2x behandeld en nog veel varroa!wat nu ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: 2x behandeld en nog veel varroa!wat nu ?

Bericht door Primus » ma 10 okt 2016, 16:26

Als ik zo al die reakties lees geloof ik echt niet dat een beginnend imker hier nog wijs uit kan worden, zoveel imkers zoveel ideeën!
En de meestal zelf uitgevonden volgens goeddunken van de imker zelf :(

MVG cp

mick
Berichten:458
Lid geworden op:di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds:2016
Aantal volken:11
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Retie, Kempen
Contacteer:

Re: 2x behandeld en nog veel varroa!wat nu ?

Bericht door mick » ma 10 okt 2016, 16:43

Primus schreef:Als ik zo al die reakties lees geloof ik echt niet dat een beginnend imker hier nog wijs uit kan worden, zoveel imkers zoveel ideeën!
En de meestal zelf uitgevonden volgens goeddunken van de imker zelf :(

MVG cp
Dat kan ik alleen maar beamen...

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2x behandeld en nog veel varroa!wat nu ?

Bericht door Kroese » ma 10 okt 2016, 18:11

Primus schreef:Als ik zo al die reacties lees geloof ik echt niet dat een beginnend imker hier nog wijs uit kan worden, zoveel imkers zoveel ideeën!
En de meestal zelf uitgevonden volgens goeddunken van de imker zelf :(

MVG cp
Ik snap dat dit moeilijk is, 1000 imkers, net zo veel meningen en ervaringen.

Nu zeg ook ik niet dat ik het allemaal weet, maar ik ben al wel zo'n 25 jaar met MZ aan het behandelen.

Ik waarschuw iedere keer tegen die enorme verdampingen van meer dan 20 Ml per dag.(op grote volken dan)
1 foutje met zo'n Liebig Dispencer, te groot verdamp papiertje, of het flesje er niet goed op. en het kan je de koningin en/of het volk kosten.
Of behandelen op dagen van hoger dan 25 graden!
Dus liever 1 X in de 3 a 4 dagen 10 Ml op een viltje (ik heb het nu over het najaar NU dus) dan gevaar lopen met te grote hoeveelheden.

Ik heb een nieuw filmpje geplaatst met de mijten score na 1 dag 10Ml MZ.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 98#p205998

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: 2x behandeld en nog veel varroa!wat nu ?

Bericht door Primus » ma 10 okt 2016, 18:56

De vraag is ook niet als je behandeld wat er is afgevallen, dat zegt alleen dat er veel varaomijten zijn of waren. De vraag is nog altijd en onbeantwoord: hoeveel mijten blijven er nog in het volk. En ook ik gebruik al mierenzuur vanaf dat de strips niet meer voldeden dus ook wel meer dan 25 jaar. Ik heb al zoveel verschillende manieren geprobeerd maar het komt er gewoon op neer dat de weersomstandigheden, temperatuur vochtigheid gunstig moeten zijn en dan werkt mierenzuur perfect. Hier hoor ik al imkers die nu al volken verloren zijn. Vermoedelijk zijn de hoge temperaturen in augustus en september de oorzaak van nog veel broed waar andere jaren de volken afzwakken naar wintersterkte bleven ze dit jaar door broeden op volle sterkte.
En volgens mijn bescheiden mening is dit de oorzaak dat er op dit tijdstip nog zoveel varaomijten zijn.
Hopelijk krijgen we eind november begin december wat vorst zodat we een doeltreffende oxaalzuur behandeling kunnen toepassen.

MVG CP

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: 2x behandeld en nog veel varroa!wat nu ?

Bericht door Kroese » ma 10 okt 2016, 21:11

Primus schreef:Vermoedelijk zijn de hoge temperaturen in augustus en september de oorzaak van nog veel broed waar andere jaren de volken afzwakken naar wintersterkte bleven ze dit jaar door broeden op volle sterkte.
En volgens mijn bescheiden mening is dit de oorzaak dat er op dit tijdstip nog zoveel varaomijten zijn.
Hopelijk krijgen we eind november begin december wat vorst zodat we een doeltreffende oxaalzuur behandeling kunnen toepassen.
MVG CP
Ik heb zelf geen Carnica, maar ik denk dat je gelijk hebt. Het is een heel verschil dat als je in deze tijd geen of nauwelijks broed hebt, dat je de mijten er dan ook eerder en beter af kunt hebben.
Ik heb vele jaren geleden ook eens meegemaakt dat mijn Buckfasten na een hele slechte heide periode geen broed meer hadden.
Er vielen toen ook schrikbarend veel mijten. Ik had die 5 volken eigenlijk al opgegeven. Maar na die behandeling weer thuis kregen we een geweldig najaar, en waren dat in het voorjaar de beste volken die de winter uitkwamen.
Misschien vergelijkbaar met enkele imkers die wel eens geschreven hebben om het laatste broed weg te nemen, en dan te behandelen.
Mij staat dat een beetje tegen om per volk in deze tijd 3-5 ramen broed weg te nemen + de heide voorraden die er nog op die ramen zitten.

De vraag hoeveel mijten zitten er nog in, is dus afhankelijk van het broed wat er nog inzit.
Voor mezelf ga ik alle lades over 3 dagen nog een keer nakijken, en dan die volken die nog veel mijten op de lade hebben liggen nog een keer 10 Ml MZ geven.
Voor de beginners is dat gewoon echt moeilijk om dat in te schatten, mede omdat ze vaak met minder volken geen vergelijkings-materiaal hebben. Misschien is voor hen mijn film verslag wel een hulp. Daar heb ik ze voor gemaakt om het zichtbaar te maken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2x behandeld en nog veel varroa!wat nu ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 10 okt 2016, 21:54

Hier hoor ik al imkers die nu al volken verloren zijn. Vermoedelijk zijn de hoge temperaturen in augustus en september de oorzaak van nog veel broed waar andere jaren de volken afzwakken naar wintersterkte bleven ze dit jaar door broeden op volle sterkte.
Ik heb nog geen signalen gezin of gehoord (van anderen). Dat klinkt niet best. Hier al mijn volken nog, maar een aantal op 1 stand zou ik toch nog willen behandelen...Maar heeft dat nog zin? Volgens jou Hennie wel?

@Hennie: heb jij die volken die je nu gaat behandelen met mierenzuur al (veel) eerder behandelt? Voer je die ook nog?
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten