Echium uit Urugay

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Echium uit Urugay

Bericht door Huib Koel »

Hans vd Post had als eerste de zaadjes van de Echium vulgare Uruguay gezaaid en inmiddels een plant in bloei. Reden genoeg om eens langs te gaan.
De geestgronden van Oegstgeest en de verzorging van een fuchsia-kenner hebben deze plant doen besluiten om nu reeds bloem te zetten.
Afbeelding
Wat opvalt aan deze plant t.o.v. de inheemse echium: de grote bloemen en de meer eironde rozetbladeren. De plant blijkt gevoelig voor slakkenvraat en mineerders (dat doet de inheemse ook). De kleur van de bloem en de bloeiwijze (schicht) zijn schitterend.
Afbeelding
en ook bij deze plant is de signatuur duidelijk... het einde van de vrouwelijke stempel is gespleten, zoals een slangetong.
Afbeelding
Ik ben benieuwd hoe de planten in Zwijndrecht en Maurik het doen.
De plant in Oegstgeest gaat onder het mes van het Nationaal Herbarium om te zien welke soort het is.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Echium uit Urugay

Bericht door Hans van der Post. »

Huib schreef:
De plant in Oegstgeest gaat onder het mes van het Nationaal
Herbarium om te zien welke soort het is.
[}:)]de plant staat al achter schrikdraad[:p]
Hans
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten: 130
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Echium uit Urugay

Bericht door Leo van der Heijden »

Ik ben benieuwd hoe de planten in Zwijndrecht en Maurik het doen.
Huib, Vanuit Zwijndrecht moet ik je teleurstellen. Het 'stof'
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Echium uit Urugay

Bericht door Oude Essink »

De bladrosetten van mijn drie planten hebben nu een diagonaal
van 36 cm, zij hebben nu ook een binnenrosette en ik hoop, dat zij nu spoedig omhoog komen. Blad ziet er gaaf en gezond uit.
Maurik, hennie oes
Afbeelding
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Echium uit Urugay

Bericht door Huib Koel »

..
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Echium uit Urugay

Bericht door Oude Essink »

Slangekruid'¦.Echium Vulgare Uruguay
Tot mijn vreugde zijn ondanks het mieserweer ook mijn drie stekjes van Huib aan het bloeien gekomen. Uit de forse rozetten zijn een tiental stelen tevoorschijn gekomen; deze hebben vanuit de bladoksels een groot aantal horizontale, opkrullende schichtjes waaruit de bloemen tevoorschijn komen; even voor het opengaan zijn deze rood; opengaand worden zij paars en vervolgens blauw; aan iedere schicht is telkens één bloem geheel open en als ik het aantal knoppen tel, kan ik nog maanden plezier aan deze planten beleven.
Hoewel er nog niet zoveel bloemen zijn, hebben zij niet over bezoek te klagen.
Echis is het Oudgriekse woord voor: adder. Echion was een medicijn om adderbeten te behandelen en werd bereid uit de as van adders. De gespleten stempel en de muilvormige bloem zullen aanleiding voor de naam geweest zijn.

Afbeelding
Uit de keel komen 5 meeldraden tevoorschijn; bij het opengaan van de bloem zijn de helmknoppen rijp; de stamper met zijn tweedelige stempel (addertong!) komt even later; de keel zelf bestaat uit een korte buis met bovenstandig vruchtbeginsel; de nectar wordt onderaan het vruchtbeginsel aangeboden. Bijen, hommels en vlinders kunnen er gemakkelijk bij; vliegen knagen rechtstreeks het stuifmeel van de helmknoppen.

Afbeelding

De bloem is duidelijk 'lipbloemig'
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Echium uit Urugay

Bericht door maartenkleijne »

Even eigenlijk ten overvloede bij dit schitterende verhaal.

Hennie zei:
"De bloem is duidelijk 'lipbloemig'
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Echium uit Urugay

Bericht door Oude Essink »

Nee Maarten, Jij bent een goed verstaander en ik bedoel dus niet de lipbloemigen uit de traditionele flora. Ik determineer en beschrijf planten naar haar bloemvorm en haar bestuivingsmechanisme; dat onze oude Flora het slangenkruid bij de ruwbladigen indeelt is daarom niet interessant. Ik volg de indeling van H.Kugler, Blütenöcologie, Stuttgart 1970 (2edruk). Hij deelt in naar: schotelvormige bloemen onderverdeeld in alleen Pollen leverend of alleen Nectar of beide; nectar open afgeleverd of verborgen. Trechter vormig;
klokjesvormig met strooiinrichting of met kleverige pollen. Trompetvormig; meeldraden in de kroonbuis of buiten. Lipbloemigen; eigenlijke lipbloemen (dovenetel); keelbloemig (balsemiem) hier valt ook slangenkruid onder; maskebloemen; enz. vlinderbloemen met drukmechanisme; met explosiemechanisme; met borstelinrichting enz. hoofdjestypen.
En zo door tot 10 hoofdvormen. In de litteratuur krijgt deze benadering steeds meer navolging; zie bij voorbeeld de Thieme gids: Bloemen van bomen en heesters 1990; de determinatie geheel volgens bloemmodellen.
Spreekt mij erg aan.
hennie oes
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Echium uit Urugay

Bericht door Hans van der Post. »

Huib schrijft:
Ik heb nog niet het hele verhaal van Hennie kunnen lezen, maar ben nu al benieuwd hoe onze plantjes de winter door komen.
Nu Huib de plantjes niet maar de zaden wel. De Plant lijkt eenjarig te zijn, ze maken geen nieuwe rozet. Ik heb volop zaden maar geen "stof". Zaai wat in een pot laat deze buiten staan en de rest bewaar ik tot volgend jaar.
Hans.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten