Wat deed je vandaag 2016.

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door bee-tree » ma 30 mei 2016, 23:47

Ik heb de volgende proef gedaan : Tussen 14 en 17 uur heb ik 5 potten
lichtgrof gekristalliseerde zomerhoning van vorig jaar
in de schoon gemaakte zonnewassmelter geplaatst.
Het was er goed weer voor, namelijk :
NIET onafgebroken brandende zon, maar frequent
voorbij komende lichte bewolking. Ik hield de temperatuur in de smelter voortdurend in de gaten.
Ze is niet boven 45 Celsius uit gekomen.
De honing is mooi vloeibaar geworden. Zjef :b10:

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » di 31 mei 2016, 21:02

Volken nagelopen op doppen.
Nog slechts een volk had doppen de rest was gestopt met het trekken van doppen.
Veel rijpe honing in de bovenste honingkamers, de een week terug opgezette broedkamers zit al wel beetje nectar in maar ik durf niet veel langer meer te wachten met slingeren omdat de linde er anders doorheen komt.
Broedkamers helemaal gevuld met honing, waar ik 2 van heb, zijn enorm zwaar :mrgreen:

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Kroese » wo 01 jun 2016, 22:04

Vandaag weer een starter gemaakt, en met larven gevuld.

Bij het afslaan van het eerste raam met open broed spatte de nectar eruit. Waarvan? Er staat niet echt veel Accasia, en daarvan zijn er ook al blaadjes afgeregend bij die enorme stortbuien.
De rest van de broedramen heb ik snel moeten vegen, waardoor er wel veel vliegbijen op de vleugels gingen.
Maar die heb ik niet nodig, wel de jonge voedster bijen.
Zelfs het omlarf raam waar ik mijn teelt larfjes uit moest halen zat vol met nectar.

Heb gelijk maar weer HK's onder de volle geplaatst, zodat ze het broednest leeg kunnen maken. :dance:

RutgerV
Berichten:144
Lid geworden op:do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door RutgerV » wo 01 jun 2016, 22:27

Dit had ik vandaag dus ook, alle bijen die ik afsloeg plakten aan elkaar, ik heb ze wel in een drieramer gedaan maar ze brommen niet en zijn volgens mij drukker met elkaar schoon te maken dan met de ingehangen larven. Morgen maar opnieuw proberen en dan pak ik wel bijen van ramen gesloten broed, daar kunnen ze tenminste niet overal verse nectar tussen stoppen.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » wo 01 jun 2016, 22:44

Hennie schreef
Heb gelijk maar weer HK's onder de volle geplaatst, zodat ze het broednest leeg kunnen maken.
Er is bij mij ook nog wel ruimte boven het broednest in de onderste HK's of BK's die boven het rooster staan. Toch pleuren ze het broednest momenteel weer vol nectar terwijl het net weer leeg was, wel jammer.

Freek

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Kroese » do 02 jun 2016, 21:09

Freek schreef:Hennie schreef
Heb gelijk maar weer HK's onder de volle geplaatst, zodat ze het broednest leeg kunnen maken.
Er is bij mij ook nog wel ruimte boven het broednest in de onderste HK's of BK's die boven het rooster staan. Toch pleuren ze het broednest momenteel weer vol nectar terwijl het net weer leeg was, wel jammer.

Freek
Het lijkt mij dat ze met man en macht aan het binnenslepen zijn van de nu beschikbare nectar.
De huisbijen kunnen daar gewoon niet tegen aan werken om het in te dikken, en het naar boven te brengen.
Moet je s'avonds en s'nacht eens voor de vlieggaten staan, het stinkt er naar de nectar.
Vervelend al die honing, moet ik straks weer slingeren en emmers vullen...... :D

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Steve_Delannoye » do 02 jun 2016, 21:41

Pfff hier een heel ander verhaal. De zon zagen we hier vorige zondag voor het laatst. Veel regen, motregen, wind en koud. De bijen hebben deze week amper gevlogen. Onbevruchte koninginnen zitten binnen te wachten op mooier weer. Hopelijk wordt het morgen beter en schijnt de zon toch even

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Hans van der Post. » do 02 jun 2016, 22:08

Ook hier aan de kust 14 C. met een noorden wind kracht 4 was het niet prettig om te larven. De volken waren narrig. De anders zo rustige bijenstand op de Buitenplaats was nu veranderd in saggerijn. Bijen die tegen je aanbotsen deden dit om een steekje uit te delen.
Hier is sinds vrijdag 29 mei de nectarkraan dicht!
!Hans.

Steve_Delannoye
Berichten:246
Lid geworden op:wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds:2014
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Steve_Delannoye » do 02 jun 2016, 22:17

Ik word er ook narrig van, hopelijk geeft de linde straks volop door al deze regen.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag 2016.

Bericht door Freek » do 02 jun 2016, 23:12

Hennie schreef
Het lijkt mij dat ze met man en macht aan het binnenslepen zijn van de nu beschikbare nectar.
De huisbijen kunnen daar gewoon niet tegen aan werken om het in te dikken, en het naar boven te brengen.
Moet je s'avonds en s'nacht eens voor de vlieggaten staan, het stinkt er naar de nectar.
Vervelend al die honing, moet ik straks weer slingeren en emmers vullen...... :D
Ik heb twee van die simplex broedkamers vol, dat zijn zware kamers om te verslepen :D . Die volken hebben dus elk 20 kg honing. De broedkamer die eronder staat zijn ze aan het volslepen. Ik zou nog wel een week willen wachten na komend weekend zodat ze die ook vol krijgen, maar maak me wat zorgen dat er dan linde honing door komt die wil ik graag apart oogsten.

Dat buckfast volken met P0 moeren niet honing halen, zoals wel eens gezegd wordt is een fabel, want een van die volken met zo'n volle broedkamer heeft een P0 moer.

Freek

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten