Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Marcje » wo 10 jun 2015, 19:18

Hoi Hans en Johan

Deze morgen iets vroeger opgestaan en via een zijwaarts kijkraam kon ik enkele bijen waarnemen onder het rooster , maar was er vrij zeker van dat madam er niet bij was ....

Na enkele minuten observeren zag ik dat er eentje tussen liep waar de andere bijen aan likten :shock:
De bovenste bak er voorzichtig afgenomen en terug de tiental bijen geobserveerd onder het rooster , en zag een klein verschil ivm het achterlijf dat ietsje smaller en langer was en ook lichter van kleur , en dit was ze pffffff :D

Ze was zelfs iets kleiner dan de andere bijen , en heb deze afzonderlijk gezet met als bedoeling om deze beter te bekijken en op de foto te zetten om dit te delen met jullie , maar na een enkele uurtjes was deze reeds dood en ziet er anders uit nu ( samengetrokken en opgekruld )
De reden waarom deze koningin niet door het rooster kon, ook al was deze op het zicht kleiner dan de werkster zal zijn zoals Hans hier reeds vermelde
Hans van der Post. schreef: - het borststuk van een moer is bepalend om wel of niet door een rooster te kunnen komen.
Ondertussen ben ik er nog zekerder van omdat het gedrag van de bijen veranderd is, ze zijn ongedurig in de kast, zeer zenuwachtig

Dus madam is er gelukkig uit :dance:
Hans en Johan, hartelijk bedankt om mij hierdoor te helpen :clap: :D

Nu twijfel ik wat te doen, een raampje broed in de kast te voorzien, of een nieuwe koningin in te voeren ( op zich is een raampje broed niet zo erg, maar de volkjes die ik heb zijn al niet zo groot .... )

Hopelijk vind ik gemakkelijk een bevruchte koningin , want dat scheelt toch al snel een drietal weken als alles goed gaat, want die bijen worden alsmaar ouder , of wat stellen jullie voor ?


Groetjes

Marc
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Hans van der Post. » wo 10 jun 2015, 23:22

Ja ik vind het moeilijk. Het is verleidelijk om een bevruchte moer in te voeren. - Bedoel dan alleen de moer is een moeilijke zaak omdat het nu oude bijen zijn.
Is er geen imker in jou buurt die nog een zwermpje of een apidea volkje over heeft? Dit verenig je met de krant. Je moet niet lang wachten
Ik barst van de bijen maar om nu een klein 300 km te rijden >.....< .
Je schijft "mijn volkjes zijn niet groot" Het meest simpele is gewoon verenigen dan heb je tenminste een "groot" volk. :be2:
!Hans.

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door felix » do 11 jun 2015, 17:56

ik heb momenteel ook zo'n geval :s op 23mei is er een nieuwe koningin in mijn kast uitgekomen na dat ik een aflegger had gemaakt.. ik heb ze toen goed gezien en ze zag er super goed uit.. maar vandaag een controle gedaan. geen enkele eitjes en ook geen koningin kunnen vinden! heb de bijen dan maar even op de vliegplank geobserveerd en er kom wel stuifmeel binnen (wel minder dan de andere kast). wat moet ik nu doen? de aflegger terug samensteken? of toch nog maar een weekje wachten?

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Primus » do 11 jun 2015, 18:07

felix schreef:ik heb momenteel ook zo'n geval :s op 23mei is er een nieuwe koningin in mijn kast uitgekomen na dat ik een aflegger had gemaakt.. ik heb ze toen goed gezien en ze zag er super goed uit.. maar vandaag een controle gedaan. geen enkele eitjes en ook geen koningin kunnen vinden! heb de bijen dan maar even op de vliegplank geobserveerd en er kom wel stuifmeel binnen (wel minder dan de andere kast). wat moet ik nu doen? de aflegger terug samensteken? of toch nog maar een weekje wachten?
Beste Felix,

je bent een beetje te vroeg om te zeggen dat ze moerloos zijn. Ik kijk bij mijn afleggers nooit dan na één maand en dan moeten ze aan de leg zijn.
Die van u kan best wel aanwezig zijn, een niet leggende moer vinden in een kast is niet altijd simpel omdat die moer heel beweeglijk is en niet gemerkt.
Ik zou daarom ze nog een dag of tien laten doen en omdat er volgens u wel stuifmeel gehaald wordt is dat toch een goed teken dat de moer nog aanwezig is. Meestal wacht een moer ook tot al het broed dat nog aanwezig was is uitgelopen.

Veel succes,

MVG CP

felix
Berichten:85
Lid geworden op:za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Gent, België
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door felix » do 11 jun 2015, 18:30

oke dus nog een beetje geduld uitoefenen dan? alle broed van de vorige moer is al zeker 10dagen geleden uitgekomen dus dat zal het wel niet zijn. misschien moet laat haar majesteit inderdaad nog een beetje op zich wachten. ik hoop dat het goed komt! Bedankt voor het snelle antwoord, ik ben al een stuk geruster :)

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door A.A. Staals » do 11 jun 2015, 18:52

Er zijn diverse aanwijzingen of een volk een koningin heeft.
-Zijn ze rustig of huilen ze.
-Is er een broednest uitgespaard
-cellen gepoetst (glimmen)
Vergeleken met gelijkwaardige volken, evenveel of meer gehaald is aanwijzing dat volk moergoed is.
In twijfel gevallen zo snel mogelijk raambroed inhangen voor controle ter voorkoming van eierleggendewerkbij.
Als in tijde van dracht geen broednest is uitgespaard is het volk moerloos.
Koningin zoeken is niet zinvol de kans op verongelukken is steeds aanwezig.

ad staals

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Erik Konijn » do 11 jun 2015, 19:25

Kan je niet gewoon afkloppen 50 meter verderop.

Marcje
Berichten:475
Lid geworden op:vr 09 jan 2015, 19:08
Imker sinds:2015
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Meetjesland Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door Marcje » do 11 jun 2015, 23:10

Hans van der Post. schreef:Ja ik vind het moeilijk. Het is verleidelijk om een bevruchte moer in te voeren. - Bedoel dan alleen de moer is een moeilijke zaak omdat het nu oude bijen zijn.
Is er geen imker in jou buurt die nog een zwermpje of een apidea volkje over heeft? Dit verenig je met de krant. Je moet niet lang wachten
Ik barst van de bijen maar om nu een klein 300 km te rijden >.....< .
Je schijft "mijn volkjes zijn niet groot" Het meest simpele is gewoon verenigen dan heb je tenminste een "groot" volk. :be2:
Ondertussen een ervaren imker aangesproken en ik kan morgen kort na de middag eens langsgaan want hij heeft een oplossing voor mijn probleem , en voor zover ik het begrepen heb zal het via een volkje zijn zoals u voorstelde :dance:
Ik barst van de bijen maar om nu een klein 300 km te rijden >.....< .
Wees er maar zeker van indien ik de optie niet had om hier in mijn regio een oplossing te vinden, dat 300 km mij niet zouden tegen houden , en waardeer uw voorstel ten zeerste :D :D
Zelfkennis is het begin van alle wijsheid

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door renske » vr 12 jun 2015, 14:44

Meneer Staals, als je een raam broed inhangt, wacht een eventuele jonge moer dan niet tot dat broed weer is uitgelopen, dus weer 3 weken vertraging? Of moet je het raam er weer uithalen als ze geen redcellen gemaakt hebben?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Bijenzwerm , vanaf wanneer begint de koningin te leggen

Bericht door A.A. Staals » vr 12 jun 2015, 17:52

renske schreef:Meneer Staals, als je een raam broed inhangt, wacht een eventuele jonge moer dan niet tot dat broed weer is uitgelopen, dus weer 3 weken vertraging? Of moet je het raam er weer uithalen als ze geen redcellen gemaakt hebben?
Als het een raat met eitjes en heel jonge larfje is is het zelfs een stimulans om te gaan leggen.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten