dat geldt ook voor de bijenwolf. Die zie ik dit jaar voor het eerst in mijn tuin, maar misschien is die algemener in imkerstuinen dan wij denken. Het is een mooi dier. Ik zal proberen er wat mooie foto's van te maken. Ik heb er al wat, maar het kan beter. De wesp (waarschijnlijk een vrouwtje) zoekt nectar op Eryngium planum. Dat blijft toch een fantastische insectenplant (drachtplantengids?).
Ik zag de bijenwolf nog geen bijen vangen. Ik heb een plek in mijn tuin met een vrij steile kant. Daar zal ik eens opletten om een een nestingang te vinden. Het is een aanwinst voor mijn tuin, als het er geen honderden worden, want ze gebruiken voor het broed praktsch alleen honingbijen.

Huib, in de zomer spreek men hier meer Duits dan Nederlands. Als die toeristen inderdaad zouden zorgen voor dit soort presentjes zou ik dat niet erg vinden. Het is leuk bedacht maar, het zal niet zo zijn.
Ik heb aan het eind van de middag vandaag (inmiddels gisteren, zie ik op mijn computerklok) nog wel een Duitser geholpen die in enige nood verkeerde. Hij was op het strand en een bijenzwerm had zich in zijn rugzak genesteld. Hij kon niet weg, want al zijn spullen zaten daarin. Hij had de rugzak een paar honderd meter over het strand gesleept aan een touw in de veronderstelling dat hij de zwerm zo zou kwijtraken. Dat was een misvatting. Ze bleven waar ze waren of vlogen mee. Via de strandwacht zijn kreeg ik de oproep.

Ik heb wel eerder zwermen op het strand geschept, altijd met veel bekijks. Soms hingen ze aan een parasol, een tafeltje op een terras, een paal van een golfbreker of een strandhuisje, maar in een rugzak van een Duitser, nee, dat nog nooit. Ik heb er wat foto's van en zal ze nog wel eens op het forum publiceren.

Groetend, Albert

Afbeelding

wil
Berichten:64
Lid geworden op:do 17 jul 2003, 21:35
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door wil » za 02 aug 2003, 08:27

Ik denk ook dat het een urntjeswesp is. Deze komen hier ook voor in onze vlindertuin te Deerlijk in Belgie. Het zijn jaarlijks terugkerende wespen.
Vorig jaar zag ik eens 3 van die urntjes op een deur van een oud huisje, ongeveer een meter hoog.
Heel boeiend dat insektenleven.
Wil

http://users.skynet.be/verzamelen/natuur.html

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door wilde » zo 03 aug 2003, 19:28

Erik, werk aan de winkel, want ik kom er niet uit.
Gisteren meldde Piet Jager rupsen van twee soorten pijlstaartvlinders te hebben gezien. Vandaag zag ik er ook twee. Het is er ook ongeveer de tijd voor. Vandaag liet ook het prachtige Rood weeskind zich voor het eerst dit jaar weer zien. Ook dat is een tijdgebonden vlinder, die hier pas in augustus verschijnt.

De eerste rups was een heel bijzondere, maar die was jammergenoeg bijna dood. Het is denk ik de rups van de glasvleugelpijstaart. De rups is bijna 3 cm lang en is vermoedelijk door een vogel opgepakt, beschadigd aan de kop, maar niet opgegeten. Hij lag in mijn tuin en is vermoedelijk afkomstig uit een tuin in de buurt waar kamperfoelie staat, want dat is de waardplant van de rupsen en die plant heb ik (nog?) niet. De doorns op het uiteinde van deze rupsen, zien er vervaarlijk uit. Jammer van deze rups, want het gaat om een zeer bijzondere vlinder.

Afbeelding

Waarschijnlijk was het niet de enige rups en zie ik de vlinder nog eens. Deze lijkt van gedrag op de kolibrievlinder die ik deze zomer ook regelmatig in mijn tuin zie. Onderstaand een plaatje van de kolibrievlinder op Verbena bonariensis.

Afbeelding

De andere rups liep op de grond onder mijn kersenboom. Dat was een behoorlijke kanjer: ongeveer 8 cm lang. Ik kon er een serie goede foto's van maken, waarop de meeste kenmerken goed zichtbaar ziijn. De doorn op het achterlijf is lichtblauw van kleur. Het achterlijf zelf heeft ook nog geelachtige tinten. De rest van de rups was vleeskleurig met wel enige streeptekening, maar niet contrastrijk. Ik denk dat het de rups van de lindepijlstaart kan zijn. Lindes staan overigens niet in mijn buurt. Misschien kan Erik zijn expertise er eens op loslaten?

Afbeelding

Bij verstoring kan de rups zelf ook flink tekeergaan met krachtige draaibewegingen. Hij komt zelfs los van de grond. Daarna blijft hij gekromd liggen met de kop tegen het achterlijf aan. Het geheel ziet er vervaarlijk uit en het helpt de rups waarschijnlijk om predatiepogingen te overleven.

Afbeelding

Klik op een foto voor een vergroting.
Albert de Wilde

Foto's staan op de site van Albert

diedhert
Berichten:1
Lid geworden op:zo 03 aug 2003, 22:48
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door diedhert » zo 03 aug 2003, 22:49

De eerste rups is van een populierenpijlstaart denk ik. De roze rups met blauw staartje is een lindenpijlstaart, klaar om te verpoppen.

Mvg,
Diederik

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door frits dalm » zo 03 aug 2003, 23:52

Een paar weken geleden opende ik mijn parasol,
tot mijn verreassing zaten er zes urntjes op het
doek. De bovenste is nog steeds niet gesloten,
helaas is de onderste er afgevallen.
Weet alleen niet van welke uintjewesp het is,
heb vroeger in de VAR(verenigde Emiraten) grotere
urntjes gezien, de wesp was behoorlijk aan de maat.
De wesp heb ik niet gezien.
mevrgr Frits

Frits

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door wilde » ma 04 aug 2003, 13:01

Frits, er zijn nog meer insecten die urntjes bouwen. Bijvoorbeeld een bepaalde spinnendoder. Deze wespen bouwen bij mij ook wel in de buurt van bijenvolken. Ik had er een paar weken geleden een aantal achter een bijenkorf. Ik zie deze urntjes met enige regelmaat op mijn erf. Ik heb ze ook meermalen op de dekplank, onder het dak van een bijenkast gehad.

Afbeelding
foto staat op de site van Albert
Hoe zagen de urntjes in de parasol er uit?
Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door Erik Speksnijder » ma 04 aug 2003, 23:23

De eerste rups is van een populierenpijlstaart denk ik. De roze rups met blauw staartje is een lindenpijlstaart, klaar om te verpoppen.

Mvg,
Diederik
Hoi Albert,

Ik sluit me bij Diederik aan. De laatst genoemde, de lindepijlstaart, kwam ik vorige week zelf ook nog tegen bij het schoffelen. Het betrof een nog grauwer, bijna grijsachtig, exemplaar, die zich wilde gaan verpoppen. Helaas werd het beestje door mij ruw verstoord.
De kolibrievlinder, ook wel meekrapvlinder genoemd, heb ik deze zomer reeds vele malen gezien. Op rode valeriaan, op lavendel, op de buddleja, op kattenkruid etc. In zomers, dat ik er zomaar eens eentje zag, was dit meestal op de rode valeriaan (spoorbloem). Hier heeft het echt een voorkeur voor. Dit jaar zie je ze echter overal.
Een leuke vlinder, die op dit moment in de tuin rondfladdert is de Sint Jansvlinder. Meestal zie ik er jaarlijks maar een enkele en dit jaar heb ik er al meerdere mogen zien. Ook kwam ik vorige maand voor het eerst de rups van deze vlinder tegen op een plukje rolklaver in de tuin. Dit plukje mocht uiteraard blijven staan tussen de overige vaste planten.

Ik ben trouwens nog op zoektocht geweest naar de urntjeswesp, maar kan hem niet vinden. Ik hoopte het beestje te kunnen vinden in een artikel van het Zeeuws Landschap over de wespen van Zeeland, maar hierin komt deze urntjeswesp niet voor. Misschien toch een onbekende soort voor Zeeland. Ik zal na m'n vakantie Chiel Jakobusse eens raadplegen. Die weet vast wel, welke soort het betreft.
Helaas dus nog even geduld.
Ook zal ik na m'n vakantie een paar foto's van de bijenwolf plaatsen, die een bij heeft weten te vangen. Eindelijk is het me enigszins gelukt (de foto's zijn weliswaar nog niet ontwikkeld) om dit vast te leggen.

Erik

P.S. Ik ben vanaf morgen enkele weekjes naar Zweden.

Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door wilde » di 05 aug 2003, 10:25

Erik, die eerste rups was vrij klein. Die moest misschien nog groeien. Daarom dacht ik aan de glasleugelpijlstaart, die er ook een beetje op lijkt. Ik heb een boekje met getekende plaatjes van rupsen en daar lijkt deze inderdaad het meest op populierepijlstaart. Er staan jammer genoeg geen afmetingen bij.

Die andere is kennelijk nog veel variabeler in uiterlijk, want in mijn boeken wordt deze vleeskleurige kleurtstelling niet getoond of beschreven. Er staan bij mij slechts 2 rupsen met een blauwe doorn: lindepijlstaart en nachtpauwoog. Die laatste zou ik qua vondst interessanter vinden maar lijkt er als geheel van de rups minder op.

Het is wat verwonderlijk dat de rupsen kennelijk diverse kleurtekeningen kunnen hebben terwijl de imago's praktsch hetzelfde zijn. Het is jammer dat je deze vlinders relatief weinig ziet. Dat is het nadeel van de nachtvlinders. Juist de lindepijlstaart(vlinder) zie ik wel eens een enkele keer overdag. Ik heb er ook ooit foto's van gemaakt.
Goede vakantie toegewenst, Albert



Bijgewerkt door - wilde op 05/08/2003 10:26:18

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door frits dalm » zo 10 aug 2003, 00:41

Hoi Albert,
Door problemen van de provider heb ik niet eerder
kunnen reageren op je vraag.
Helaas waren de urntjes van de parasol gevallen,
zal wel door warmte en wind gebeurd zijn, zodat
ik ook geen foto er meer van kon nemen, stom genoeg
niet eerder gedaan.
Ze waren ongeveer een centimeter in doorsnee,
gemaakt van klei en de opening was hooguit 2mm.
In de Persische Golf heb ik indertijd veel grotere
gezien, maar was de wesp ook een centimeter of 4 groot.
Daar werden ook van grond cellen van een of andere bij
gemaakt , die cellen vormden wel in een soort ketting.
Het waren steeds 8 of meer cellen op een rij.
De wesp in mijn tuin heb ik niet bewust gezien, wel vloog
vandaag een hoornnaar door mijn tuin.
Mvrgr Frits


Frits

elckerlyc
Berichten:27
Lid geworden op:wo 14 mei 2003, 22:12
Contacteer:

Re: Wie kent dit beestje?

Bericht door elckerlyc » wo 13 aug 2003, 10:26

Nieuwe kleurcode?

Geacht farceforum,
Is dit weer zo een hommel die zich niet aan de etikette houdt?

Ik zag hem vanaf de fiets zo oranje was hij, terwijl konninginnedag toch al weer lang voorbij is, of is er weer iets met een of andere sport aan de hand?

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten