2 moerdoppen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:
Re: 2 moerdoppen?

Bericht door insektenjack » do 07 mei 2015, 11:54

@ Petro
Het verhaal van de auto was, naar mijn mening, gerelateerd aan de werkwijze van Honingin en de daarop volgende vraag wie haar leerar was.

Aangezien de vraag van Honingin:
Als ik het goed heb begrepen heb je op 15.04 een honingkamer erop geplaatst en rond de 20/21.04 de moer eruit gehaald (wat heb je ermee gedaan?).
Dus had het volkje alleen maar 5 tot 6 dagen om de nieuwe honingkamer aan te nemen en beginnen de bouwen. Dat lijkt mij, hoewel ik een beginner ben, niet erg veel tijd, als je nog erbij bedenkt, dat ze al geen zwerm zijn en dus nog wat andere taken hebben (nectar, pollen, laven verzorgen, reinigen etc).
Maak je dus over de honingkamer geen zorgen.

Maar nu naar de werkwijze van jouw. Hoezo heb je de koningin eruit gehaald? Ik zou een aflegger of verger maken als het volk zo groot is.
Een nieuwe moer zou ik alleen invoeren, als het echt nodig is - hoewel de bijen dat ook mestaal zelf doen als er iets mis is met de moer.

Hoezo er alleen maar twee moercellen zijn kan ik niet uitleggen. Het is denk ik ook verbonden met de omstandigheden toen je de oude moer eruit hebt gehaald.
Was de moet goed aan de leg, en hebben de bijen dus genoeg larven van een dag oud kunnen gebruiken om redcellen te maken?
Of was de moer, vanwegen plaatsgebrek al niet meer heel erg aan de leg en je hebt, helaas, een ongunstig tijd gekozen om ze eruit te halen.
Heb je gecontroleerd voor larven, voordat je ze eruit hebt gehaald?

Misschien helpt het jouw een beetje?! En als ik dingen niet helemaal goed heb uitgelegd vraag ik de oud-imkers hier om verbetering :)

Piet Kuijs
Berichten:20
Lid geworden op:wo 14 jan 2009, 21:59
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door Piet Kuijs » do 07 mei 2015, 18:42

[quote][
Is het dan niet mogelijk dat de handrem stuk is gegaan ??

Jaap v P

Zeker Jaap, dat kan. Er is nog wel meer te verzinnen wat de reden van het ongeluk kan zijn zodat het de chauffeur vrijpleit. Maar ik kan geen enkele zinnige reden verzinnen om te concluderen dat de lessen, die de chauffeur ooit heeft gehad, niet goed geweest zijn.

Piet Kuijs
pk

De Honingin
Berichten:9
Lid geworden op:za 21 feb 2015, 23:16
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door De Honingin » vr 08 mei 2015, 00:11

Inderdaad zal ik me bij een volgende vraag nog eens bedenken om hem op het forum te stellen.
Piet vergelijkt de reacties met de vrachtauto waarvan de handrem niet aangetrokken werd. In het PB dat ik naar Hans stuurde vergeleek ik imkeren met autorijden: als je je rijbewijs / imkerdiploma hebt gehaald, begint het echte werk pas en moet je het zonder de jarenlange ervaring van anderen doen! Al mag je het altijd aan Piet vragen.....

De Honingin
Berichten:9
Lid geworden op:za 21 feb 2015, 23:16
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door De Honingin » vr 08 mei 2015, 00:27

Hallo Insectenjack,

Waarschijnlijk heb ik het niet duidelijk geformuleerd, maar de oude moer is met een de veger mee gegaan naan een 6 ramer. De honingopbrengst zal dan misschien niet worden wat ik had gehoopt maar waar ik veel gelukkiger van word is er wel: een duidelijk tutende nieuwe moer! Maandag was de 13e dag na het maken van de veger en toen hoorden we haar zachtjes tuten, vanavond was het duidelijk. De veger doet het heel erg goed, de nieuwe moer is ook aanwezig en dus gaat eigenlijk alles goed. Volgend jaar langer wachten met het maken van een veger.

En nog even voor iedereen die dit leest: deze misser heb ik te danken aan mijn eigenwijsheid en zeker niet aan PIet!

Sjors en Wendy
Berichten:6
Lid geworden op:za 09 mei 2015, 17:54
Imker sinds:2014
Aantal volken:4
Contacteer:

Re: 2 moerdoppen?

Bericht door Sjors en Wendy » za 09 mei 2015, 18:09

Hoi Honingin,

Vorig jaar hebben wij ook tijden moeten wachten voordat ze de honingkamer gingen uitbouwen, in ieder geval langer dan die ene week die jij ze hebt gegeven. Wat wij ervaren hebben is dat als er een koninginnenrooster op ligt, ze de honing liever opslaan rondom het broednest, en pas als dit vol zit bouwen ze de honingkamer uit. Of dit normaal is weet ik niet, ik zou mij er in ieder geval niet druk om maken. Uiteindelijk zijn ze bij ons tóch aan de slag gegaan en doet het volk het prima. Ik heb zelf de tip gekregen dat je de nieuwe ramen met uitgebouwde ramen kan afwisselen, dan krijgen ze wat meer interesse om de rest uit te bouwen. Wij hadden trouwens ook zo'n volk met maar 2 doppen, die hebben we overwintert in een zesramer en doet het nu uitstekend. Tegelijkertijd zaten er in een andere kast meer dan 10 doppen, dus lijkt het me sterk dat het aan de werkwijze ligt. Over Piet niets dan lof!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kreso en 53 gasten