Compliment aan Hennie Oes en nog wat andere zaken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Compliment aan Hennie Oes en nog wat andere zaken

Bericht door Els Kleijnendorst » za 03 aug 2002, 18:27

Al jaren vergaap ik mij aan de foto's van Arjen Neve en sinds het forum aan die van Hennie. Nu waren de kosten van fotorolletjes en afdrukken voor mij altijd een belemmering om zelf hiermee eens te experimenteren. Sinds een kleine 2 weken ben ik echter de gelukkige bezitter van een digitale camera en gelden voornoemde bezwaren niet meer. Door mijn eerste bloem/bij foto's gesterkt meende ik dat het vanaf nu een fluitje van een cent zou zijn. De eerste resultaten waren immers zeer veelbelovend. Kijk maar naar de hommelkoningin op hartgespan. Afbeelding
Tja, dat beest zat gewoon uit te rusten en hartgespan heeft een heel dikke stengel die bijna niet in de wind mee wiegt.

Gisteren was het ideaal weer om een aantal zaken te combineren, t.w. het leren beheersen van de insectenfotografie, eens in het rond te kijken naar planten die geschikt zijn om in de vrije natuur uit en/of terug te zetten zonder dat van floravervalsing sprake is (zie rubriek Dracht, zomerdracht), en de door mij aangetroffen nosema bij de bijen in het bevruchtingskastje (Vraagbaak, afwijkend gedrag van de bijen) zat en zit mij nog steeds helemaal niet lekker. Er moest toch stuifmeel in overvloed zijn.

Gisteren dus aan de fotografie. Dat viel tegen, oh, bijen en bloeiende planten genoeg, ook de 2 bijeen. Maar om ze goed in beeld te krijgen is iets geheel anders. Of de bijen vlogen net uit het beeld tijdens het afknippen, of staken hun koppen weg in de bloem, of wapperden met hun vleugels zodat het beeld op die plaats bewogen was of renden over de bloem naar de achterzijde (zijn die beesten soms cameraschuw?). En als het de bijen niet waren, dan bewogen de bloemen wel door de wind. Of de achtergrond gaf geen mooi perspectief met het thema. Of de zon scheen op het schermpje waardoor ik het niet goed zag. Kortom, het is aanzienlijk moeilijker dan ik aanvankelijk dacht. Voelde mij net een Amerikaan tijdens zijn Europesche vakantie; knip, knip, knip en dan naar huis om de foto's te bekijken, daarna weer op pad met een lege disk.

Hennie, heb gisteren grote bewondering voor jouw fototechniek gekregen. Bijv. bij de wilgenroosjes vlogen de bijen bij mij zo snel van bloem tot bloem, dat ze alweer weg waren als het toestel ingesteld was. Nogmaals, mijn complimenten! Door het zelf te proberen ondervind je juist hoe moeilijk het is.
Zou je op het forum niet eens willen uitleggen hoe jij die fantastische foto's schiet?

Gelijktijdig bekeken welke '˜wilde' planten er in mijn achtertuin en dicht bij de bijenstand in Rijswijk bloeiden en welke voor uitzaaien of terugzetten in de natuur in aanmerking komen. Dat waren er nogal wat en ze werden allemaal ook zeer druk bevlogen.
Afbeelding kleine kaardedistel
De kleine berenklauw (de inheemse, niet die hoge Persische), koninginnekruid, harig wilgenroosje, guldenroede, watermunt, pepermunt, kattenstaart, vuilboom, heggerank, clematis, toorts, jacobskruiskruid, kleine kaardedistel, teunisbloem en zeepkruid. Dan zijn er nog een paar die er weliswaar niet van nature thuishoren, maar die gezaaid op een braak stukje grond tijdelijk (vaak een paar jaar of jaren door het uitzaaien) voor een heel leuk extra stuifmeelaanbod kunnen zorgen, tw. goudsbloem, O.I. kers, scabiosa, phacelia en marjolein.
En dat allemaal staat op minder dan 100 meter van mijn volken te bloeien (+ alle gecultiveerde tuinplanten), soms zelfs in zeer grote hoeveelheden. Onbegrijpelijk dat ondanks dit rijke aanbod nog nosema voorkomt bij m'n bijen.

Tot slot zag ik op een Rudbeckia bloem in mijn achtertuin een allerliefst uiltje (of is het een vlindertje). Over schutkleuren gesproken . . Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Compliment aan Hennie Oes en nog wat andere zaken

Bericht door Oude Essink » zo 04 aug 2002, 14:16

Hallo Els,
Jij hebt nu twee weken je dig.camera en moet je nu toch eens zien, wat een paar prachtige foto's van hommel op hargespan en bij op kaardebol en vergelijk dat eens met mijn gestuntel in het begin!
Vroeger had ik een spiegelreflex, kun je nauwkeurig zien wat je doet, en ook toen maakte ik 100 dia's en gooide er 98 van weg. Op het schermpje van de digitale camera zie je niet nauwkeurig wat er gebeurt en moet je op je feeling je de techniek eigen maken; ik ben menigkeer thuisgekomen om te merken, dat al mijn opnamen niets opleverden: bloempje scherp, maar bijtje niet enz. enz.
Als ik naar jouw foto's kijk, denk ik dat jouw diafragma op 2,8 staat:
dit levert scherpte op in het platte vlak als je van dichtbij wilt opnemen. Scherp stellen kost de camera tijd en als de instelling klaar is , is het insect weg. Ik stel nu op mijn camera het diafragma met de hand in op b.v. 8 en kijk dan of de belichtingtijd kort genoeg blijft om geen last te hebben van beweging; sneller dus dan 1/60 e sec. Het sukses zit hem in het goede evenwicht van die twee. Als het waait, laat ik mijn camera thuis; wordt niets. Ook gebeurt het vaak, dat ik mij naar een plant begeef vol insecten en als ik aan het werk ga, maken ze dat ze weg komen; mijn geur ? Het is als met omgaan met bijen: veel doen, kieskeurig zijn, geduld hebben, en zelfs na jaren nog bijleren.
Ik denk, dat wij van jou nog prachtige foto's te zien krijgen; gefeliciteerd met de aanwinst!
hennie oes

Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Compliment aan Hennie Oes en nog wat andere zaken

Bericht door Oude Essink » zo 04 aug 2002, 22:25

Hallo Els,
Jij schreef:
Al jaren vergaap ik mij aan de foto's van Arjen Neve en sinds het forum aan die van Hennie.
Ik vind het te veel eer om in dit verband in één regel met Arjen Neve genoemd te worden; ik geniet veel van zijn stukjes in Bijen en heb er grote bewondering voor; ik kan niet aan hem tippen; probeer dat ook niet. Wel grijp ik de gelegenheid aan om te zeggen: Arjen, bedankt voor je inspirerende werk.

Afbeelding

hennie oes

Afbeelding

Bijgewerkt door - Oude Essink op 08/08/2002 21:16:04

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Compliment aan Hennie Oes en nog wat andere zaken

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 04 aug 2002, 22:55

Doe momenteel nog alles in de '˜auto' stand, dan staat het diafragma op 5.6. Het ratelt inderdaad wel even binnen in het toestel. Was zelf ook al van plan de komende week te gaan spelen met sluitertijden en diafragma. Zal je advies meenemen bij het uitproberen. Heb geen ervaring met een spiegelreflex, altijd een gewoon toestel gehad. Dit soort fotografie is nieuw voor mij.
Volgens HvdP zien de bijen de reflexie in de lens en lopen ze daarom weg, dus toch een beetje cameraschuw. Hij adviseerde mij de afstand tot het object groter te maken en met een telelens te werken. Heb zo'n ding nog niet, dat moet dus nog even wachten.
Ook niet fotograferen bij wind was zijn advies.

Hennie en Hans, denk niet dat ik de enige ben die nog met zo'n camera moet leren omgaan en al die imkers gaan ongetwijfeld ook bijen en bloemetjes fotograferen. Mag ik daarom af en toe iets vragen over deze vorm van macrofotografie en willen jullie mij dan via het forum met raad bijstaan?

En Hennie, niet zo bescheiden, je foto's zijn geweldig. Volgens mij bezoekt Arjen Neve zelden of nooit het forum, maar ik zal je bericht aan hem doorzenden.
Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten