Bijen en boeken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Bijen en boeken

Bericht door Franschman »

Beste 'Mellifica aanhangers' ,
Wellicht is mijn vraag overbodig omdat ik het forum niet goed heb afgespeurd , maar mijn vraag is deze:

Een thema waarin boeken over bijen worden getoond en zo mogelijk worden gerecenseerd lijkt mij top.
Ik kan zelf een duit in het zakje doen ook vwb Franse boeken die ook voor de niet francophones ( ik had het niet in mijn pakket/profiel :? ) aardig zijn.

Ik denk dat het verstandig is het thema te structureren naar onderwerp zoals Imkertechniek, historie, drachtplanten, imkerverhalen , bijen en imkers voor kinderen etc.
Gebruikersavatar
marcv
Berichten: 122
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 17:07
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijen en boeken

Bericht door marcv »

Dat lijkt mij een prima idee, een boekenrubriek!

Kent er niemand trouwens Franse (of nog beter Engelse) boeken over/of waarin vooral met Dadant(-Blatt) wordt gewerkt?

En goeie boeken over koninginneteelt/selectie...
Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Bijen en boeken

Bericht door semar »

mijn bedrijfswijze van broeder adam, verkijgbaar in duits en engels.

vriendelijke groet

Semar (Dominique)
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en boeken

Bericht door Franschman »

Ik heb door 'omstandigheden', lig in Maartenskliniek, wel internet een ,maar typen per lettertje wat moeizaam. Na operatie hier wel tijd om boek ' De Bij ' van Bee /Beatrice Wilson te lezen.

Conclusie;dit 366 pag dikke boekje (half A4 formaat) uit 2004, is goed leesbaar, de figuren zijn matig van kwaliteit en in zwart wit.
Hfdst. als 'werk', seks, politiek, leven en dood , zijn zeker aardig maar soms is haar stijl langdradig en badinerend.

Toch is er in het Nederlandse taalgebied niet veel over dit onderwerp. Als oud docent geef ik het een cijfer 7 ! Ik kocht dit boekje voor ca 5 euro op een boekenbeurs (overschotten) BEE HAPPY :be8:
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen en boeken

Bericht door Bart de Coo »

'Bee' Wilson een 7? Barbaar! :wink: Dat is een meesterwerkje. Moet je eens kijken wat een research erin zit en moet je eens kijken wat een bak onderzoeksgeld ze ervoor gekregen heeft. Dat is allemaal geen garantie voor een goed boek, maar een zeven... Haar beschrijving van de ontdekkingen door de eeuwen heen is bijvoorbeeld erg goed en gedetailleerd en vooral erg leesbaar. Lees het stuk over Huber nog maar eens bijvoorbeeld.

Maar goed, je ligt dus in het ziekenhuis. Shit. Dan moet er even gauw wat lectuur geregeld worden. Heb je al eens (historische) bijenboeken overwogen? Op projectgutenberg.org vind je er verschillende, waaronder een vertaling van Edwardes en twee oorspronkelijk Nederlandse: Hendrix en Dirks. Hendrix is een korvenboek, geschreven in dialect en Dirks schrijft over de 'Dzierzonsche methode'. Beide erg leesbaar, vind ik. Misschien vind je nog wel ergens La vie des abeilles van Maurice Maeterlinck, in een of andere vertaling, als je geen Frans leest, maar volgens mij doe je dat wel (Check in dat geval ook even dat boek van Warré! Ik geloof dat het Apiculture pour tous heette of zo. Staat ook integraal online.) Hij is ook in het Nederlands vertaald.

Op projectgutenberg kun je alle boeken downloaden als iBook, maar dan moet je misschien wel een tablet hebben. Anders moet je op een laptop gaan liggen lezen of je moet iemand vriendelijk aankijken die het voor je wil printen.

In elk geval veel sterkte ermee.


Groet,


Bart
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en boeken

Bericht door Franschman »

Leuk dat je reageert Bart.
Er bestaan dus wel degelijk meningen over bijenboeken. Hiermee is dus de BIJENBOEKENCLUB een feit. Hoera
Zo'n recensie blijft natuurlijk persoonlijk.Daarom zijn reacties em vergelijkende meningen welkom !

Feit blijft dat ze bepaalde onderwerpen wel uitdiept maar de manier van verwoorden van het resultaat vind ik niet altijd geweldig. Zo beschrijft ze aardig het karakter en de aard van 'de imker' maar elders krijg je een langdradig verhaal over het manipuleren van bijen door het vormen van bijenbaarden.

Ook van de figuren valt wat te zeggen. Waarom een grote foto van de Mormonen oprichter en zijn vrouwen. Dat doet weinig ter zake in het geval van de bijensymboliek in Utah. Sorry ik blijf bij mijn 7!

Na voetoperatie nu thuis maar nog niet mobiel dus het volgende bijenboek ligt op de recensietafel Nu eens een Frans alomvattend werk waar ik nu al een 8 aan geef en ook voor de niet frans lezers een hebbe ding is!! Kom spoedig met resultaat,en de titel natuurlijk :wink:
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en boeken

Bericht door Franschman »

O.K belofte maakt schuld.
Ik wil een lans breken voor een Frans boekje dat elke Nederlandse imker zeker gaat kopen. Waarom?

1. Het is veel omvattend dus veel thema's worden behandeld , veel kleuren afbeeldingen
2. het is goedkoop ca 12 euro !!!!!!!!!
3. handig formaat, pocket
4. uniek beeldmateriaal
5. goede prijs kwaliteit verhouding
Titel : LA CITÉ DES ABEILLES, Buno Corbara,143blz. , Decouvertes Gallimard isbn 207053107-4 nov 1991

Gallimard is een grote Franse uitgever die een reeks boekjes in de handel heeft gebracht, waar je in kort bestek goed geïnformeerd wordt over een onderwerp. Het credo daarbij is dat je beter een goed fuguur kan laten zien dan een lange tekst. Het is wervender en verkoopt beter zeker aan de moderne Internet generatie !.
Ook Dorling-Kindersley heeft een Engelse tegenhanger van dit concept (ook in Nederlandse vertaling verkrijgbaar) over een reeks van onderwerpen.Helaas niet over bijen wel over insecten in het algemeen.

Ik geef dit Franse boekje een 10 !!
Vrijwel alle aspecten van de bijen komen aan bod en de vele afbeeldingen maken het een boekje dat voor een 'niet-frans-lezer' toch geschikt is. Kopen dus !!

Hoor gaarne Uw reacties over inhoud en mijn commentaar. :be5:

Heeft U meer geld te besteden dan is een groot en uitgebreider boek aanwezig "L'Homme et l'abeille van Philippe Marchenay uitgave van Berger-Levrault
isbn2-7013-0257-9 Ca 40 euro maar dan heb je ook iets in handen van meer dan 200 blz bijen- en imkerkennis Een ruime 8 krijgt dat boek.

Moet ik doorgaan met deze 'Bijenboekenrubriek' ? Salut les apiculteurs :P
Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Bijen en boeken

Bericht door Bijenhoudster »

Franschman schreef: Zo beschrijft ze aardig het karakter en de aard van 'de imker'
Daar ben ik nieuwsgierig na, vertel...

Ik herinner mij van de boeken in WUR dat ik teleurgesteld was over de oude "rommel" (...nu krijg ik ook van Bart op mijn kop, want die houd geloof ik van oude boeken...). Er stond er zo op eerste indruk niets bij waarvan ik dacht, leuk die neem ik mee. Heb uiteindelijk iets over koninginneteelt meegenomen omdat ik daar een cursus in ging volgen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Bijen en boeken

Bericht door Bart de Coo »

Ik zal je niet meteen op je kop geven, maar ik zou precies het tegenovergestelde hebben. Als ik oog in oog zou staan met een paar meter oude bijenboeken, dan zou ik bij wijze van spreken in extase raken. Ooit wil ik gewoon álles van voor 1900 gelezen hebben - in het Nederlands. Dat is niet zo'n enorme klus. Het gaat misschien om twintig titels. Maar ja, ze zijn gewoon onvindbaar, behalve in Wageningen. Zo zit ik wel eens te googelen op oude titels en dan hoop ik dat een of ander antiquariaat iets heeft liggen. Nooit succes gehad. Zo zocht ik het boek van Brouwer uit 1809, een vertaling van een zekere Christ. Ik vroeg het op bij het Bijenhuis. Bleken ze niet te hebben. Ik zocht me te pletter naar een achttiende-eeuwse titel, een of andere dominee of zo. Voslagen onvindbaar. Ik wist dat het ooit bestaan had, omdat Schotman het vermeldt.

Blijkt de hele reutemeteut gewoon in Wageningen op de plank te staan, in de ub dan. Je begrijpt dat ik mij daar eens wat middagen ga ingraven. Mede met dank aan J.P. Dijkstra die ooit de complete lijst van Wageningen op dit forum publiceerde.

Overigens heb ik heel weinig behoefte aan lectuur over de praktijk van het moderne bijenhouden. Volg een cursus. Doe mee aan het forum. Stap eens op iemand af. Lees Bijenhouden. Veel leuker vind ik boeken waarin dingen verteld worden die je niet op cursussen hoort. Zo las ik met de kerst

James Gould en Carol Grant Gould. De honingbij, een samenleving van kleine giganten. Natuur & Techniek. Maastricht/Brussel 1992.

met daarin een uiterst gedetailleerd verslag van de onderzoekingen van Von Frisch en zijn team. Wel saai zo nu en dan, maar je leest het nergens anders.

Over Franse boeken. Ik bezit alleen een stripboek: Le balle des abeilles. (Het zou ook 'la' kunnen zijn. En ook wel 'bal'. Corrigeer me gerust.) Want mijn Frans is maar magertjes. Een Kuifje of een Lucky Luke, of een Petit Nicholas met een woordenboek ernaast, dat gaat nog net. Dus dat boek dat Franschman voorstelt - veel plaatjes! Internetgeneratie! - moest ik misschien maar eens proberen. Ik ga altijd op vakantie in Frankrijk en dan verplicht ik mezelf altijd om Frans te lezen.

Vandaag in de trein Het bie-boek van Jacob Cats uitgelezen op de iPad. Matig broddelwerk. Er zit een hele rare stijlbreuk in. Alsof er opeens heel iemand anders aan het woord is. Daarna keert het weer terug naar de oorspronkelijke stijl en dan worden er opeens dingen uit het begin letterlijk herhaald. Vreemd. Bovendien is Het bie-boek - waarvan je je dus kunt afvragen in hoeverre het helemaal van Cats is - grotendeels overgeschreven door de auteur van De naerstige bijenhouder uit 1670. Forumdeelnemer Eugeen vermoedde al zoiets. Hij heeft volkomen gelijk.


Groet,

Bart
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bijen en boeken

Bericht door Franschman »

Beste mensen,
Leuk dat ik hier ook bibliofiele imkers aantref. Tegen Bart zou ik willen zeggen: Zoek eens contact met Baldi Dekker in Oostwoud. Hij heeft een fraaie collectie oude en nieuwe bijenboeken en een heleboel gadgets. Uniek.( hij is de kunstenaar die de bij aan het bijenhuis heeft ontworpen en gemaakt)

Dan nog dit: Zouden we een 'BIJENBOEKCANON' kunnen opstellen van zo'n twintigtal boeken die elke imker eens gezien dan wel gelezen moet hebben
Ik zou daar de 'bijenbijbel' van Schotman in willen plaatsen maar ook een recent bijenleerboek. Wat vinden jullie daarvan en wat moet in dat "Bijencanon" ?

Welk boek zouden jullie een beginnend imker willen laten kopen als 'cursusboek' ( vraag van mijn zoon )ik begon ooit met dat groene boekje "Bijen hoe leer ik jullie kennen' door Jan van de Veluwe. Voor wat betreft lay out ziet dat er anno 2011 wat magertjes uit ofschoon ik er toen veel uit heb geleerd.

Laat maar weer eens wat horen mensen, dat is leuk ! :be3:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten