Huib Koel

Moderator: maartenkleijne
Citaat uit:Augustus
Augustus is gewoonlijk de maand van zelf verwijten.
De heide honingt niet ieder jaar even goed, laat ik liever zeggen, vaak heel slecht en daarom rekenen vele imkers niet eens meer op een heidedracht.
Is het nu een eens goed heidejaar, zodat de honingbronnen rijkelijk vloeien, dan zijn de had-ik's niet van de lucht.
Had ik dit en had ik dat maar gedaan.
Maar met had-ik's komt men in de maand augustus niet verder.
Bijenhouden is geen speculatie, het is aanhoudende zorg, welke goed beloond wordt bij een goed en eveneens bij een slecht jaar.
Mij staan, zoals het er nu voor staat ca. tien bakken met slingerbare heidehoning te wachten.
U ziet het, had u maar………...
had u maar.... Nee dank je Jelte.Mij staan, zoals het er nu voor staat ca. tien bakken met slingerbare heidehoning te wachten.
U ziet het, had u maar………...
J.P.
Ja JP, juist als imker heb je de mogelijkheid om het pijpestrootje iets in te dammen (en de heide weer paarser te maken). Dat pijpestrootje heeft nog een aantal andere namen, o.a. buntgras. En van bunt zijn de allermooiste korven en manden te vlechten door '¦ imkers. Verzamel het aan het eind van deze maand of in september, dan is de kleur nog mooi en heeft het zich nog niet uitgezaaid. Trek er wel een paar handschoenen erbij aan want je kan je er lelijk aan snijden. Een korf of kieps van bunt gaat veel langer mee dan die van roggestro en zijn bovendien veel mooier. Na het gras gedroogd te hebben kan je aan het werk. Zou je niet aanraden er een van Luneburger formaat te maken, een korf met 5 cm dikke wanden zal niet te tillen zijn.en zie daar kleine Pijpenstrootjes staan alweer te popelen.
Wat is dan nog een mogelijkheid????
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten