Het verhaal van de auto was, naar mijn mening, gerelateerd aan de werkwijze van Honingin en de daarop volgende vraag wie haar leerar was.
Aangezien de vraag van Honingin:
Als ik het goed heb begrepen heb je op 15.04 een honingkamer erop geplaatst en rond de 20/21.04 de moer eruit gehaald (wat heb je ermee gedaan?).
Dus had het volkje alleen maar 5 tot 6 dagen om de nieuwe honingkamer aan te nemen en beginnen de bouwen. Dat lijkt mij, hoewel ik een beginner ben, niet erg veel tijd, als je nog erbij bedenkt, dat ze al geen zwerm zijn en dus nog wat andere taken hebben (nectar, pollen, laven verzorgen, reinigen etc).
Maak je dus over de honingkamer geen zorgen.
Maar nu naar de werkwijze van jouw. Hoezo heb je de koningin eruit gehaald? Ik zou een aflegger of verger maken als het volk zo groot is.
Een nieuwe moer zou ik alleen invoeren, als het echt nodig is - hoewel de bijen dat ook mestaal zelf doen als er iets mis is met de moer.
Hoezo er alleen maar twee moercellen zijn kan ik niet uitleggen. Het is denk ik ook verbonden met de omstandigheden toen je de oude moer eruit hebt gehaald.
Was de moet goed aan de leg, en hebben de bijen dus genoeg larven van een dag oud kunnen gebruiken om redcellen te maken?
Of was de moer, vanwegen plaatsgebrek al niet meer heel erg aan de leg en je hebt, helaas, een ongunstig tijd gekozen om ze eruit te halen.
Heb je gecontroleerd voor larven, voordat je ze eruit hebt gehaald?
Misschien helpt het jouw een beetje?! En als ik dingen niet helemaal goed heb uitgelegd vraag ik de oud-imkers hier om verbetering