Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » zo 16 okt 2005, 11:44

Beste Forummers,
Zo even de vorderingen van de R.Kast No 2
Voor de trommel heb ik een stuk PVC gebruikt van 40 rond en 8mm dik op maat gezaagd en in de Segerber gezet. Let op met deze constructie kunnen er maar 9 ramen in.

De buis heb ik zolaag mogelijk heel gelaten. Er moet een centimeter of twee van het bovenrandje afgesneden worden. Anders wordt hij net iets te hoog. Voorts heb een houten bodem (10mm multiplex) eronder aan vast geschroefd met een opening voor de uitlaat naar de vliegplank zo je ziet ook een paar steunen ,om het stevig te maken.
Afbeelding

Het draaigedeelte is wel wat ingewikkelder In de kastzijwand heb 2 kogellagers met steun gemaakt,waar door heen een asje (8 mm) daar op een zijwant van 10 mm met versteviging en inkepingen voor de dragers . Op de metalen dragers komen nu de afstand repen. Daarna wordt de maat genomen voor de ramen. Deze ga ik ook maken van PVC en een mal om ze op maat en goed rond te krijgen Nu is het zo,als de ramen niet 100 % rond zijn is voor mensen soms niet te verteren, maar zal de bijen een rotzorg zijn.
Afbeelding
De bovenkant is eenvoudig je zaagt de buis op de juiste hoogte af en monteert hem aan het plankje (10mm multiplex) waar eerst een opening met rooster is gemaakt.

Hierna ga ik er nog een maken maar dan zonder trommel. Eerst komt nu de aandrijving hier van moet ik nu 3 maken

Ik vertel wel hoe het is afgelopen.Er is een spreekwoord wat zegt Alles wat je niet in de etalage ziet, moet je binnen vragen. Dus vraag gerust.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » ma 17 okt 2005, 08:47

Ook een goedemorgen toegewenst,

Toch zit me iets niet lekker. Ik ben wel wat informatie vergeten voor de goede gang van zaken. Bouwers opgelet.

Om de kogellagers op de juiste plaats te krijgen dient men een lange reserve as te nemen en deze dwars door de hele kast te monteren .
Zit een de lagers op de juiste plaats en vast dan trek je de as er uit en monteer je het goede asje
Het voorkomt nog al wat geklungel om het draai gedeeelte mooi te laten lopen.

asjemenou.

Bertus

ROEL
Berichten:50
Lid geworden op:di 09 okt 2001, 09:51
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door ROEL » di 18 okt 2005, 09:28

Het origineel is in het Bijenhuis te bewonderen en te bemeten.
Groeten Roel ten Klei

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » di 18 okt 2005, 13:57

Beste Roel,

Te gek zeg, ik kom zo gauw als het kan even een kijkje nemen.
ben er benieuwd naar de overbrenging van het motertje.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » wo 19 okt 2005, 19:17

Beste lezers,

In de houtwereld kent men het gezegde: De juiste botanische af komst zal vele teleurstellingen voorkomen.

Met andere woorden, je moet geen beukenhout voor waterwerk gebruiken
Zo geld ook de Originele roterende kast in het bijenhuis die ik vandaag eens aandachtig heb bekeken
Samen met Roel hebben we de kast in de winkel gesjouwd , t'was een hele beur en onze eerste reactie was dan ook daar moet je niet te veel mee reizen.
Voor 95 % had ik de kast precies zo gemaakt als hij daar stond. Ook hier waren de ramen van kunstof 40 cm in het rond.Das toch ongelofelijk groot , ik hou het maar kleiner ook het draaigedeelte was gelagerd,zelfs hadden ze ook voor de aandrijving het zelfde autoruit motortje voor gebruikt als ik dat hier ook heb de overbrenging was van een simpel tandwiel

Het elektronisch gedeelte zat op een printplaatje. Dat is voor mij te hoog gegrepen daar heb ik weinig kennis in.Ook hier was de trommel niet aanwezig ik denk dat ze er daar ook achter gekomen zijn dat de bijen niet buiten de ramen bouwen. Wel was er een goed rooster aanwezig wat ik hier bij de eerste kast ook beter had kunnen doen. Al met al is er voor diegenen die het willen proberen heel wat informatie op te doen.
Nu terug naar het gezegde. Is deze kast iets voor de imkerij hier ter lande Zoals hij daar stond betwijfel ik dat ter zeerste Hij is veel te zwaar om er mee te reizen. Maar voor de beroepsimkerij is het een uitstekende kast en past precies voor het doel. Immers daar zag ik dat men de kasten (40) op een aanhangwagen plaatst en zo mee naar de locatie rijd, men tilt daar niet.Vandaar ook de zeer onhandige manier van openen aan de achterkant. (schuifsysteem) Eenmaal op de wagen kan je hem niet meer van boven open maken. Daarbij komt nog dat hij maar heel weinig open hoeft. Dat merk ik hier wel Dus voor dat doel is het een uitgekiende kast. Niks mis mee een juiste keuze.
Maar wij zijn hobbyisten. Voor ons is het dan ook aantrekkelijker om een lichte Segeberger te hebben die gewoon aan de bovenkant open gaat. Maar ben je niet van plan om er mee te reizen en hem op een vaste plaats met stroomtoevoer neer te zetten dan is het prima.

Dan is de prijs nog de moeite om over na te denken . Hij zal toch zo rond de 500 euries gaan kosten.
Buiten de aanschaf van de Segerberger heb ik tot nu toe nog geen 20 euries uitgegeven maar wel een paar potjes honing hier en daar en dat is wel erg groot verschil. Maar zo ook de dame in het bijenhuis zegt, niet iedereen kan dit 'beknutselen '

Dat was het wat de kast betreft.
Bertus
Afbeelding

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door smile » do 20 okt 2005, 14:36

Als ik het dus goed begrijp is de binnen betimering niet nodig? dus met de cilinder mee rond.

nog een vraagje ik ben beginnend imker en ga dus voor komend seizoen voor het eerst beginen.. Stelling: met een roterendekast beginnen of met een normale simplex kast? de handigheid om het te maken is er.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » do 20 okt 2005, 21:33

Hoi Smile,

Als ik voor die keus zou staan is het niet zo moeilijk.Uitgaande van het feit dat knutselen geen bezwaar is en de tijd aanwezig is, dan zou ik kiezen voor een roterende kast.Immers een andere kan altijd nog

De ervaring heeft mij geleerd dat je er maar heel weinig aan hoef te doen ik schat tot nu toe dat als je de roterende een keer of acht in een jaar open moet maken dan is het veel is. Ik heb het wel meer keren gedaan om dat het een experiment is, maar het had niet gehoeven.
Op tijd de honing kamer er op en als er dracht is oogst je de eerste honing.Je heb alle tijd om rustg de bijen te opserveren En er van te leren te genieten. Zo het laat aanzien bij andere gebruikers geen zwermen en wat ik ook niet doe is het bestrijden van de varoamijt

Heb je dat een tijd gedaan wat let het jou om dan een gewone kast aan te schaffen dan kan je naar hartelust klojowen,koningginetje kijke ,doppies breke, in de rats zitten of je ze niet kwijt raakt een bestreidingkie hier een agresief goed daar, och we rotzooien heel wat af. Ik heb het al dertig jaar gedaan.

Het is jammer dat we niet weten waar je woond. maar ga eens kijken bij de kast in het Bijenhuis.

ik hoop dat ik je vraag naar behoren heb beantwoord

Bertus
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » do 20 okt 2005, 22:30

o, ja ben wat vergeten.
Nee, ik zag dat het ook bij de Hongaar de trommel niet aanwezig is
dat vemoeden kreeg ik dit jaar ook gaande weg, de bijen bouwen niet buiten de ramen. Schijnbaar vinden ze de natuurlijke vorm wel genoeg.
en vergeet niet dat de hoeveelheid cellen niet gering is. Kijk naar de fotos dan zie je dat ze de ramen wonderbaarlijk mooi uitbouwen
voledig met broed.(geen stuifmeel en honing,altans minimaal) en een koningin kan nooit meer dan 12 ramen met voledig broed produceren.9 ronde ramen hebben meer inhoud.Daar schijnen ze dus genoeg aan te hebben.

Bertus

smile
Berichten:109
Lid geworden op:do 13 okt 2005, 15:13
Locatie:Middelburg
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door smile » vr 21 okt 2005, 09:27

Ja, ik zit in breda en omgeving heel veel tijd heb ik niet maar in de aankomende kerst vakantie is dit en mooi projectje! Ik vind het inspecteren van de kasten juist erg leuk maar vind het erg belangrijk om liefst geen chemische varroa bestreiding te doen. Daarbij komt nog eens dat het zwermen van een volk (wel natuuurlijk dus goed/leuk) maar in de stad uitermate ongewenst is. Horen bijen dan thuis in de stad :P.......[:p]

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » vr 21 okt 2005, 10:20

Met dezelfde interesse ben ik toentertijd ook begonnen.Daarbij kwam nog dat die oude imker tegen me zei: "denk er om dat de eerste jaren de bijen jou houden en niet anders om" Maar ik heb er geen spijt van.

Ja, het is begint een heikel punt te worden in de bebouwde kom bijen te houden. Als de komst van deze roterende kast daar verandering in kan brengen dan hebben we heel veel gewonnen.
Ondanks de vele weerstand die er is ,vaak ongemotiveerd,denk ik dat het wel toekomst heeft. Vooral bij de beginnede imker die ook overdag druk is.

enne...en... "Stel niet uit tot morgen wat ge heden kunt doen"


Bertus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten