was smelten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

PaulV
Berichten:1
Lid geworden op:zo 13 nov 2011, 12:37
Contacteer:
was smelten

Bericht door PaulV » wo 16 nov 2011, 22:05

Hoi ik ben een beginnend imker, heb nu voor de tweede keer ingewinterd.
Had een emmer was gespaard met oude raten met hier en daar nog dood niet uitgelopen broed erin.
Heb dit in een jute zak in een oude weck ketel vol water (60 ltr) onder een rooster met afstand houders gedaan.
De eerste keer hebben we het niet aan de kook gekregen maar op ongeveer 80 graden.
Na afkoelen zat er toen een mooi dun geel laagje was op.
Daarna hebben we de deksel uit de kachel gehaald zodat het vuur direct tegen de ketel kwam en het geheel een uur of 4 gekookt.
Na afkoelen lag er een dikkere laag was op maar deze was het grootste deel grijs.
Ik heb wat van de grijze onderkant afgeschraapt en daarna in een pan gesmolten en pan onder doeken gedaan en laten afkoelen.
Na twee dagen dacht ik dat ik de was er uit zou kunnen pakken omdat deze gekrompen zou zijn, maar dit was niet het geval.
En de was is nog steeds bruin beige van kleur.

Nu is mijn vraag hoe krijg ik zuivere was.

PaulV

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: was smelten

Bericht door renske » vr 18 nov 2011, 15:09

Er is pas een topic over geweest, weet niet ho ik dat kan kopieren, maar zoek even op was zuiveren. Daar staan allerlei tips.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
Sarahbee
Berichten:19
Lid geworden op:wo 21 sep 2011, 12:47
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: was smelten

Bericht door Sarahbee » zo 20 nov 2011, 23:18

Op deze website staat:
Herhaaldelijk smelten van bijenwas bij (te) hoge temperaturen resulteert in het donker worden van de was.
Verkleuring ontstaat ook bij het smelten van bijenwas in een zinken, koperen of een niet gegalvaniseerde ijzeren pan. RVS - of inox -pannen zijn betere alternatieven.
Dus misschien is de was zelf donker geworden en komt het niet door vuil dat er nog in zit? Echte heel lichte was is ook gebleekt in de zon.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten