Heide 2002 (plus toevoegingen)

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator:maartenkleijne

Huib Koel
Berichten:517
Lid geworden op:wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Huib Koel » vr 16 aug 2002, 22:20

Kortom: Zondag 8 september gaat Leendert (met Huib en zus Irene (van het FD)) heidehoning slingeren op Bee-at-Home. Komt dat zien op de Floriade
Huib Koel :cool:

leendert
Berichten:61
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door leendert » zo 18 aug 2002, 19:10

Herstel: op 18 aug. bleek de heide weliswaar mooi paars te zijn maar toch nog voor 80% slechts in de knop te zitten. De bijen brengen meer stuifmeel dan nectar binnen. Dat belooft wat als ie echt in volle bloei staat.

In z.o.-Brabant honingt de heide al twee weken..... en niet te weinig!

Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 aug 2002, 23:37

Met de bijen op vakantie. Honingkamers in de caravan. Hupsakee'¦..and go to Dwingeloo.
Immers ik moest toch eens even een kijkje nemen bij de bijen, want met dit weertje weet je het maar nooit. (Ik moet de heidedracht in de praktijk gaan leren kennen en niet alleen uit de boekjes) En wat is nou leuker om bijen en vakantie te combineren?????

Meteen ben ik na de aankomst (vrijdag-middag) op zoek gegaan na de bijen. Tja, nu kwam ik uit een andere richting en dat is dan zoeken geblazen, maar na een paar uur rond fietsen kwamen we bij het rulle zandpad. Ruller als ooit, want begaanbaar met de fiets was het niet meer (u voelt hem al aankomen).
Bzzzz'¦'¦..Prik'¦'¦Een bij stak mijn vader, die mij gezelschap hield, links op zijn voorhoofd. Meteen heb ik de angel eruit gehaald. Dat ene nare rare bijtje vergalde z'n hele weekend. Als Catweazle met eerst een dicht oog en later twee onder z'n ogen uitgezakte rode wallen (tot en met maandag avond ) kon ie niet veel meer doen dan het oog koelen met koelelementen.
We zijn maar weer van de hei naar huis gefietst.

De '˜s-avonds ben ik met de auto naar de heide getogen en wat ik daar aantrof tjonge tjonge'¦'¦.


J.P.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 aug 2002, 23:38

[center]Tussenvoeging(II)[/center]


Augustus
Augustus is gewoonlijk de maand van zelf verwijten.
De heide honingt niet ieder jaar even goed, laat ik liever zeggen, vaak heel slecht en daarom rekenen vele imkers niet eens meer op een heidedracht.
Is het nu een eens goed heidejaar, zodat de honingbronnen rijkelijk vloeien, dan zijn de had-ik's niet van de lucht.
Had ik dit en had ik dat maar gedaan.
Maar met had-ik's komt men in de maand augustus niet verder.
Bijenhouden is geen speculatie, het is aanhoudende zorg, welke goed beloond wordt bij een goed en eveneens bij een slecht jaar.
Citaat uit:
HET BIJENBOEK
Practisch handboek der bijenteelt
JOH. A. JOUSTRA
Redacteur van het maandschrift voor bijenteelt
en oud-redacteur van 'DE PRACTISCHE IMKER'

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 19 aug 2002, 23:39

Gelukkig hanteer ik geen had-ik's, maar gebruik ik juist heb-ik's. Ik heb zeven heidevolken naar de heide toegebracht. En wat ik tijdens mijn vakantieperiode aantrof was overweldigend. Mijn eerste bezoek aan de heide draait uit op een groot succes. Volgens mij is dit heidejaar uitstekend te noemen. Hetzij uitmuntend. Maar ja ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Vrijdagavond (17-08-02) moest ik noodgedwongen bij twee volken extra honingkamers plaatsen. We hebben nog drie weken te gaan en deze twee volken zaten vol met heidehoning.
(Dezelfde geur steeg op uit de kast als bij het openen van het potje heidehoning wat ik van F.v.T. vorig jaar kreeg
Bij één volk waar de moer niet onder het rooster was beland (foutje van de imker) zat zelfs de broedkamer vol met honing en stuifmeel. Ergens vreselijk, want de moer haar werkruimte was gereduceerd tot drie kleine honingkamerraampjes. Dierebeulerij, maar jaaaa nogmaals wie heidehoning wil winnen moet bijenproppen. (Ondanks tegenstrijdige gevoelens stond ik van binnen te jubelelen.)
Ik heb toen het rooster onder de honingkamer weggehaald en boven op de honingkamer geplaatst. Nu heeft de moer weer vrij spel. Vervolgens de nieuwe honingkamer op de volle geplaatst. Bij dit switchprocedee stoven de bijen vervolgens naar boven en zou het herplaatsen van de oude honigkameer flink wat dode bijen betekenen. Een flinke dot rook plus de veger zorgden ervoor dat ik veiloos de bak terug kon plaatsen. Het rooster en vervolgens de nieuwe lege honingkamer erop. De bijen hebben die avond in de open lucht de nacht doorgebracht.

Meer honingkamers was ik nodig. Misschien vallen de heb ik's verkeerd uit. Maar ik haat vervelende had-ik's. Op zondag (gisteren), toen ik weer beschikking had over een honingkamer, heb ik een lege honingkamer op broedkamerformaat geplaatst bij een ander zeer goed volk. Deze had al een hele kamer (op broedkamerformaat) vol gehaald.

Is het dan allemaal rozengeur en maneschijn????
Nee hoor. Een volk had maar twee zijramen volgehaald. De honingkamer was vrijwel leeg. Dit volk met jong moer en veel broed is een goed voorbeeld van wat Minderhoud beschreef. Het overgebleven afgezwermde volk had zo'n vier weken voor de dracht weer een leggende moer. De volwassen bijen waren dus oud en de jonge bijen dus te jong. Verder het volk niet gevoerd. Inschattingsfout van de imker.

Mij staan, zoals het er nu voor staat ca. tien bakken met slingerbare heidehoning te wachten.
U ziet het, had u maar'¦'¦'¦...


J.P.

Jeroen Vorstman
Berichten:11
Lid geworden op:di 15 jan 2002, 12:58
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jeroen Vorstman » di 20 aug 2002, 13:20

Mij staan, zoals het er nu voor staat ca. tien bakken met slingerbare heidehoning te wachten.
U ziet het, had u maar………...

Jelte,

Slingerbare heidehoning??? Eerst tien keer tien ramen kolben!!!
Je zal zien, was ik maar...

groeten

Jeroen

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Erik Speksnijder » di 20 aug 2002, 20:31

Mij staan, zoals het er nu voor staat ca. tien bakken met slingerbare heidehoning te wachten.
U ziet het, had u maar………...

J.P.
had u maar.... Nee dank je Jelte.
De afgelopen weken stonden grote delen van Zeeland in bloei met een minder klassieke, maar zeker zo'n mooie plant, namelijk luzerne. En vliegen dat de bijtjes deden....
Zodra het weer een beetje droog is, kan ik een kijkje nemen. Bij 2 kasten zag ik de bijtjes al massaal aan de vliegplank hangen; hier lachen schitterend wit-verzegelde raampjes me straks tegemoet.
Schitterende, makkelijk te slingeren honing, licht van kleur, langzaam en fijn kristalliserend en heerlijk van smaak - een beetje vergelijkbaar met acacia-honing - wat wil je nog meer? Heide, nee dank je.


Erik

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Frans vanTongeren » di 20 aug 2002, 21:21

Hallo heidemannekes,
Bij het inschatten van de hoeveelheid 'slingerheidehoning'.., moet je flink gas terugnemen.
Er blijft door het geleiachtige karakter van de honing maar liefst...25 % achter in de raampjes. Dat krijg je er niet uitgekolbt/uitgeslingerd. Vooral 'in den beginne' blijft er, door gebrek aan ervaring met het kolben en het regelen van de temperatuur, veel honing achter.
Van het restant in de raten kunnen slechts 'uitlikbijen' genieten!
Ook je raampjes zien er treurig en verfomfaaid uit na die harde aanpak.
Bij nader nazien zijn de mishandelde raten .. rijp voor de zonnewassmelter! Zelfs IN de kast,weten de bijen er vrij weinig fraais van te maken.
Daarom is het commercieler, minder arbeidsintensief en minder teleurstellend om RAATHONING te winnen.
Maar, gewoon doorgaan want..,vakmanschap moet ontwikkeld worden!

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 22 aug 2002, 15:49

Tussenvoeging III


[quote] Uitgestrekte Heidevelden. Het is de glorie uit het landlevenverleden. De uitgestrektheid is al lang verdwenen. Vele heidegronden zijn honderdvijftig tot honderd jaar geleden veranderd in landbouwgronden. Rondom Burgum is door Dr Nicolaas Ypeij hectaren heidegrond in het kader van een werkverschaffingproject omgetoverd in vruchtbare langbouwgrond. Het uiteindelijke doel was welvaart voor de arme heidebewoners. Vele namen van plaatsjes, straten e.d. getuigen er stil van. Dr. N. Ypeij werd uit dank koninklijk onderscheiden.
Maar de imkers uit die tijd'¦'¦'¦'¦'¦'¦'¦.die werden zoals nu nog steeds gebeurt, gedupeerd.

Tegenwoordig zou omzetting van heide in landbouwgrond niet meer zo snel gebeuren. Er is alleen wel een andere grote bedreiging van het voortbestaan van onze Nederlandse heidevelden. De verruiging.
Het viel me op dat de heide niet een aaneengesloten vlak paars was. Natuurlijk zorgen stukken Kraaiheide en Dopheide voor de zogenaamde groene afwisseling en neutraliseren het paars.
Een wat ouder '˜over de hei wandelend' echtpaar wist mij definitief te overtuigen: 'Het valt ons tegen wat we hier zien. De heide is niet echt meer paars.'

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Heide 2002 (plus toevoegingen)

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 23 aug 2002, 11:13

Jelte Pieter schrijft:
en zie daar kleine Pijpenstrootjes staan alweer te popelen.
Wat is dan nog een mogelijkheid????
Ja JP, juist als imker heb je de mogelijkheid om het pijpestrootje iets in te dammen (en de heide weer paarser te maken). Dat pijpestrootje heeft nog een aantal andere namen, o.a. buntgras. En van bunt zijn de allermooiste korven en manden te vlechten door '¦ imkers. Verzamel het aan het eind van deze maand of in september, dan is de kleur nog mooi en heeft het zich nog niet uitgezaaid. Trek er wel een paar handschoenen erbij aan want je kan je er lelijk aan snijden. Een korf of kieps van bunt gaat veel langer mee dan die van roggestro en zijn bovendien veel mooier. Na het gras gedroogd te hebben kan je aan het werk. Zou je niet aanraden er een van Luneburger formaat te maken, een korf met 5 cm dikke wanden zal niet te tillen zijn.
Wist je overigens dat vroeger het pijpestrootje beschermd was en niet zonder toestemming geplukt mocht worden? Dat is nu anders, de boswachters staan zelfs bijna te juichen als ze zien dat je het aan het verzamelen bent en verzoeken je zelfs, indien mogelijk, terug te komen. Voor mij is het jarenlang een vakantiewerkje geweest tijdens kampeertochten. Vlechtnaald en '“band werd van huis meegenomen, bunt ter plaatse gedroogd (op het dak van de auto gaat het snel) en verwerkt. Fietsen en lezen gaat immers ook vervelen en op deze manier hou je er ook nog iets aan over.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten