Hoe kan je honing leuk op tafel presenteren

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Hoe kan je honing leuk op tafel presenteren

Bericht door Franschman » wo 29 mei 2019, 14:01

Beste Beeleevers,
Ik ga er van uit dat U allemaal regelmatig honing eet. Wij, als imkers weten dat het eten van nieuwe warme raat, gevuld met honing, toch een bijzondere kick geeft ja, een intiem geheim is dat alleen echte, ingewijde imkers kennen! :o
Het is een ervaring die elke imker novice zou moeten ervaren :dance: . Een onderdeel van de beginnerscursus wellicht ?

De ultieme klapper is het natuurlijk als de zelf geslingerde honing ter tafel komt. Dat kan met enig ritueel gepaard gaan :lol: ( in het Frans heet dat: avec Pompe ! ) Weer wat Frans geleerd :)
Een schone pot met fraai etiket is een begin ! Diverse Engelse gerenommeerde chique porseleinbakkers zoals Wegdgewood hebben zich ook laten verleiden een honingpot te creëren. Sommige imkers hebben een hele verzameling aangelegd, waarmee een klein museumpje zou kunnen worden ingericht. :o
Imkeren is dus één, maar de presentatie van het product is twee.

Hier ziet U een voorbeeld van een antieke, traditionele Franse honingpot in de vorm van een bijenkorf met die typische Franse 'hoed ",' de chapeau' dus, ter bescherming van de strokorf. ( In Nederland gebruikte Heide imkers vroeger wel een 'Smacht', een strooien beschermhokje voor meerdere korven. )
Ik scoorde deze pot op een "Foire a la Brocante', een Franse rommelmarkt. :doh: Met enige trots kan ik die pot nu op tafel zetten.
Ohhh... wat leuk klinkt het dan. :dance:

Oude Franse strokorven kennen veelal een houten onderbouw en daarvan zal ik U een volgende keer een paar van laten zien.
Leuk misschien voor het nieuw te verschijnen Korfboek van "onze Bart" :D
Als U een leuke honingpot heeft, laat mij en de anderen dan daarvan eens genieten .Laat maar zien. Altijd leuk. Doen ! :pray:
Traditionele Franse korf  van glas als honingpot.JPG

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hoe kan je honing leuk op tafel presenteren

Bericht door Franschman » do 30 mei 2019, 22:36

Beste Beelievers,
Ik wacht nog op jullie plaatjes van bijzondere en leuke honingpotten die een verrijking zijn op de gedekte tafel.
Wil je echt chique uitpakken dan komt zilver op tafel, netjes onderhouden en gepoetst met een glazen binnenpot.
Bij het programma 'Tussen Kunst en Kitsch' zal zo'n zilveren object zeker scoren ! :?
Oma lief aankijken ?? :lol: of speuren op rommelmarkten.
Zilveren honingpot (frans).jpg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten