Solitare wesp

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Solitare wesp

Bericht door Hans van der Post. » ma 16 apr 2007, 21:49

Een drietal foto's van een wesp die vorig jaar juli een aantal cellen bouwde op een niet in gebruikzijnde slaapkamer waarop een boekenplank aantal ordners stonden.
Bij toeval ontdekte ik dit.
Doordat het een warme zomer was heeft het raam op die kamer een aantal weken dag en nacht open gestaan. Op een zondagochtend was ik op de bewuste kamer en er zoefde wat voorbij zag niet wat het was, even later weer terug het raam uit. Even gewacht en ja met een grote snelheid weer de kamer in en verdween het zeer resoluut tussen twee scheefstaande ordners. "Nu heb ik je" en deed het raam dicht! Hoorde tussen de ordners een hoog frequent trillend geluid, -zoiets wat hommels doen bij het vergaren van stuifmeel in een papaverbloem.

Even later botste het insect met grote snelheid tegen het gesloten raam. Kon niet goed zien wat het nu eigenlijk was. Vond het jammer om het zo aan zijn eind te laten komen en deed het raam weer open.
Er zijn in de volgende twee dagen nog drie cellen bijgebouwd. Veertien dagen later heb ik het raam dicht gedaan. In oktober toen het nog steeds zonnig en warm was vond ik voor het raam een dood insect wat op een wespachtige leek.
Keek naar de kleiachtige cellen waarvan een open was en een tweede op het punt van uitlopen stond. Deze wesp heb ik gefotografeerd. De ordner staat nu in de koele schuur in afwachting op betere tijden. Er zijn niet meer wespen geboren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu mijn simpele vraag: welke wesp heb ik onderkomen verschaft.
Wat voert de wesp aan haar larven
Hans

Jaap van Assenbergh
Berichten:458
Lid geworden op:di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds:1989
Aantal volken:10
Locatie:Tricht
Contacteer:

Re: Solitare wesp

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 17 apr 2007, 09:45

Hoi Hans,

Ik zou in eerste instantie denken aan de Urntjeswesp (Eumenes papillarius) maar ik ben niet zeker. Met name het dunne middenlijf van jouw versie komt niet overeen. Die wordt bij de urntjeswesp voor het achterlijf iets dikker. Ook heeft de urntjeswesp wat meer geel op het kopstuk en het achterlijf.
Er komen in nederland meerdere soorten voor van deze wesp wat misschien de verschillen verklaart. Ook dat jouw foto een vrij jong exemplaar is kan de verschillen verklaren.
Maar nogmaals: hij lijkt er op. Ik ben er lang niet zeker van.

Jaap

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Solitare wesp

Bericht door Jaap v.Popering » di 17 apr 2007, 19:36

Een mooie wesp , maar hoe groot is hij .
In nederland komen vier urntjeswespen voor: Eumenes papillarius , E. coarctatus,E.pedunculatus , E.coronatus. van de laatste zijn maar twee vindplaatsen bekend
Afbeelding
Deze zijn allemaal tussen de 12 en 17 mm. Kenmerken ,Borststuk bijna kogelrond, achterlijf opvallend smal en lang. Eerste achterlijfsegment slechts half zo breed als het tweede en als een lange kegelvormige steel van de rest van het achterlijf afgesnoerd.Gehele lichaam rijkelijk getekend.
Zij voeden zich in hoofdzaak met spanrupsen.
Als hij langer is (20 tot 25 mm) zou het de Delta unguiculata kunnen zijn ,maar die komt in nederland niet voor

Jaap van P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Solitare wesp

Bericht door Hans van der Post. » di 17 apr 2007, 20:22

De "klei"cellen zijn 24 mm lang en de wesp schatte ik 5 mm langer
Hans

jelle
Berichten:8
Lid geworden op:za 21 mei 2005, 21:53
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Solitare wesp

Bericht door jelle » zo 22 apr 2007, 11:45

Nog beter. Je hebt waarschijnlijk een nieuwe soort voor Nederland ontdekt!!
Het gaat om Sceliphron curvatum. Ik zou daar heel blij mee zijn, maar wordt door sommigen wel als exoot beschouwd.
Even googlen op de naam en je vind heel wat informatie.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Solitare wesp

Bericht door Hans van der Post. » zo 22 apr 2007, 14:37

Inderdaad Jelle ik denk dat het de juiste naam is. Eeven gegoogled (of t)kom dan foto's met zelfde wesp tegen.
Dank.
Hans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Solitare wesp

Bericht door Hans van der Post. » vr 04 mei 2007, 00:08

Ik had ook een vraag uitstaan bij een collega imker die bij Naturalis werkt - niet in de insecten afdeling. Hij weet wel de weg.
Ik stuurde hem de foto's van de wesp.
Het antwoord:
Hier de reactie: wel speciaal dat jij de primeur hebt, gefeliciteerd.

Dit is inderdaad een metselwesp, maar een heel andere groep dan men verwacht in Nederland. Het is Sceliphron curvatum, of tewel oosterse langsteelwesp. Komt al voor in Duitsland, dus was te verwachten, maar toch wel erg dichtbij Naturalis!!
Met hartelijke groet,
Kees van Achterberg


een tweede reactie:

Best Hans, sorry maar mijn nederlands is zeer slecht.
I'm very interested in your data about Sceliphron curvatum in Netherlands. Could you tell me please where and when you have made this observation?

I have wrote a paper on this species in the "Bulletin de la Société Entomologique de France". You can see the known distribution of this species here : http://www.atlashymenoptera.net/page.asp?ID=1

Sincerely yours,
Yvan Barbier

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten