Bij toeval ontdekte ik dit.
Doordat het een warme zomer was heeft het raam op die kamer een aantal weken dag en nacht open gestaan. Op een zondagochtend was ik op de bewuste kamer en er zoefde wat voorbij zag niet wat het was, even later weer terug het raam uit. Even gewacht en ja met een grote snelheid weer de kamer in en verdween het zeer resoluut tussen twee scheefstaande ordners. "Nu heb ik je" en deed het raam dicht! Hoorde tussen de ordners een hoog frequent trillend geluid, -zoiets wat hommels doen bij het vergaren van stuifmeel in een papaverbloem.
Even later botste het insect met grote snelheid tegen het gesloten raam. Kon niet goed zien wat het nu eigenlijk was. Vond het jammer om het zo aan zijn eind te laten komen en deed het raam weer open.
Er zijn in de volgende twee dagen nog drie cellen bijgebouwd. Veertien dagen later heb ik het raam dicht gedaan. In oktober toen het nog steeds zonnig en warm was vond ik voor het raam een dood insect wat op een wespachtige leek.
Keek naar de kleiachtige cellen waarvan een open was en een tweede op het punt van uitlopen stond. Deze wesp heb ik gefotografeerd. De ordner staat nu in de koele schuur in afwachting op betere tijden. Er zijn niet meer wespen geboren.

Nu mijn simpele vraag: welke wesp heb ik onderkomen verschaft.
Wat voert de wesp aan haar larven
Hans